Sidorutor -68 Cab

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Betty
Nykomling
Nykomling

Sidorutor -68 Cab

Inlägg av Betty »

Hej!

är ny här på forumet- men har sett att här finns erfarenhet i överflöd :-)

en liten fråga : mina sidorutor är väldigt "svajiga" och behöver nya gummilister (tror jag)
det finns nämligen inga alls på utsidan av glasrutan på dörrarna, endast en plåtbit som
ev. kan ha haft någon sorts list på sig. så till frågan, vad behöver jag köpa & vad gör vi/ni det
på bästa sätt ? har kikat lite på Willcox samt även på You tube där det finns lite info, men det
är inte helt glasklart hur man byter ut dessa lister.

//G
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Sidorutor -68 Cab

Inlägg av peter.holm »

Du behöver köpa inre och yttre skraplister, filtkuddarna som ligger an mot rutan samt rullarna som rutan glider i skenorna med. Passa samtidigt på att byta ut gummina som sitter på stagen som låser och öppnar dörren.

Peter
Betty
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Betty »

Tack Peter

det finns utrustning i överflöd på siterna, har hittat något som kallas weatherstrip men det verkar vara kompletta satser
med lister till dörrarna mm. vet du/ni var man köper spec. de detaljer du nämner och vad de heter,?

//G
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Jag handlar numera det mesta från corvetteamerica.com som har snabb och bra service. Du hittar nog det mesta där, här är tex slitagedelarna för dörren:
http://www.corvetteamerica.com/cf/displ ... oryid=X770

Peter
Christofer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christofer »

Här hittar du dem hos Zip.
http://www.zip-corvette.com/68-door-out ... seals.html
Ang Filtkuddarna som håller rutan på plats så den inte skramlar, de heter "Door Glass Window Anti-Rattle Bumper" kan du ganska enkelt fräscha till själv.
Jag skruvade bort dem, tag bort all torr gammal "ludd" som skyddar rutan från att bli repig. Sen limmade dit lite fönster tätning, och satte en bit fiberduk över. (samma fiberduk som du polerar bilen med). Limmade allt med superlim. Behöll alltså metalbiten.
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
Skriv svar