Jag hade tänkt att spackla igen några fula hål i min kaross.. bla hålet för antennen och för enblemen..
Så har någon kolla på hur mycket jag kan förvänta mig att plasten sjunker ihop.. blir det problem när man har lackat?? och går det att göra nåt åt det??
hur mycket sjunker plast
hur mycket sjunker plast
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Är oxå intresserad av detta har en huv med hål efter "pinnhållare" som jag tänkte spackla igen i god tid före lack.
Vad ska man använda?
Nu har du chansen Stingray vet att du är fena på detta!
/Terner
Vad ska man använda?
Nu har du chansen Stingray vet att du är fena på detta!
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Är nog inte helt enkelt att svara på... eftersom det kan vara beroende av många faktorer, lack, sprutspackel, osv..
När jag gjorde vid kraossen (plast) på min Marcos GT för dryga 15 år sedan så använde jag mesta dels riktig glasfiber väv och riktig plast med härdare (glömt namnet) på de flesta av cracksen (sprickorna) det syns i stort sett inte alls efter alla år, men på två små ställen använde jag vanligt PP Glasfibespackel och där syns det mer.
Jag lagade genom att slipa upp sprickorna till en rejäl V-form med trycklufts filmaskin som jag sedan fyllde med remsor av glasfiber indränkta i plast. Det gäller också att noga rulla ut luften ur glasfiberväven med en anpassad räfflad rulle.
Ska man göra detta riktigt noga är det också viktigt att låta lagningarn sätta sig under en tid, gärna med omväxlande värme och kyla, riktigt så noga var jag inte då min bil bara stod ca 1 månad innan sprutspackling och lack.
Mvh//Jocke...
När jag gjorde vid kraossen (plast) på min Marcos GT för dryga 15 år sedan så använde jag mesta dels riktig glasfiber väv och riktig plast med härdare (glömt namnet) på de flesta av cracksen (sprickorna) det syns i stort sett inte alls efter alla år, men på två små ställen använde jag vanligt PP Glasfibespackel och där syns det mer.
Jag lagade genom att slipa upp sprickorna till en rejäl V-form med trycklufts filmaskin som jag sedan fyllde med remsor av glasfiber indränkta i plast. Det gäller också att noga rulla ut luften ur glasfiberväven med en anpassad räfflad rulle.
Ska man göra detta riktigt noga är det också viktigt att låta lagningarn sätta sig under en tid, gärna med omväxlande värme och kyla, riktigt så noga var jag inte då min bil bara stod ca 1 månad innan sprutspackling och lack.
Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Det kryper
Svårt att säga hur mycket,men plast kryper. När jag köpte min var den omlackerad,för att få bort repor och stenskott(svart),så jag var väldigt kritisk när jag kollade bilen,men hittade egentligen ingenting att anmärka på. Bilen hade då blivit nedplockad hösten före slipad och spacklad ,stod några månder innan den lackerades, och så sattes den ihop på våren,och jag köpte den i juni. våren därpå hittade jag flera igenspacklade stenskott,så visst lönar det sig att ta tid på sig om man kan.. Spackla på hösten,försök få den så fin som möjligt,fin spackla igen på vårsidan låt den stå (helst ett år),men någon månad i rejält varmt garage och sedan lack då kanske man slipper krypning. Men svart är ju värst ,och övergångarna mellan kofångare och kaross går aldrig att få perfekt så frågan är hur noga man sak vara.