Köpa coilovers ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Köpa coilovers ?

Inlägg av FreddanLS5 »

Sitter här,tvärbakis,och jagar coilovers till min bbc 70' och det finns ju lite att välja på om man säger så. :lol: Har spanat lite på Shark bite och de ser ju bra ut,dessutom så slipper man ju bladfjädern med dessa! Har oxå kikat på Corvette Centrals ' Rear coilovers system' #582220 & #572427
Kan man köra på tex Shark bite bak & annat märke fram Eller blir det kaos?? :wink:
Är det någon här som har coilovers runt om och kan ge lite feedback om vad man skall ha? Bilen skall inte tävlas med..
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Köpa coilovers ?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Coilovers är kanske bra fram..
Men varför byta bort det bästa fjädersystemet bak????
En komposit fjäder bak ger mindre ofjädrad vikt än coilovers!
Dessutom väldigt bra justerbart!
Du kan välja korta, lagom eller långa bult beroende hur hög/låg bakänden ska vara och hårdheten på fjädern!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Jo förvisso är det ju betydligt billigare med en kompositfkäder än med coilovers bak ,men det ÄR ett uråldrigt fjädringssystem ,så jag tänkte uppdatera det så att bilen får en modern väghållingng. Däremot kanske det inte är helt nödvändigt då den inte kommer gå på bana
moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

Hejsan tjosan.
Jag var inne på Shark bite men valde composit blad akterut, efter att chattat med gänget på Digital Corvette.
Där ska man inte va alltför kaxig, det får man snart erfara, men jag är nöjd med väghållningen m.m.
Sharkbite har många rörliga delar, men är skit snyggt om bilen har sidepipes som inte skymmer insynen bakifrån.
Med tilltagande teflon minne kommer jag inte ihåg argumenten mot sharkbite, det var ett antal år sen jag beställde fjäderiet.
Men i stort sett, skit samma på en gat bil.
Fram köpte jag nog coilovers från C.Central. Foto finns nånstans på min post Split window sidepipes, lr länk till Digital Corvette.
Koll pris och tänk på omständigheter vid montering. Lycka till.
:D
moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

magnum skrev:Hejs

Coilovers är kanske bra fram..
Men varför byta bort det bästa fjädersystemet bak????
En komposit fjäder bak ger mindre ofjädrad vikt än coilovers!
Dessutom väldigt bra justerbart!
Du kan välja korta, lagom eller långa bult beroende hur hög/låg bakänden ska vara och hårdheten på fjädern!
Agree 100% (Hej magnum 100 år sen också) Jag satte ett par Edelbrock dämpare bak, fungerar utmärkt med en hård komp.fjäder. Alu ok med fjädern sänker ofjädrat vikt så det märks. 8)
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Morsning !

Ja precis,varför kanske lägga 12.000kr till ,bara för att få 'snygga' coilovers om det är ändå overkill för gatbruk. & precis som ni säger så har jag börjat funderat lite på kompositfkäder och jag undrar hur i hela fridens man skall gissa sig fram till vilken man skall ha. Tror jag tittade på 340lb för big blocken,men jag har inte den blekaste om det är bra eller anus! Gillar hård fjädring och väghållning De slantarna kan man ju göra annat kul för. :roll:
moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

Jag har 427 och valde nog det hårdaste bladet som fanns på CCentral vad jag minns, och det blev bra .
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Så,nu är det inhandlat och klart. Blev coilovers fram,(550lbs) & kompositfjäder (360lbs) med tillhörande dämpare :P
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

FreddanLS5 skrev:Så,nu är det inhandlat och klart. Blev coilovers fram,(550lbs) & kompositfjäder (360lbs) med tillhörande dämpare :P
Tänk på att du nog behöver längre bultar till fjädern då komposit fjädrar brukar höja ganska mycket
Medlemsnummer 3955
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Jajemen,allt sådan är fixat,men 10" räcker inte
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast