Skumt El fel 73:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Skumt El fel 73:a

Inlägg av Thunder »

hepp.....Nu har jag hållt på i två veckor med el felet på min corvette 73:a ( 454:a ) å säsongen står för dörren. HJÄLP.
har renoverat motorn under vintern, så när jag satta ihopp allt igen så blev de kortsluting någon stans, å den stora "huvudkablen" (röd) som går från starten å runt till generatorn bran upp. :cry:

De va dock bara den som blev skaddad. så jag bytte....kollade alla galma sladda å bytte mot nya.

Nu till saken..... det går inte att starta bilen.... kommer ingen ström till soliden. har kollar startmotern... den funka. de går en svart sladd som ( den går ihopp med den röde till soloiden. men när jag mäter den svarte så ligger de bara 2 volt på den?? vilket i sen tur gör att sladden till soliden bara får 2 volt å den orka inte dra.
någon stans på vägen så försvinner strömmen. den svarte sladden den går in i kopplingsdosan i torpedvägen på generatons sida, ( dosa med stiftkoppling, ) har skruvat bort den dosan å kollat, men inget.

har rivit bort sätte å ratt för att kolla invädigt om jag kan följa sladden, men de är ju lika trånt som en oskuld. omyligt att komma till utan att riva ner allt.

Någon som har en minsta aning vad jag ska göra.... känns som jag står stilla nu åå paniken börja krypa på.

MVH : Thunder
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag trior att den svarta sladden du mäter på går till amperemätaren.
Den e svart och sedan går den till ampmätaren och sedan blir den svart/vit och går till tutrelät.
Du borde ju ha en kabel (beige?) som går till en ensam plint på startmotorn.
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

har du jordat motorn ordenligt när du satte i den? Jordflätan är på höger motorfäste.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

Terner skrev:har du jordat motorn ordenligt när du satte i den? Jordflätan är på höger motorfäste.

/Terner
ja jordad är den.... de ska jag lova dig att jag kollat mer än en gång under 2 veckor :wink:
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

Peter skrev:Jag trior att den svarta sladden du mäter på går till amperemätaren.
Den e svart och sedan går den till ampmätaren och sedan blir den svart/vit och går till tutrelät.
Du borde ju ha en kabel (beige?) som går till en ensam plint på startmotorn.

(beige?) som går till en ensam plint på startmotorn .....hmmm

de vet fen.... tror jag inte de är. de är den röde som går till soloiden sen är de huvud + från batteriet till starten och den grövre ( huvudströmsladden ) i som går till starten. den som sedan går till generatorn. dom 3 är de som går ner till starten, har även en brun sladd uppe vid torpedväggen bland alla andra, den va skarvad i den gamle ( röde) som bran upp.... den ligger de ström på hela tiden. om jag lägger den på den röda till soloiden så starta den..... då får han 12 volt direkt. men jag kan inte skicka fram 12 volt till den med täningen. ?????
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Tyvärr är inte elschemat speciellt tydligt på den här punkten. Det är ju 2 tunna ledningar till starten den ena för att ge ström från startnyckeln när du vrider på den den andre för att förbikoppla förkopplingsmoståndet till tändspolen. Jag använder bara den röda eftersom jag har MSD systen som inte behöver förkopplingsmotstånd.

Vill sen minnas att den grova röda var ihoplödd med den smutsbeiga i härvan ovanför AC-reläet.

Min amperemeter funkar dock inte så kanske det bara är en förbikoppling.

Kan kolla nogrannare i morgon i garaget om du vill.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det sitter ju ett antal "Fusible links",en typ av smältsäkringar, i kabelhärvan mellan startmotorn och generatorn. Det sitter även en från tutrelät till kontaktstycket i torpedväggen.
Funkar allt annat på bilen? Det sitter ett kontaktstycke på rattstången som du kan dra isär och summra dig fram till vilken av sladdarna det e som går till tändingen. Sen kan du ju dra en provisorisk sladd därifrån till kontakten på startmotorn för att utesluta kabelbrott.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

Hepp..... ( 73:a 454:a )

Nu har jag varit ute å jiddrat bland sladdarna igen....

den svart jag snackade om... den går går in i fördelaren, de är den som man sticker i ( upp ) på vänster sidan av fördelaren... sitter ju två där, å sen sitter den röde till soliden skarvad tillsamans med den svarte. men som sagt de kommer bara 2 volt till den svarte vilket gör att den röde inte får tillräkligt för att sparka igång starten.

de måste försvinna 10 volt på vägen.... dom andre sladdarena jag mätt är de 12 volt i. Någon som har något att tipsa om ?

kollade sladdarena inne me.... den svarte som sitter i fördelaren den går ju bort till den dosan med stickkontakerna in i torpeden.... sen kommer de ut ( inne i bilen ) en sju helvetes av massa sladdar precis över "lådan" men säkringar.... sen går den upp bak panelen, antar att de är samma kabelhärva som man ser sen under rattstången ?
har särat dom sladdaren ifrån kopplingen som går till tändningen 9 st sladda, ( som går till tändingslåset ). Den som man tar isär dom ifrån går sedan upp över rattstången till relä eller vad de är....? ? lite svårt att se....någon som kan säga vad de är å deras funktion om de är något jag kanske behöver titta mer på ( hänvisar till första inlägget :D )

alla sladdar ser hela ut, lika så alla koplingar ska tilllägas

Mvh "Alias" Thunder
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla om dessa elschema kan vara till hjälp
http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 20539a.jsp
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Det låter lite mysko det där med att kabeln mellan generator och startmotorn brann upp. Brann den upp när du försökte starta eller?
Har just grejat med laddningen på min och man hade satt dit ett relä som slog till fältspänningen till generatorn via när nyckeln sitter i tändläge.
1. Använd INTE en summer då du mäter i systemet. Använd ett riktigt instrument för ohm och diodmätning. Summern skadar dioder odyl. Riktiga instrument är inte så dyra.
2. Kolla så att ingen sådan kufisk lösning som är gjord på min bil som ställer till eländet.
3. Koppla ur generatornkretsen från systemet. Bilel är mystiskt!!
Mellan två bilar!
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Peter
Superlänk. Tack :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar