Ny däck - Hankook Ventus Sport - sänkta priser!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Ny däck - Hankook Ventus Sport - sänkta priser!

Inlägg av Bobrob »

Lade just en beställning på Hankook Ventus Sport däck till min 92'a. För att testa mina teorier om spårkänslighet monterar jag 255/45 ZR17 fram och 275/40 ZR17 bak.

Åker idag på Hankook Ventus Plus - som jag varit helnöjd med - bra gatdäck för cruising på torr asfalt - med bra släpp - för lite skall det spinna vid rödlyset. Slitaget på dessa har varit cirka 1 mm per 500 mil. Men Varning för dåligt grepp på blöt asfalt - räknar med liknande egenskaper på de nya.

OBS! www.dackonline.se har SÄNKT PRISET på dessa däck (U.S.A.-priser?!), så jag betalar bara 4175 SEK för alla fyra efter Motormännens 3% extra rabatt - inkl. frakt - det är BILLIGT.

Mina 4 st gamla Hankook Ventus Plus 275/40 ZR17 med godkänt mönsterdjup 2 st med 2-3 mm och 2 st 3-4 mm kan hämtas hos mig om några veckor för några hundringar (högstbjudande) - bra besiktningsdäck?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Ligger det 275 original bak på -92:an?
Har själv en -96 LT4 med 285 bak, och det är ju en himmelsk skillnad i pris mellan 275 och 285.....till sommaren stundar byte nån gång av bakdäcken, och funderar på om man kan sätta 275 istället för 285 på min. Eller om det är som att köpa oljefilter på Biltema till den. Eller rent av omöjligt.....
Nån som vet om det går att gå ner till 275 på mina fälgar? Det är originalfälgarna som satt på LT4 1996.
Grand sporten hade ju 315 bak, min LT4 285, men hur är det med en LT1 från -96? Hade den 275 el 285?

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Christian Nilsson skrev:Ligger det 275 original bak på -92:an?
Har själv en -96 LT4 med 285 bak, och det är ju en himmelsk skillnad i pris mellan 275 och 285.....till sommaren stundar byte nån gång av bakdäcken, och funderar på om man kan sätta 275 istället för 285 på min. Eller om det är som att köpa oljefilter på Biltema till den. Eller rent av omöjligt.....
Nån som vet om det går att gå ner till 275 på mina fälgar? Det är originalfälgarna som satt på LT4 1996.
Grand sporten hade ju 315 bak, min LT4 285, men hur är det med en LT1 från -96? Hade den 275 el 285?

/Christian
Jo - det är 275/40-17 både bak och fram som original på LT1 -92. Jag har tidigare sett en hänvisning till någon klubbmedlems hemsida - där alla dimensioner per årsmodell beskrivs - skall se om jag hittar den igen.

Bobrob
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör okt 18, 2003 22:27
Ort: Munka Ljungby
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Se Jonas Bylunds förteckning över C4ornas originaldimensioner:

1984-1996 Corvette Wheels
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Tack för den MJ!
Det blir ju en kraftig kostnad för nya bakdäck.....285:orna är inte billiga!
Men det var ju rätt sjyssta priser hos Dackonline får jag säga. Har fått betydligt högre priser lokalt hos handlare i Halmstad. Men det, klart, köper man på nätet så måste man ju pröjsa separat för nån som lägger på dem också, men det är väl några hundringar kanske.

Har nu tillbringat de tre senaste månaderna med putstrasan, och nu börjar jag bli riktigt, riktigt glad över resultatet.......
Nån som är intresserad av att se en grann (!) bil, så finns nytagna foton på: www.vearp.se/vette.htm

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

En stilla undran......
Vem vill ha släpp :shock: :?:
Personligen vill jag ha grepp :!: :!:
Speciellt när det är blött....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Christian Nilsson skrev: köper man på nätet så måste man ju pröjsa separat för nån som lägger på dem också, men det är väl några hundringar kanske.
De kan gå på tusentals kronor...beror på var...Nisse på hörnet tar ett par hundringar men seupp för repor mm. nu är ju inte 17" så mycket men de är breda fälgar så Nisses däckmaskin kanske inte klara av dom.

Nog svamlat, men du lär inte vara poppis hos däcknasarn :lol:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Håller också på och letar nya däck. Någon som har erfarenhet av Bridgestone, Michelin eller Kuhmo när det gäller väggrepp (torrt) och slitstyrka?
Jag har också sett Dackonlines priser på Hankook däck, väldigt intressanta, en tredjedel mot Michelin Sport. Men, vill inte ha för dåligt väggrepp, då faller det hela tycker jag.

Har kört/kör på Pirelli PZero. Har avverkat drygt 4 mm på 1500 mil. Skulle önska däck med bättre slitstyrka. Har också "problemet" med 285 bak. Kör nu på 255/45 17" fram och 285/40 17" bak. Skulle förmodligen kunna sätta på 275 bak om det kniper.

Har en modifierad Coupe 91 med lite starkare motor och manuell 6 växlad låda, antagligen inget bra recept mot slitage....men roligare.... :D
/Bosse
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Mina gamla Hankook Ventus Plus tycker jag hade bra grepp för gatkörning på torr asfalt - också på CCS Gymkana. Lite släpp bör man ha för "Drifting"-aktiviteter ;=)

Såg ett reportage i Teknikens Värld där åretruntdäck för stadsjeepar testades och Hankook fick ett dåligt resultat. Jag tror dock inte att det är symptomatiskt - Hankook är ju officiell leverantör till Formula 3, vad jag förstått och jag är nöjd med mina gamla Hankook.

Dåliga våtegenskaper, men hyfsat bra på torr asfalt. Tror inte att 3 ggr dyrare däck ger så mycket bättre egenskaper, MEN bromssträckan kan ju bli längre och kör man inte med insidan, så kan det kosta en del.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Däckval

Inlägg av Skp »

Kör själv på Michelin Pilot Sport, och jämför man dom med Good Years däck som satt på innan är det bättre grepp går tystare bra våtegenskaper bra livslängd är det på dom också. Framförallt så blir dom inte snedslitna , och ett välbalanserat Michelindäck har jag aldrig behövt balansera om. Vadå vill ha lite släpp i kurvorna!!! det går hur bra som helst med Michelin också det är bara högre utgångshastighet och tyngre gasfot som gäller.

Kör så det ryker
Stefan
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Aha, trevlig information att det är bra slitstyrka på Michelin Pilot Sport. Är det Michelin Pilot Sport enbart eller med några bokstäver o siffror efter?
Det skiljer en del i pris på dom. Det är utan som jag lurade på, tills jag hörde att slitstyrkan inte var så bra, men om det inte stämmer så...
Jag har lite dyrare Michelin däck (inte Pilot Sport dock, kommer inte ihåg namnet) på den "vanliga" bilen och är väldigt nöjd med både väghållning och slitstyrka på dom.
/Bosse
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Michelindäck

Inlägg av Skp »

Jag har kört en säsong på dom senaste däcken (Michelin Pilot Sport 275/40 ZR17 YR98) och det är ca 1000mil, jag har ungefär förbrukat 60% av däcken och då skall man heller inte glömma att jag kört superstage och värmt en del däck på MECA-Raceway i Malmö, samt att en hel del körning är rätt, så entusiastisk (mycket bredställ). Så med den typen av körning måste jag säga att det är bra slitsyrka i dom.
Klart att jämför man med bakelitpuckar slits dom ju ner fortare.
Min Cheva Pickis sitter det Michelindäck på som rullat över 5000mil och är 7-8 år gamla, klarar fortfarande 3mm:s gränsen för vinterdäck samt att dom fortfarande är runda, tysta och vibrationsfria. Det säger inte så lite.

Kör så det ryker
Stefan
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Om man vill ha bra slitstyrka så är det ganska enkelt att se vilka som håller längst - kolla hårdheten på gummiblandningen för det däck du är intresserad av! Sen är det alltid en kompromiss mellan slitage och grepp, det går inte att få maximalt grepp och samtidigt ha minimalt slitage.

En liten jämförelse av gummiblandningens hårdhet på några vanliga däcktyper:

Gatdäck
Michelin Pilot Sport: 220
Yokahama AVS sport: 180
Kumho Ecsta MX: 220
Goodyear Eagle F1: 220
Goodyear Eagle GS: 300
Goodyear Eagle Ultra Plus: 340
Goodyear EMT (run-flat, original på C5): 300 + att de har extremt hårda sidor
Hankook Ventus Sport: 280

Ban/gatdäck, dvs R-däck
Kumho Ecsta V700: 50
Michelin Pilot Sport Cup: 80

Bandäck
Hoosier A3S04: 40

Gummiblandningens hårdhet i kombination med mönster avgör vilket grepp däcket har och också hur det uppför sig på gränsen till att släppa. De kunder som har provat flera av typerna ovan för rent gatbruk har fastnat för Yokahama däcket för det har haft bäst grepp.
Självklart slits ett däck med mjukare gummiblandning fortare och det är också viktigt att titta på vilken maxbelastning däcket har innan man köper för att undvika överhettning vid hård körning!

Jag har själv kört med Michelin Pilot Sport Cup på gata och bana och det är helt överlägset alla vanliga gatdäck förutom vid regn eller om det är kallt (< +10grader), i år kommer jag prova Kumho Ecsta V700 på gata/bana för att se om det är bättre än Pilot Cup. Dessa däck håller i bästa fall en säsong(800 mil förra säsongen med några banbesök=korden framme :shock: )

Körde mycket bana ett år med Hoosier däcken och de är ytterligare ett snäpp bättre när det gäller grepp men har inget grepp alls på vått underlag (de är i princip helt släta, dvs riktiga slicks) De är DOT godkända men du passerar inte en poliskontroll om du skulle använda dem på gata.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Ok, som sagt,

skänker nu bort 4 st begagnade Ventus Plus med 3-4 mm (2 st) + 4-5 mm (2 st) - något mer slitna i kanterna. Kan hämtas hos mig i Täby. PM'a om intresse finns.

De nya däcken har bra rundhet och var lättbalanserade. Använder Åva-skolans maskiner i Täby och gör det själv eftersom min brorsa är fordonslärare där - billigt och så blir det rätt!

Till våren blir det provkörning med G-Tech-mätare för att mäta G-krafterna - det skulle vara intressant att göra med lite olika däckstyper och för att eventuellt avfärda alla myter.

En gång i tiden var det alltid rätt att köpa IBM-datorer fastän det fanns annat som var både billigare och bättre. Jag tror på mina Hankook!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Gamla däcken är bortlovade :!:
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Besiktigade bilen i tisdags - Godkänd utan anmärkning - trots röda backblinkers! Besiktningskillen hade två Corvetter i familjen - så det var ju inget problem.

Har nu kört cirka 20 mil med de nya Hankook Ventus Sport - däcken. Nu går bilen som på räls! Spårkänsligheten på Täbys dåliga vägar är helt borta - tack vare 255/45-däcken fram. Verkar som jag fått bättre fäste också med dessa däck - även på våt asfalt. De gamla hade ju gått tre säsonger, så de hade säkert hårdnat en del.

När jag fått hem G-Tech mätaren skall jag göra lite testkörningar för acceleration, broms och sid-G-krafter. Då får vi se!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar