Vibrationer i drivlinan
Vibrationer i drivlinan
Hej jag har vibrationer i drivlinan och undrar om man tänker att man tittar på motor, växellåda, kardan och bakaxel rakt uppifrån, skall det vara en rak linje eller inte, idag är motor och växellåda längre mot passagerarsidan typ en centimeter från centrumlinjen
Tacksam för svar tänkte att ni som har lyft karossen kanske har nån åsikt om detta
Med vänlig hälsning Roland
Tacksam för svar tänkte att ni som har lyft karossen kanske har nån åsikt om detta
Med vänlig hälsning Roland
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Vibrationer i drivlinan
Hejs
Motor& låda sitter inte i mitten, ska vara lite åt höger.
Däremot så vet jag inte om diffen sitter i mitten eller inte.
Motor& låda sitter inte i mitten, ska vara lite åt höger.
Däremot så vet jag inte om diffen sitter i mitten eller inte.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Vibrationer i drivlinan
Ok, då går jag vidare med frågan om grader ner i fram vid växellådan och grader upp i bak typ z uppsättning eller är det u uppsättning, tacksam för ideer
Med vänlig hälsning Roland
Med vänlig hälsning Roland
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Vibrationer i drivlinan
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Vibrationer i drivlinan
Hejsan!
Det kan nog räcka med ett dåligt knutkors för att
få vibrationer !
Drivaxlar och kardan kan ha punktsvetsade " vikter "
för balansen, nån sån kan ha lossnat?!
Det kan nog räcka med ett dåligt knutkors för att
få vibrationer !
Drivaxlar och kardan kan ha punktsvetsade " vikter "
för balansen, nån sån kan ha lossnat?!
Re: Vibrationer i drivlinan
Hej
Både kardan och drivaxlarna är bortlämnade till koll av knutkors och balansering, och då jag har satt en TKO 600 bakom motorn så tänkte jag att då kanske det som är kvar och kolla är kardanvinklarna i fram och bak på kardanen
Kollade på Smugglers sida men hittade inga gradangivelser på vinkel, kan naturligtvis ha missat det
Tacksam till er som svarat
Med vänlig hälsning Roland
Både kardan och drivaxlarna är bortlämnade till koll av knutkors och balansering, och då jag har satt en TKO 600 bakom motorn så tänkte jag att då kanske det som är kvar och kolla är kardanvinklarna i fram och bak på kardanen
Kollade på Smugglers sida men hittade inga gradangivelser på vinkel, kan naturligtvis ha missat det
Tacksam till er som svarat
Med vänlig hälsning Roland
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Vibrationer i drivlinan
Hejs
Jo, mycket att läsa i den tråden..
Kontakta Smuggler så får du säkert veta allt!!
Jo, mycket att läsa i den tråden..
Kontakta Smuggler så får du säkert veta allt!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Vibrationer i drivlinan
Hej!
Skall försöka bidra med lite svar.
När du installerade växellådan kollade du så att kopplingskåpan är centrerad och böt du lagret i svänghjulet?
Hur man kollar/centrerar ett kopplingshus beskrivs b.la här
https://www.hurst-drivelines.com/files/ ... 15-09A.pdf
Nu till din fråga avseende vinklar, motorn och drivaxel.
Det följde väl med nya fästen till växellådan, samt några brickor att justera "höjden" på den?
I och med att du byter till ett nytt fäste är det viktigt att den utgående axeln på växellådan synkas med den ingående axeln på diffhuset. Det är därför det finns med flera brickor.
Det skall vara ett visst förhållande på vinklarna mellan växellåda och diffhuset. (har du ny gummibussning som håller diffhuset i framkant?
Hur man kollar vinklarna kan man läsa här
https://www.google.se/search?q=drivesha ... 51&bih=518
Jag har gjort allt detta och har inga vibrationer.
Tyvärr är alla mina bilder i min tråd väck.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=17452
För inte har väl svängningsdämparen gjort sitt.
Skall försöka bidra med lite svar.
När du installerade växellådan kollade du så att kopplingskåpan är centrerad och böt du lagret i svänghjulet?
Hur man kollar/centrerar ett kopplingshus beskrivs b.la här
https://www.hurst-drivelines.com/files/ ... 15-09A.pdf
Nu till din fråga avseende vinklar, motorn och drivaxel.
Det följde väl med nya fästen till växellådan, samt några brickor att justera "höjden" på den?
I och med att du byter till ett nytt fäste är det viktigt att den utgående axeln på växellådan synkas med den ingående axeln på diffhuset. Det är därför det finns med flera brickor.
Det skall vara ett visst förhållande på vinklarna mellan växellåda och diffhuset. (har du ny gummibussning som håller diffhuset i framkant?
Hur man kollar vinklarna kan man läsa här
https://www.google.se/search?q=drivesha ... 51&bih=518
Jag har gjort allt detta och har inga vibrationer.
Tyvärr är alla mina bilder i min tråd väck.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=17452
För inte har väl svängningsdämparen gjort sitt.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Vibrationer i drivlinan
Hej och tack för alla svar.
Detta har hänt, balansering av kardan och drivaxlar, återmontering 2 grader upp i fram änden och 2 grader ner i andra, provkörning, bra till 95%, justering med bricka 2 mm i bak för att få ned bakklumpen i framkant, provkörning och nu är jag jättenöjd, åker till Mantorp i morgon för att delta i KM
Roland
Detta har hänt, balansering av kardan och drivaxlar, återmontering 2 grader upp i fram änden och 2 grader ner i andra, provkörning, bra till 95%, justering med bricka 2 mm i bak för att få ned bakklumpen i framkant, provkörning och nu är jag jättenöjd, åker till Mantorp i morgon för att delta i KM




Roland
Re: Vibrationer i drivlinan
De där vikterna som är punktsvetsade, har sådana på min bil såg jag när jag rev ner axelklumpen drivaxlar kardan osv. Ser att jag har en på yoken som sitter mot kardanen, ska den sitta på samma sida som den på kardanen? Har en vikt i båda ändar av kardanen och tänkte om de ska monteras så de blir på ”samma sida” så att säga eller är de helt oberoende av varandra.
Vibrationer i bilen kan ju uppstå om man bytt knutkors och inte ”knackat isär kopparna” efter att man pressat ihop korset. Kopparna skall ligga mot låsringarna till annars blir inte korset centrerat i axeln så att säga. Du märker rätt enkelt om ett kors är dåligt om du tar ner kardan.
Hehe såg nu att det löst sig. Gött!
Vibrationer i bilen kan ju uppstå om man bytt knutkors och inte ”knackat isär kopparna” efter att man pressat ihop korset. Kopparna skall ligga mot låsringarna till annars blir inte korset centrerat i axeln så att säga. Du märker rätt enkelt om ett kors är dåligt om du tar ner kardan.
Hehe såg nu att det löst sig. Gött!