Äntligen på gatan !!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Äntligen på gatan !!

Inlägg av Terner »

Fick nya huven från lack idag och efter monteringen fick jag äntligen bevis för att kylningen nu också fungerar som den ska :)

Ny fläkt och ny original kyltunnel, ny spoiler undertill och allt verkar hundra.

Nu är det bara att köra och att göra finjusteringarna på nya motorn.

Började bli farligt nära att summer meet skulle gå i stöpet men hoppas att inget annat går sönder nu....

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Skoj! 8)

Va blev det för fläkt?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Labbade lite med elfläktar men bestämde mig sedan för originalstuket.
Satte in original kyltunnel köpte en fläkt till vattenpumpen med flexblad som planar ut när man varvar, köpte en 2" spacer som jag svarvade ner till 1,5" och smällde sen ihop det. Funkar utmärkt men så har jag ju också nytt kylelement som har mycket bättre kapacitet än originalet.

Detta ihop med spoilern verkar bra.

Nu var det ju bara 15 grader idag men det verkar ändå stabilt. I värsta fall kompletterar jag med den 16" elfläkt jag har till framsidan av kylen. Kan ju tänkas behövas vid kökörning i hög värme vet ej än.

Men ändå är skitglad idag och den nya huven blänker torch red med massa klarlack över :)

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Hällde i 'Water Wetter' i torsdags för att klara av köbildning i stekande sol bättre. Men har inte hunnit kolla vad resultatet blev... det regnar ju bara här.... :roll:
Lasse E
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Jo har det i min med för säkerhets skull. Gjorde c:a 10-14 grader när jag hade kylproblem nu är svårt att säga.

Har dock förstått att det är speciellt bra om man har känsliga lättmetalltoppar eftersom det ökar förmågan att leda bort värme från metallen. Det sägs oxå att alla nya bilar idag har det som original i kylblandningen.

Bästa effekten har det dock om man skippar glykolen. Jag hällde bara i en liter glykol och en flaska water wetter och så en massa vatten så klart :)

/Terner

StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Terner skrev:Gjorde c:a 10-14 grader när jag hade kylproblem nu är svårt att säga.
Schysst!
Brukar ligga på ca 220 grader som mest efter stillastående ett tag (har inte velat prova högre), och 230 i eftervärme. (mätt mellan avgasportarna på förarsidan)

Något som jag tycker är konstigt är att man inte kan fylla på expansionskärlet speciellt mycket. Jag har det aluminiumkärl som satt på tidiga C3or och jag kan nog fylla ca 3 cm från botten. Fyller jag mer så skjuter den sakteliga ut det på eftervärmen... :shock: Hur gör din BB-kärra?
Lasse E
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

StingrayRacing skrev:
Terner skrev:Gjorde c:a 10-14 grader när jag hade kylproblem nu är svårt att säga.
Schysst!
Brukar ligga på ca 220 grader som mest efter stillastående ett tag (har inte velat prova högre), och 230 i eftervärme. (mätt mellan avgasportarna på förarsidan)

Något som jag tycker är konstigt är att man inte kan fylla på expansionskärlet speciellt mycket. Jag har det aluminiumkärl som satt på tidiga C3or och jag kan nog fylla ca 3 cm från botten. Fyller jag mer så skjuter den sakteliga ut det på eftervärmen... :shock: Hur gör din BB-kärra?
Har ju det bananformade plastkärlet som sitter på -73. Det fungerar utmärkt den trycker ut ev luft och suger in vatten från kärlet. bara att fylla nästan fullt när den är varm så funkar det bra.
Min låg stadigt på 210 grader vid körningen idag.

/Terner

Skriv svar