elfel c4 kylarfläkt startar ej

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
sitos
Nykomling
Nykomling

elfel c4 kylarfläkt startar ej

Inlägg av sitos »

hej har en fråga angående elfläkten(Kylaren)som är skall fläkten starta när man på jordar sladden som sitter på tempgivaren höger sida .i mitt fall så fungerar det så pass att när man jordar, går tempen upp på instrumenteringen (allt som det ska)men men kyl fläkten startar ej felsöker då reläet men det visar sig vara korrekt.
felsöker då utgången till reläet på boxen (i och med att relät är +jordat så kan jag koppla bort boxen jorda styrkabeln till FAN reläet (koppl plint box) och fläkten startar OK korrekt)slutsats boxen är fel på provar en annan box nähe samma fel fortfarande jag köper en ny box ok samma fel fortfarande när jag kopplar bort reläet och mäter utgången finns 11,5-12v konstant men ingen ström alltså den orkar visa på multimetern men ej driva ett relä .
HAR NÅGON RÅKAT UT FÖR DETTA ????????????????
eller min slutsats är att prova boxen i en bil där kylfläkten fungerar eller köpa en till box tacksam svar blir snart flint skallig på min c4 snart ??
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Temp givaren som du har på höger sida är till för instrumenteringen, längst fram vid insuget har du CTS:en (Coolant Temperature Sensor) som datorn styr choke, kylfläktar etc. med. Ett annat långsökt alternativ kan vara någon dålig jordpunkt ut från datorn. Det sitter en hel trave med jordkablar på näst nedersta bulten vä sida mellan låda o block. Bakom batteriet sitter en fördelarkontakt för pluspolen, se till att alla kablar där har riktig kontakt. Börja med detta, styrboxen är det med största sannolikhet inte.

Skp
Stefan J
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan J »

Det kan även vara relät som sitter framför batteriet på insidan av innerskärmen.

Stefan
Stefan J
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan J »

Ursäkta ! läste ej noga, du hade visst´redan provat relät.

Stefan
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej, jag kan inte exakt hur det är kopplat på din bil eftersom du uppenbarligen inte har en -84 men har du kollat om det finns en säkring på "manöversidan" till relät? Blir lite konfunderad över ditt resonemang om +-jord osv, köp en manual om du inte redan har det.

Hur varm blir motorn innan du slår av?

MVH

MN
sitos
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sitos »

[quote="Skp"]Temp givaren som du har på höger sida är till för instrumenteringen, längst fram vid insuget har du CTS:en (Coolant Temperature Sensor) som datorn styr choke, kylfläktar etc. med. Ett annat långsökt alternativ kan vara någon dålig jordpunkt ut från datorn. Det sitter en hel trave med jordkablar på näst nedersta bulten vä sida mellan låda o block. Bakom batteriet sitter en fördelarkontakt för pluspolen, se till att alla kablar där har riktig kontakt. Börja med detta, styrboxen är det med största sannolikhet inte.

Tack för svaret, behöver nått att prova promet i för övrigt fungerar allt , inga dåliga jordpunkter inga felspänningar osv men promet har jag flyttat över ifrån första ecm boxern så kanske kan va det?
Wigge
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wigge »

Hallå!
Jag har samma problem på min -92. Jag kan köra min bil till kok punkt om det är så att man råkar glömma bort felet,, :P Men är det någon som har kommit fram till vad som var felet lr? Är väldigt tacksam för snabbt svar!

Mvh\Christian
Matz
Nykomling
Nykomling

kokpunkt

Inlägg av Matz »

Wigge! Vad är kokpunkten för dig. Har en -92 där går kylfläkten igång vid normala 108 grader
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Rätt kylfläkt

Inlägg av Ingo »

Är det rätt kylfläkt du ska ha igång ?,det finns ju två stycken.
Den ena går alltid när acn är igång,den andra startar när det är risk för kokning i systemet,alltså över 100 grader ..
Men det här med fläktar varierar mellan årsmodeller och utrustning.
Den som går hela tiden ac,n är igång slits givetvis rätt så mycket,och pajar förr eller senare.
Wigge
Nykomling
Nykomling

Re: Rätt kylfläkt

Inlägg av Wigge »

Matz. Nu vet jag inte riktigt i digitalt när min kokar. Men i slutet av mätaren. Strax innnan del hel orangea delen.
Skriv svar