byta front

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

byta front

Inlägg av frebba »

Funderar på att köpa en vette imed lite renoveringsbehov och har lite funderingar till er som vet

Hur svårt är det att arbeta med karossen, tänkte byta front, framskärmar .
Hur är delarna som tillverkas i sverige (piratdelar)

Tack på förhand för alla möjliga tips inför köpet

Frebba
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

min 16-åriga dotter böt fronten på sin -68 cab ....så det bör även Du klara,,,,"pirat"-delarna är som allt i fiberglass beroende på vem som gjutit dem...men de flesta välkända har bra kvalitet och passar som handsken( beror även här på vem som sätter dit delarna)
mvh R
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

ok men!

Inlägg av frebba »

tack för det, men problemet är att det sitter en 78ans front idag och det skall vara en kromkofångare -72. hur är det med popupplysen som nu blir "eftermonterade"

om man ser på andra inlägg så verkar det vara både dyrt och svårt

Frebba
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Det är nog bra mycket lättare att bygga om en -72 till -78 än en -78 till -72 tyvärr. Eller är det en -72 som är ombyggd till -78 och du nu skall återställa?
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

Inlägg av frebba »

78 till 72 var det. plasten verkar inte idiotdyr men allt med lyset får mig att tveka

törs man slå till? den är inte dyr ca 80´

Frebba
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Vad jag menar är att om det är den jag tror det är (blocket) så är det ju en -72 som någon har satt på en -78 front på, och denna vill du nu återställa till -72 igen???
Isåfall bör det ju gå bra, eftersom den har -72ans ram, och det finns någonstans att fästa kofångaren i etc.

Att återställa till popuplysen (dvs skaffa de delar som föregående ägare troligtvis slängt på skroten) kan nog kosta en slant tyvärr.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

köper du de andra delarna beggat så är de inte dyrare än vad plasten kostar....
ta plastbitarnas pris och dubblera så ärr du hemma....
klart billigt för en klassiker!!
mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den ons nov 09, 2005 0:44, redigerad totalt 1 gånger.
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

Inlägg av frebba »

tack

då blir man troligen corvetteägare till slut :D

Frebba
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Köp!
Min 72:a var också ombyggd i fronten så att den skulle likna en 73:a.
Fattades med andra ord stötfångare, "bumper guards", grillhalvorna, äggkartongerna på skärmsidorna( fender louvers) och vindrutetorkarluckan. En del går att köpa nytt (stötfångare, bumper guards och grillhalvor). De andra prylarna brukar dyka upp på Ebay rätt ofta. Kostar en del pengar, men jag tycker nog att det är värt insatsen.
Ett tips: fender louvers är olika mellan årgångarna, 71-72 är lika, 70 avviker i utförandet, det har jag lärt mig den hårda vägen...
Lycka till!
//Frasse
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Här kan du se hur man byter halva fronten på bilen...

http://www.stingray.nu/se/index.htm?/roadster_se.htm
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

Inlägg av frebba »

Har nu varit och kollat på bilen och det var en del jobb men vad kan man vänta sig för det priset?

Bromsar ses över säger han på en bil som stått i 15år? hur dyrt kan det bli igentligen?
byta alla ok och rör?

Rattstån med tändningslås och plasten runt rattstången
mittkonsoll samt lite andra inredningdetaljer

Jag kanske låter lite för frågvis men jag behöver era åsikter för att våga "kliva in på banan"

Har alltid velat ha en vette men med denna känns det som att jag kan dela upp kosttnaderna lite, eller lurar jag mig själv och borde köpa en i lite bättre skick från början

Svara den som orkar

Frebba
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hmm.. min personliga uppfattning är att det blir billigare att köpa en som är i bra/bättre skick. Pengar kommer du ändå lägga på bilen. Detta gäller kanske inte dom som hellre mekar än kör så vad ska du göra med bilen?
frebba
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån nov 07, 2005 21:42
Ort: Dala-Järna

Inlägg av frebba »

Med tanke på att det är ganska mycket som ska göras på bilen innan den blir "orginal" så skulle det i så fall köra som den är i några år till lillen blir större och inta tar all tid.

Det bästa med den är att den troligen blir körbar för under 100´

Drömmen är en orginal 70 cab 427 så denna skulle isåfall bli en transportbil som skulle säljas efter renovering

Velar fram och tillbaka, ska ge honom ett svar innan helgen är över

vi får se!

tack för att ni bryr er

Frebba
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

finns kompletta bromssatser å beställa bla hos vbp http://www.vbandp.com/
enklaste kostar runt 400$
inredning kan va dyrt å ersätta men kolla hos www.corvettecentral.com för priser på sånt
Köpte min för ungefär samma pris för 4 år sen men priserna har gått upp mycke på senaste tiden.
Min var bara å köra med,det var nyrenoverad motor å bromsar,det enda ja skulle haft är ny lack..
Kollade du rost på ram och vindruteram?,sånt kan bli dyrt å laga om det är mycket.
Är rattstången kass?den finns nog begad billigt isåfall.
Det som är bra med det hela är väl att du får bilen som du vill ha den när du är färdig! :D
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

frebba skrev: Har alltid velat ha en vette men med denna känns det som att jag kan dela upp kosttnaderna lite, eller lurar jag mig själv och borde köpa en i lite bättre skick från börjanFrebba
Som jag skrev någonstans tidigare... Jag ångrar lite att jag inte la lite mer på bilen.
Då hade jag nog sluppit ett motorbyte, samt en massa jobb och strul...
Men å andra sidan, hade jag inte fått den så billigt så hade jag inte haft råd.
Pengarna kommer du att få lägga ut, frågan är bara NU eller lite senare.
Sen har det ju sin charm att pyssla lite med bilen också.
Som sagt, bara min personliga åsikt.
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

frebba skrev:Drömmen är en orginal 70 cab 427 så denna skulle isåfall bli en transportbil som skulle säljas efter renovering
70 kom 454. 427 fanns bara 68 - 69 på c3 orna.. :wink:
Corvette 427 -69
Skriv svar