Vinterpyssel.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vinterpyssel.

Inlägg av andsan »

Har tänkt att göra något åt det som jag tycker alldeles för höga kupeljudet (däcksljudet). :(

Jag har en 99 kupé, med original avgassystem.
Jag tycker alltså inte att det är avgasljudet som är för högt (hörs ju knappt alls).

Har tänkt att göra som det visas på dom här sidorna.
http://mikemercury.home.att.net/sound.htm
http://www.corvetteforum.com/techtips/v ... &TopicID=1

Med den skillnaden att jag ska inte spraya innerskärmarna eftersom ju det är värdelöst.
Om någon har gjort något liknande så är jag tacksam för tips.

Lämpligt material har jag hittat i Sverige hos en firma i Veddige.
Hemsida: http://www.pebe.se/html/svensk.html¨

Jag ska återkomma så småningom med hur resultatet blev.
Kanske är det fler än jag som tycker likadant?

Vi hörs. :D
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Det som jag tror de flesta upplever är att orginaldäcken, de s k 'run-flat', (eller 'run-crap' som vissa kallar dem... :lol: ) ger ett högt vägljud förutom att de är vingliga p g a sina styva kanter.... Känner några som bytt till andra däck och som är mycket nöjda med ljud och väghållning....
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vinterpyssel

Inlägg av andsan »

Hej "badass"

Tack för tipset.
Det sitter Dunlop SP Sport 9000 i originaldimension på den idag.

Har du, eller någon annan några bra däck att rekommendera? Något ställe då som har både bra priser och service?
Är det risk att datorn i bilen reagerar på att omkretsen på däcken inte blir exakt densamma. Hur gör man då?

Kör lugnt, gasar bara någon gång och då är det inte kombinerat med någon avancerad kurvtagning. :oops:
Njuter av en kanonbil.

Mina önskemål när det gäller däck är främst dessa saker.
Vattenplaningssäkra, ljudet som sagt, slitstyrkan och den får inte bli slingrig eller spårkänslig.
Jag vill INTE ha däck som slits ut på en säsong.

Har nog bara ca 5-6 mm kvar så bytet blir nog i början på nästa säsong.
Ska kanske avvakta att riva ut inredningen och lägga pengar på detta innan jag har sett skillnaden med andra däck?

Vi hörs :D
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 flames »

Hej jag har michelin pilot Sport på min vette vilket jag varmt rekomenderar=) jag har 275/35 fram :D och 315/30 bak!!! plus en rejäl sänkning det är som natt och dag att köra bilen ligger limmad i asvalten
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vinterpyssel

Inlägg av andsan »

Hejsan C5 flames.

Tack för ditt svar.

Har tänkt mig att ha däck i originalstorlek. (du gasar nog mer än jag)
Men i alla fall: Är dom i paritet med dom önskemålen som jag skrev tidigare?
Förresten så har du en väldigt fin bil. Jag såg dig i Emmaboda i somras, den ska ses "live" för att komma till rätta.
Men ska du lacka om den :o

Kanske någon som vet någon vettig budgetvariant på däck. Kan nog tänka mig det så som jag kör.

Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Vinterpyssel

Inlägg av Lars J »

Jag har bytt från originaldäcken till Michelin Pilot Sport som jag är mycket nöjd med. Dock tycker jag inte vägljudet minskade specielt mycket. Det blir nog att isolera om du skall få ner ljudnivån mer.

Omkretsen reagerar datorn inte på, den känner endast av lufttrycket då du har en sändare i varje fälg på run flat tire däcken. /Lars/
8)
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej Lars.

Tack för svaret.
Trodde väl från början efter att ha läst på detta forumet att Michellin Sport är ett bra däck. Nu vet jag ju också att det inte är speciellt tyst.

Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Madvette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Madvette »

Jag har isolerat hjulhusen ungefär som i andra länken ( tech tip )
Tycker inte det blev någon större skillnad. Att byta däck kommer man rätt långt med, jag kör med kumho mx.
Skulle jag göra om isoleringen skulle jag köra på den där Dämpfolien som du länka till alt. sånt där dämpskum som ja tyvärr inte lyckats få tag i. Modiga killar sprutar in byggskum men det kletar fast och kan i värsta fall trycka sönder prylar om det inte får chans att expandera.
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej Madvette.

Tack för tipset.
Har redan rivit väck innerskärmarna och en annan typ av dämpfolie har jag redan så jag sätter dit det när jag ändå är igång.
Får väl se om det gör någon nytta, det kan ju inte skada.
Inne i kupén gör jag däremot inget utan att först ha upplevt skillnaden med nya/andra däck.

:D Vi hörs.
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 flames »

andsan!

Hej tack för komplimangerna om bilen :) Jag för min del störs inte sådär ifall de låter lite och så där om däck :) Men jag kan rekomendera Michelin däcken!

Ja det stämmer bilen ska lackeras om! Om du vill se premiär visningen av bilen så får du åka och titta på Elmia mässan i påsk :)

Vilken färg har du på din vette? cab? coupe?
Du bor ju ganska nära!
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej igen.

Det vill till att det blir något extra. Jag tyckte att din bil var fin som den var. Hur den blir är väl hemligt så jag får väl tåla mig.

Min är en 99 coupe som är silvergrå. Helt standard och den får så vara. Det jag ska göra är lite vinterpyssel såsom ljudisoleringen, måla bromsoken och snygga till insidan på fälgarna och då troligen måla dom med grå hammarlack.

Mer avancerat skruvande blir det inte, det gjorde jag under 70.talet. Bla en 69 Charger :oops:

Vi hörs Ska skicka en bild :D
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Vinterpyssel.

Inlägg av vette.se »

andsan skrev:Har tänkt att göra något åt det som jag tycker alldeles för höga kupeljudet (däcksljudet). :(

Jag har en 99 kupé, med original avgassystem.
Jag tycker alltså inte att det är avgasljudet som är för högt (hörs ju knappt alls).

Har tänkt att göra som det visas på dom här sidorna.
http://mikemercury.home.att.net/sound.htm
http://www.corvetteforum.com/techtips/v ... &TopicID=1

Med den skillnaden att jag ska inte spraya innerskärmarna eftersom ju det är värdelöst.
Om någon har gjort något liknande så är jag tacksam för tips.

Lämpligt material har jag hittat i Sverige hos en firma i Veddige.
Hemsida: http://www.pebe.se/html/svensk.html¨

Jag ska återkomma så småningom med hur resultatet blev.
Kanske är det fler än jag som tycker likadant?

Vi hörs. :D
Jag gjorde så här http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=326287 för några år sedan, fungerar utmärkt. Ljudnivån blev något lägre men framförallt försvann alla ljud från vibrationer och resonanser.

Bilder från posten ovan som jag skrev för ett par år sedan på corvetteforum.com:
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Vinterpyssel.

Inlägg av andsan »

Hej allihop. :D

Kul att ha läst om alla projekt över vintern.
En del är väldigt imponerande. Hoppas att det blir väl fungerande.

Mina vinterpyssel är klara, inget avancerat men lite trevligt pyssel i vintermörkret.
Haft isär och servat samt målat bromsoken(röda). Tätat ett läckage på takets vänstersida, måste säga att konstruktionen inte är vidare imponerande. Haft ute inredningen i bagaget och bakom stolarna och monterat dit ljudisoleringsfilt. Haft väck bakre innerskärmarna och satt dit ljudisoleringsplast uppe på själva innerskärmen samt även inne på själva karossen.
Återkommer med resultatet av försöket att få ner den i min smak alldeles för höga ljudnivån.

Tar ut den 15/4 för service direkt, görs av Johnnys Bil och Plåt på Sturkö i Karlskrona. Nästgårds till vår "faktabok" Max.

Som sagt inget avancerat som att riva isär halva/hela bilen eller motorn, det gjorde jag på 70-talet med bla 69 Charger och 70 Camaro.
PS: Chargern blev jävligt vass, en 383.a med allt som då gick att köpa förutom kompressor.

Väl mött på vägarna och hoppas att alla projekt under vintern slår väl ut.
:lol:
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tänkte bara tipsa om en firma till som säljer dämpmaterial.

http://www.meluton.fi/

Finns en firma i Sverige som har deras saker också som heter
Centerline
www.centerline.se

Lyssnade på båtmässan på deras ljudisolerade motorluckor till båtar och det isolera mycket bra!! Borde ju fungera i bilar som är av plast också.

Ljudisoleringen kändes mycket kvalitativ och gedigen.

Mvh
MrV8
Skriv svar