Hej
Jag har luft i bromskretsen för bakhjulen. Fullgoda bromsar fram och absolut inga bromsar alls bak.
Har försökt lufta med en vakumluftare (Biltema) som jag anslöt vid bakre vid bromsoken. Inre och yttre nipplar är luftade och jag har spolat igenom 1 liter bromsvätska.
Det hjälpte ingenting. Fortfarande bromslös bak.
Hjälp!
Lufta bromsar bak
- Björn Sandin
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör mar 18, 2017 20:12
- Ort: Ludvika
- Kontakt:
Lufta bromsar bak
1969 cab 427 L36. Front från -73.
-
- Nykomling
- Inlägg: 42
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 12:55
- Ort: Göran Björn 506
Re: Lufta bromsar bak
Hej, kan vara så att gummitätningen i huvudbromscylinderns bakre krets d.v.s den för bakhjulen, släpper igenom trycket. Du kan alltid prova att lossa bakre kretsens rör från huvudbromscylindern och leda ner vätskan i en behållare och bromsa för att se vad som händer. Man kan också plugga bakre utgången och se om pedalen blir totalt stum eller sjunker "igenom". Till sist men som kanske ska vara det första man gör - kolla så ingen bromsslang har gett med sig så bromstrycket skapar en bula på nån slang, då blir det nada bromseffekt på bromsoken. Du får sätta frugan å bromsa medans du kollar slangarna
Med vänlig hälsning Göran

Med vänlig hälsning Göran
- Björn Sandin
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör mar 18, 2017 20:12
- Ort: Ludvika
- Kontakt:
Re: Lufta bromsar bak
Uppdatering.
Luftade först huvudcylinderns bakre behållare. Lossade först bakre röret och monterade en kort slang tillbaks ner i behållaren. Pumpade med pedalen tills huvudcylindern var luftfri.
Monterade tillbaks bakre röret på huvudcylindern.
Luftade sen båda bakhjulen på klassiskt vis genom att trycka på bromsen, öppna och stänga luftnippeln, släppa bromspedalen.
Det tog ett par pumptag, sen var bakbromsen bra igen.
Tack Christer Malmhed för tips och lån av luftslangar.
Luftade först huvudcylinderns bakre behållare. Lossade först bakre röret och monterade en kort slang tillbaks ner i behållaren. Pumpade med pedalen tills huvudcylindern var luftfri.
Monterade tillbaks bakre röret på huvudcylindern.
Luftade sen båda bakhjulen på klassiskt vis genom att trycka på bromsen, öppna och stänga luftnippeln, släppa bromspedalen.
Det tog ett par pumptag, sen var bakbromsen bra igen.
Tack Christer Malmhed för tips och lån av luftslangar.
1969 cab 427 L36. Front från -73.
Re: Lufta bromsar bak
Troligtvis får du snart lufta igen, är det lite skeva bromsskivor eller ett lite glappt hjullager så ligger kolven och pumpar in/ut mot skivan och du får således in luft bakvägen. Om du tar isär oken så finner du att bakom varje kolv sitter en fjäder som trycker ut kolven mot skivan, jätte bra om allt är rakt och ej glappt osv men är det så kommer läpptätningarna vid kolvarna släppa in luft i oket. Du kan förlänga mellanrummen mellan luftningarna genom att ta bort fjädrarna eller ännu bättre svarva skivor/byta hjullager. Eller som jag gjort på mitt renoveringsobjekt, köpt 4st nya ok från wilwood. Orginalbromsarna har aldrig varit bra på corvetter av dessa årgångar. När ALLT är bra så funkar de dock.
När du luftar så ska du börja med oket längst bort från huvudbromscylindern. Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sedan vänster fram.
Kan även funka att hissa baken och öppna locket på oljereservoaren och ”gravity bleed” oken. Bara öppna nippeln och låta naturen sköta resten. Montera gärna bort oken så du kan ”ställa dem upp” så nippeln pekar mot klockan 12 så att säga.
När du luftar så ska du börja med oket längst bort från huvudbromscylindern. Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sedan vänster fram.
Kan även funka att hissa baken och öppna locket på oljereservoaren och ”gravity bleed” oken. Bara öppna nippeln och låta naturen sköta resten. Montera gärna bort oken så du kan ”ställa dem upp” så nippeln pekar mot klockan 12 så att säga.