elfel c4 kylarfläkt startar ej
elfel c4 kylarfläkt startar ej
hej har en fråga angående elfläkten(Kylaren)som är skall fläkten starta när man på jordar sladden som sitter på tempgivaren höger sida .i mitt fall så fungerar det så pass att när man jordar, går tempen upp på instrumenteringen (allt som det ska)men men kyl fläkten startar ej felsöker då reläet men det visar sig vara korrekt.
felsöker då utgången till reläet på boxen (i och med att relät är +jordat så kan jag koppla bort boxen jorda styrkabeln till FAN reläet (koppl plint box) och fläkten startar OK korrekt)slutsats boxen är fel på provar en annan box nähe samma fel fortfarande jag köper en ny box ok samma fel fortfarande när jag kopplar bort reläet och mäter utgången finns 11,5-12v konstant men ingen ström alltså den orkar visa på multimetern men ej driva ett relä .
HAR NÅGON RÅKAT UT FÖR DETTA ????????????????
eller min slutsats är att prova boxen i en bil där kylfläkten fungerar eller köpa en till box tacksam svar blir snart flint skallig på min c4 snart ??
felsöker då utgången till reläet på boxen (i och med att relät är +jordat så kan jag koppla bort boxen jorda styrkabeln till FAN reläet (koppl plint box) och fläkten startar OK korrekt)slutsats boxen är fel på provar en annan box nähe samma fel fortfarande jag köper en ny box ok samma fel fortfarande när jag kopplar bort reläet och mäter utgången finns 11,5-12v konstant men ingen ström alltså den orkar visa på multimetern men ej driva ett relä .
HAR NÅGON RÅKAT UT FÖR DETTA ????????????????
eller min slutsats är att prova boxen i en bil där kylfläkten fungerar eller köpa en till box tacksam svar blir snart flint skallig på min c4 snart ??
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Temp givaren som du har på höger sida är till för instrumenteringen, längst fram vid insuget har du CTS:en (Coolant Temperature Sensor) som datorn styr choke, kylfläktar etc. med. Ett annat långsökt alternativ kan vara någon dålig jordpunkt ut från datorn. Det sitter en hel trave med jordkablar på näst nedersta bulten vä sida mellan låda o block. Bakom batteriet sitter en fördelarkontakt för pluspolen, se till att alla kablar där har riktig kontakt. Börja med detta, styrboxen är det med största sannolikhet inte.
Skp
Skp
Hej, jag kan inte exakt hur det är kopplat på din bil eftersom du uppenbarligen inte har en -84 men har du kollat om det finns en säkring på "manöversidan" till relät? Blir lite konfunderad över ditt resonemang om +-jord osv, köp en manual om du inte redan har det.
Hur varm blir motorn innan du slår av?
MVH
MN
Hur varm blir motorn innan du slår av?
MVH
MN
[quote="Skp"]Temp givaren som du har på höger sida är till för instrumenteringen, längst fram vid insuget har du CTS:en (Coolant Temperature Sensor) som datorn styr choke, kylfläktar etc. med. Ett annat långsökt alternativ kan vara någon dålig jordpunkt ut från datorn. Det sitter en hel trave med jordkablar på näst nedersta bulten vä sida mellan låda o block. Bakom batteriet sitter en fördelarkontakt för pluspolen, se till att alla kablar där har riktig kontakt. Börja med detta, styrboxen är det med största sannolikhet inte.
Tack för svaret, behöver nått att prova promet i för övrigt fungerar allt , inga dåliga jordpunkter inga felspänningar osv men promet har jag flyttat över ifrån första ecm boxern så kanske kan va det?
Tack för svaret, behöver nått att prova promet i för övrigt fungerar allt , inga dåliga jordpunkter inga felspänningar osv men promet har jag flyttat över ifrån första ecm boxern så kanske kan va det?
Rätt kylfläkt
Är det rätt kylfläkt du ska ha igång ?,det finns ju två stycken.
Den ena går alltid när acn är igång,den andra startar när det är risk för kokning i systemet,alltså över 100 grader ..
Men det här med fläktar varierar mellan årsmodeller och utrustning.
Den som går hela tiden ac,n är igång slits givetvis rätt så mycket,och pajar förr eller senare.
Den ena går alltid när acn är igång,den andra startar när det är risk för kokning i systemet,alltså över 100 grader ..
Men det här med fläktar varierar mellan årsmodeller och utrustning.
Den som går hela tiden ac,n är igång slits givetvis rätt så mycket,och pajar förr eller senare.
Re: Rätt kylfläkt
Matz. Nu vet jag inte riktigt i digitalt när min kokar. Men i slutet av mätaren. Strax innnan del hel orangea delen.