
Så min fråga är hur feta däck kan man klämma på orginalfälgen på en 74:a?

Just nu sitter det ett par 245x60x15 på den. de måttet gick inte ens att hitta på http://www.dackonline.se, däremot hittade jag likadana som sitter på nu hos http://www.alven-ingvarsson.se/.frisk skrev:Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe
Ja, jag har ju en månad på mig att byta, så du får väl testa och höra av dig om hur det funkar.jyrgil skrev:Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.
Det DÄR var ju precis vad jag behövde ...prask skrev:på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Samma som jag skulle kunna tänka mig... men enligt den där däcksberäknaren kör man ju olagligt då.johan lu skrev:Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.
Gott mos!
Ja 0.3% är inget jag bryr mig speciellt om heller. Vet inte ens om min hastighetsmätare visar rätt med de befintliga 245:orna...prask skrev:För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen![]()
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Vad var det för "patent"???frisk skrev:Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört!![]()
![]()
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!!
Farten mäts på utgående axel i växellådan. Den går att dreva om ifall man byter klumpen, men det ska väl inte behövas för att byta däcksdimension hit eller dit...Nexxus skrev:Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?