väghållning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
roy
Nykomling
Nykomling

väghållning

Inlägg av roy »

ärdet någon som kan förklara mera om bilens instelnings möligheter var och hemtade min första corvette i veckan en c4 92 är inte riktigt nöjd med vägholningen fram demparna är ingen höjdare direkt det får bli ett par nya . bil är för spårkenslig för min smak tror att jag kommer att prova med lite smalaredäck fram om jag ej kan justera deta på annat sätt vill gärna ha tipps :D
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej,

vad har du för fälg- och däcksdimension på nu? Däcksfabrikat? Ride control? Fräscha bussningar?

MVH
MN
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse Ahlström »

Hoppas mina erfarenheter kan vara till nån nytta.
Har nyligen köpt en C4:a 91a. Den var väldigt spårkänslig :? , trots 255 däck fram. Hade misstankar om att hjulinställningarna inte var optimala och det visade sig vara fallet. Vä hjul fram hade 7 grader caster och hö 5 grader. Toe in fram var ok. Toe in bak var lite postiv på vä och lite negativ på hö hjul :shock: !
Efter att ha ställt in 7 grader caster på båda fram, några tiondelar camber fram och drygt en grad bak, lite toe-in fram och bak går nu bilen som en dröm.
Min är iofs lite sänkt, plus coil-over runt om och polyuretan bussningar så den kanske inte är riktigt jämförbar fullt ut, men jag skulle snarare gissa att jag märker felaktigheter i hjulinställningen tidigare än jämfört med standard-utförande.
Du kan få mina exakta grader efter hjulinställningen om det finns intresse.
Jag har fortfarande problem med dämparna bak som ska renoveras men oavsett det går bilen oändligt stadigare på vägen nu jämfört med innan :D
Hittade en länk om möjliga justeringar och effekter av dom:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
MVH Bosse
roy
Nykomling
Nykomling

vägholning

Inlägg av roy »

tack för tipsen däcken är dim 275 40 17 fram och bak . av märket kymo ingen ridekontrol har funderat på andra dämpare och busninga
roy
Nykomling
Nykomling

vägholning

Inlägg av roy »

undrar om det finns några väg holning kit som någon har provat
roy
Nykomling
Nykomling

vägholning

Inlägg av roy »

:D jag tar gärna imot information om instelning men tyfer har jag en heldel att lära mig om det :)
roy
Nykomling
Nykomling

väghollning

Inlägg av roy »

:D hallo bosse har beställt två nya koni ställbara fradempare är väldigt intreserad av din inställning på din bil coh om någon vet någon som kan ställa in bilen i göteborg :?:
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse Ahlström »

Hej Roy, här har du några vinklar på min bil.

Bakhjulen:
Camber på varje bakhjul, ca 1,25 grader
Total (vä + hö) toe-in, ca 0,5 grader
Framhjulen:
Caster på båda hjulen, ca 7,3 grader (ganska ungefärligt då det är lite omständigt att ställa in helt exakt)
Camber, lite drygt 0,6 grad per framhjul
Total toe-in, ca 0,4 grader

Original graderna enligt min verkstadsmanual är följande (för min 91:a):
Bak:
camber 0 +- 0,5 grader
toe-in 0 +- 0,1 grader (ej överstiga 0,2 grader summerat för båda)
Fram:
caster +6 +-0,5 grader
camber +0,5 +-0,5 grader
toe-in per hjul, 0 +-0,1 grader

Mina nuvarande mått stämmer alltså inte helt med originalspecen. Du får höra runt med andra vad som är bäst för dig.
Innan jag byter/reparerar mina bakre stötdämpare ska jag mäta höjden till golvet i garaget så den bibehålls efter fixen. Då räknar jag med att få behålla vinklarna som dom är.
Dessvärre har jag ingen aning vilka som fixar hjulinställningar i Gbg då jag bor i Köping. Firman jag var hos har en nästan ny Beissbarth anläggning som tydligen är bland de bästa just nu för hjulinställningar. Nu var jag med hela tiden som inställningarna gjordes, verkar dock inte som det blev dyrare för det ändå :wink:
Lycka till!
/Bosse
Fredrik69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Fredrik69 »

Tjena Roy,
Pekkas Framvagnsservice på S. Hildedalsg (industriområdet bakom Hornbach) är bäst i stan på hjulinställningar. Bra att ha o göra med också. 031-51 81 89.
/Fredrik
Skriv svar