Ladda batteriet......

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Ladda batteriet......

Inlägg av madcow »

Häpp!

Skulle dra igång vetten.......
Batteriet totalt urladdat... det var väl inte helt oväntat... Har inte motionerat den sedan November...........

Nu till den svåra frågan.....

Kan man ladda utan att koppla bort batteriet :?:
Jag har hört en massa varianter, normalt kopplar jag loss åtminstone ena pole, på mina Jeepar och traktorer - för där går det att komma åt

MEN på C4:an sitter ju batteriet överdjävligt till, måste väck med sidopanelen, sitter med en massa skruvar :evil: :evil:

Sedan är det trångt att få väck kablarna... :evil: :evil:

En del påstår att man kan sabba diverse elektronik om man laddar med batteriet inkopplat - MEN man kan ju andvända ett "jump start" aggregat...

Och jag har en juste CTech laddare - med automatik och underhållsladdning.

Kommentarer till detta :?:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hur e det möjligt att pajja nått?? Batteriet har ju ström i sig? förstår inte vad du menar.. batteriet e ju inte urkopplat normalt och då pajjar ju inget. när du sen laddar upp bateriet så ska du ladda det med 14v inte 230 eller så.... då kanske saker går sönder, men det e nog batteriet som exploderar först. nä ladda på bara! när generatorn laddar upp batteriet ligger det om allt e som det ska en 13,5-14 volt och laddar upp batteriet. så inga konstigheter. men du kan ju enkelt låta bli att vrida om nyckeln när du laddar om du e osäker.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Mycket bra fråga.

Har själv oxå funderat över detta många gånger :?:

Har även laddat många bilar med kablarna inkoplade även nya utan att det hänt något.

En kompis till mig som bor i kiruna han har monterat in en vanlig laddare i sin bil som startar varje gång han har motorvärmaren på utan problem, trots data boxar m.m i bilen.

Men jag rekomenderar inte att göra på dom här vissen, kanske är helt fel?

Väntar på svar från er som kan el i bilar.

Mvh
MrV8
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

frisk skrev:hur e det möjligt att pajja nått?? Batteriet har ju ström i sig? förstår inte vad du menar.. batteriet e ju inte urkopplat normalt och då pajjar ju inget. när du sen laddar upp bateriet så ska du ladda det med 14v inte 230 eller så.... då kanske saker går sönder, men det e nog batteriet som exploderar först. nä ladda på bara! när generatorn laddar upp batteriet ligger det om allt e som det ska en 13,5-14 volt och laddar upp batteriet. så inga konstigheter. men du kan ju enkelt låta bli att vrida om nyckeln när du laddar om du e osäker.
Det var vad jag antog också...
Generatorn laddar ju på bra, och det gör ingen skada...
Men det cirkulerar en massa myter från en massa sk experter....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Ladda batteri

Inlägg av Ingo »

Problemet är att man riskerar kortslutningsgnistor som gör att man spränger batteriet,men det problemet är störst med startkablar. Kortslutningar kan ju även skada dioder i generator och?microprocessorer i bilstereon. Nog går det bra att ladda batteriet kopplat.Å andra sidan förstår jag inte problemet med att skruva loss Jord sidopolen,så man slipper få batteriet förstört,för det har det ju blivit när det fått sugas ur,även om uppladdning kan rädda någon säsong till.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Man kan ju tycka att det inte skall spela någon roll.. vilket det inte bör göra heller..

MEN, när jag skulle ladda min bruksbil för nåt år sedan så provade jag först med att köra med kablarna på polerna.. Det surrade om nåt i motorrummet samt att det började lukta brännt efter en stund :?.. efter att ha fipplat loss pluspolen så blev det tyst och lukten försvann..

Men som sagt det bör inte spela någon roll...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Ladda batteri

Inlägg av madcow »

Ingo skrev:Problemet är att man riskerar kortslutningsgnistor som gör att man spränger batteriet,men det problemet är störst med startkablar. Kortslutningar kan ju även skada dioder i generator och?microprocessorer i bilstereon. Nog går det bra att ladda batteriet kopplat.Å andra sidan förstår jag inte problemet med att skruva loss Jord sidopolen,så man slipper få batteriet förstört,för det har det ju blivit när det fått sugas ur,även om uppladdning kan rädda någon säsong till.
Orkar inte koppla väck batteriet...... trångt att komma åt, trångt i garaget... Mycket prylar förutom Vetten.....
Brukar ta ut Vetten för lite motion när vädret tillåter,
tänkte ha en permanent underhållsladdare inkopplad....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Jake skrev:Man kan ju tycka att det inte skall spela någon roll.. vilket det inte bör göra heller..

MEN, när jag skulle ladda min bruksbil för nåt år sedan så provade jag först med att köra med kablarna på polerna.. Det surrade om nåt i motorrummet samt att det började lukta brännt efter en stund :?.. efter att ha fipplat loss pluspolen så blev det tyst och lukten försvann..

Men som sagt det bör inte spela någon roll...
Något lurt var det alltså.....
Man får väl böka dit någon form av avskiljare...
Det finns ju båtvarianter - där man kan välja batteri.....
Får tänka till lite här...
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo det finns ju batteriladdare som går ända upp till 24volt kanske mer och dessa e inte att rekommendera såvida man inte kan ställa in just laddarn.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Är det denna du har http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm så har du ju de bästa utgångläget när de gäller ladda batteriet kopplat, de skall ju vara elektroniksäker :wink:

För: man skall ju kunna koppla laddaren till cigguttaget för att ladda å då måste ju batteriet sitta kopplat :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Ladda batteriet......

Inlägg av Lars J »

Jag använder C-Tech laddare och har aldrig haft några problem. Den är automatisk och slår på och av vid behov. Batteriet är väl kapslat och du ansluter laddaren innan du ansluter den i vägguttaget så någon knallgasexplosion behöver du inte vara rädd för.

Vill du ladda batteriet i bilen men ej anslutet tar du bara och lossar en pol och sätter i en liten kort skruvmejsel typ"stubbmejsel" i hålet och ansluter laddaren på den! Men eftersom du redan har rätt laddare så är det bara att köra på - den sköter sig själv.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Underhållsladdning

Inlägg av Ingo »

En laddare att ansluta till cigguttaget måste ju vara bäst.Men är lite anti mot att ha elnätet anslutet till bilen utan tillsyn.
Knallgasexplosioner kan ju ske även med "täta"batterier,men sker ju oftast med startkablar och större snabbladdare.(man är inte så kaxig när en gavel sprängts bort)
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Stefan skrev:Är det denna du har http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm så har du ju de bästa utgångläget när de gäller ladda batteriet kopplat, de skall ju vara elektroniksäker :wink:

För: man skall ju kunna koppla laddaren till cigguttaget för att ladda å då måste ju batteriet sitta kopplat :wink:
Japp! det är en sådan jag har.....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Underhållsladdning

Inlägg av madcow »

Ingo skrev:En laddare att ansluta till cigguttaget måste ju vara bäst.Men är lite anti mot att ha elnätet anslutet till bilen utan tillsyn.
Knallgasexplosioner kan ju ske även med "täta"batterier,men sker ju oftast med startkablar och större snabbladdare.(man är inte så kaxig när en gavel sprängts bort)
Har jag inte sprängt traktorn i bitar redan så är det nog ingen risk med Vetten och en CTEK laddare......
Till traktorn har jag en feting jumpstartbox...
Händer att man skjuter säkringarna i elcentralen... Men batteriet är inga problem...

Knallgas kommer inte direkt, vätgasen utvecklas ju medan man laddar -speciellt om man laddar utan regulator - då kokar batteriet - och det är inte att rekommendera, och du behöver en hel del vätgas innan det smäller.

Bara att rycka vägguttaget innan man kopllar loss batteriet - sedan skadar det ju inte om man vädrar lite om man laddat länge.

Jag var mest orolig för elektorniken i bilen - man koplar ju in högre spänningpå fel ställe... Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..
Och batteriet!
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Re: Underhållsladdning

Inlägg av badass »

madcow skrev:
Jag var mest orolig för elektorniken i bilen - man koplar ju in högre spänningpå fel ställe... Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..
Vadå högre spänning? Vadå fel ställe? En laddare ger väl ca 12v, o generatorn ca 13 komma nånting? Hur kan det vara fel ställe om du sätter + på + o - på- ??

Fattar kanske inte vad du menar.... :(
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

generatorn ger 14.4V och laddarna ger lite olika men inte mindre än 14.4 snarare mer..

Dessutom så är det inte riktig likstöm från generatorn (är ju egentligen en Alternator:)) och laddaren.. Hur strömmen ser ut kommer jag inte ihåg inte heller om det gjörde någon skillnad (generator brum har väl de flesta hört i bilradion).. men det skiljer hur som helst mellan laddaren och generatorn..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hmmm

Fundera på en sak i den här länken.
Har inte i stort sett alla vi som har Corvette stömbrytare i dom för att försäkringen ska vara giltig?

Själv litar jag inte riktigt 100% på ett el system i en bil som är 30 år gammal eller mer vem vet vilken kabel som kanske har börjat torka och blir kortsluten rätt som det är. Jag har bara min ström på när jag är i närheten av bilen. Plus att man spar så mycket på batteriet när det inte laddas ur sakta av klockor och annat som tar ström för ni vet ju hur det är med bilar som körs lite utan att kopla bort batteriet mellan gångerna man får köpa nytt ofta.

Ladning genom ciggaretutaget måste man inte ha tändnigen på då? Vekar vanskligt i så fall att ladda samtigit. Men vad vet jag är inte riktigt expert på bil el.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

"Gamla" laddare har olägenheten att spänningen drar i väg för högt när batteriet börjar bli fulladdat. Kasta sådana på tippen. Jag har inte batterifrånskiljare på min C4 eftersom bilen går så illa med nollad dator...

MVH

MN
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Trist med datorer som nollar sig!

Förstår vad du menar hade en BMW som gjorde lika dant mycket iriterande vart dack bättre efter bytte av programvara i datan.

Vet inte varför tog kanske bort läro delen i data programet och körde en för instäld instälning?

Mvh
MrV8
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ett bra tips e att montera en batterifrånskiljare och bygla den med en 5A hängsäkring.Då bibehåller man underhållsström till styrboxar,radio osv men blir den en kortis nånstans så drar säkringen. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

M Nordin skrev:"Gamla" laddare har olägenheten att spänningen drar i väg för högt när batteriet börjar bli fulladdat. Kasta sådana på tippen. Jag har inte batterifrånskiljare på min C4 eftersom bilen går så illa med nollad dator...

MVH

MN
Instämmer.... "Nollad" dator är inte kul......
tar en stund innan den lärt om...
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Peter skrev:Ett bra tips e att montera en batterifrånskiljare och bygla den med en 5A hängsäkring.Då bibehåller man underhållsström till styrboxar,radio osv men blir den en kortis nånstans så drar säkringen. 8)
Nu när du säger det kommer jag ihåg att jag läst det !

Tack för att du påminde mig igen ett mycket bra tips!!!
Även för oss utan databox så kan vi ha larmet i drift.

Mvh
MrV8
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Hängsäkring

Inlägg av Ingo »

men det löser ju inte problemet med ursugna batterier.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Hängsäkring

Inlägg av madcow »

Ingo skrev:men det löser ju inte problemet med ursugna batterier.
Jo...
Om man har en CTEK laddare ...
som kan vara inkopplad hela tiden och underhållsladda...
Det var därför jag tog upp frågan från början..

Finns flera finesser med att kunna ladd amed batteriet inkopplat..
- Larmet på
- Laddar inte ur batteriet
- slippa krånglet med att koppla ur det

Finns det inga belägg att detta kan vara skadligt för elektroniken är det ju det ideala att ha laddaren inkopplad hela tiden 8)
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Skriv svar