Dimension på avgasrör? + blandat trim
Dimension på avgasrör? + blandat trim
Vilken dimensionär det på rören på en -88:a?
Behöver man byta rören eller räcker det med bättre dämpare?
Foton på något schysst system kanske? Byggt själv?
Stryper kattarna mkt eller är det bara en på en 88:a?
Mvh: Tobias
Behöver man byta rören eller räcker det med bättre dämpare?
Foton på något schysst system kanske? Byggt själv?
Stryper kattarna mkt eller är det bara en på en 88:a?
Mvh: Tobias
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Strypning
Vad ska du göra?
Tånker du låta orginalkam och toppar sitta kvar ska du inget röra.
Katen stryper väl något på höga varv,men tpi,n lägger av vid drygt 4000 varv så vad som händer är att man tappar bottenvrid,och får otrevliga vibrationer vid 90km/h(men det går ju köra fortare
)
Jag åkte med apples dämpare ,men när min kat pajade,då blev bilen aldeles för högljudd,snudd på raka rör.
Så jag satte på orginalljuddämpare,men versionen till bilar med Z51 och alltså dubbla fungerande utblås.
Med rensade katar blir det ett lagom manligt ljud.Egentligen borde man väl återmontera katen(har en ny friflödes liggande),men det har inte blivit på snart 10 år.
dimensionen är väl 2 1/4 ,men köper man 2 1/2 böjar går dom aldeles utanpå och går att dra fast med riktiga klammer,och då kan du ju välja vilken eftermarknadsljuddämpare du vill ,och slipper dyra corvettespecial.
men man får smida till ett eget bakre fäste.
Tånker du låta orginalkam och toppar sitta kvar ska du inget röra.
Katen stryper väl något på höga varv,men tpi,n lägger av vid drygt 4000 varv så vad som händer är att man tappar bottenvrid,och får otrevliga vibrationer vid 90km/h(men det går ju köra fortare

Jag åkte med apples dämpare ,men när min kat pajade,då blev bilen aldeles för högljudd,snudd på raka rör.
Så jag satte på orginalljuddämpare,men versionen till bilar med Z51 och alltså dubbla fungerande utblås.
Med rensade katar blir det ett lagom manligt ljud.Egentligen borde man väl återmontera katen(har en ny friflödes liggande),men det har inte blivit på snart 10 år.
dimensionen är väl 2 1/4 ,men köper man 2 1/2 böjar går dom aldeles utanpå och går att dra fast med riktiga klammer,och då kan du ju välja vilken eftermarknadsljuddämpare du vill ,och slipper dyra corvettespecial.
men man får smida till ett eget bakre fäste.
Trim
Jo kam och toppar ska jag låta var men däremot så blir det nog ett bättre insug, 1,6 vippor, bränsletrycksregulator, portad MAF och något litet till typ "under drive pulleys", öppet air-lid t ex men jag ska inte riva inne i motorn.
Jag ska kolla avgassystemet noga men det är möjligt att man klarar sig bra med cat-back och bättre kat/kattar. Vi får se vad det bli. Först ska bilen hem
Men, är det en gemensam kat eller sitter det en på vardera rör? går avgassystemet ihop i ett rör på mitten?
Mvh: Tobbe
Jag ska kolla avgassystemet noga men det är möjligt att man klarar sig bra med cat-back och bättre kat/kattar. Vi får se vad det bli. Först ska bilen hem

Men, är det en gemensam kat eller sitter det en på vardera rör? går avgassystemet ihop i ett rör på mitten?
Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
catar
Jo orginal sitter två precatar på corvetten samt en huvudcat.
Precatarna fanns ju inte på exempelvis firebird/camaro så dom var där för att få en snabbare rening först och främst..
Men för det mesta byter man ut precatarna mot en vanlig y-pipa..Verkar inte bli någon direkt skillnad på besikt ningen ,åtminstone om bilen är ordentligt varmkörd.
På 88,an behöver inte caten fungera,men allt ska sitta kvar formellt sett,så då kan man ju skära upp precatarna och ta bort keramiken samt svetsa ihop igen,men materialet är inte direkt jättekul att svetsa.
Bränsletrycksregulatorn ger inte direkt något på en 88. 87 och tidigare hade lägre bränsletryck ,och att höja det gav några hästar. jag har justerbart bränsletryck och tycker inte att det gett just något men karaktären förändras något,vid olika tryck .nu har jag i princip orginal bränsletryck. Rullvippor går ju något lättare så det kan ju ge något och 1,6 öppnar lite mer,men du kommer att få ojämnare gång också. Jag kör med 1,5 rullvippr som är någon procent värre än orginal,som sak vara ungefär 1,48.
Jag har slitit bort gallren och filat bort kylflänsarna i mafen,men med orginalventiler och spjällhus är mafen ingen begränsning.
Underdrivning av generator o dyl tror jag ger mer problem än effekt,mycket tjafs med remmar o dyl.
Orginalluftfiltret på 88,an är ju lite ynkligt jämfört med på 90 och nyare,men skeptisk att det ger speciellt mycket ändå,själv har jag uppskuret galler efter TPIS modell och KN filter. Men tänk på att för mycket olja ger tätare filter än orginal. vissa påstår att mafen skadas av filterolja men det betvivlar jag för den bränner ju bort föroreningar med jämna mellanrum..
Insug ska ju ge ett par hästar,men det är mycket jobb om man inte ska gå djupare ini motorn och byta kam etc.
Insug och runner kostar ju kring tiotusen och ger kanske max 10 hästar på en i övrigt orörd motor..
Tycker du ska köra en sommar innan du börjar skruva alltför mycket.
Precatarna fanns ju inte på exempelvis firebird/camaro så dom var där för att få en snabbare rening först och främst..
Men för det mesta byter man ut precatarna mot en vanlig y-pipa..Verkar inte bli någon direkt skillnad på besikt ningen ,åtminstone om bilen är ordentligt varmkörd.
På 88,an behöver inte caten fungera,men allt ska sitta kvar formellt sett,så då kan man ju skära upp precatarna och ta bort keramiken samt svetsa ihop igen,men materialet är inte direkt jättekul att svetsa.
Bränsletrycksregulatorn ger inte direkt något på en 88. 87 och tidigare hade lägre bränsletryck ,och att höja det gav några hästar. jag har justerbart bränsletryck och tycker inte att det gett just något men karaktären förändras något,vid olika tryck .nu har jag i princip orginal bränsletryck. Rullvippor går ju något lättare så det kan ju ge något och 1,6 öppnar lite mer,men du kommer att få ojämnare gång också. Jag kör med 1,5 rullvippr som är någon procent värre än orginal,som sak vara ungefär 1,48.
Jag har slitit bort gallren och filat bort kylflänsarna i mafen,men med orginalventiler och spjällhus är mafen ingen begränsning.
Underdrivning av generator o dyl tror jag ger mer problem än effekt,mycket tjafs med remmar o dyl.
Orginalluftfiltret på 88,an är ju lite ynkligt jämfört med på 90 och nyare,men skeptisk att det ger speciellt mycket ändå,själv har jag uppskuret galler efter TPIS modell och KN filter. Men tänk på att för mycket olja ger tätare filter än orginal. vissa påstår att mafen skadas av filterolja men det betvivlar jag för den bränner ju bort föroreningar med jämna mellanrum..
Insug ska ju ge ett par hästar,men det är mycket jobb om man inte ska gå djupare ini motorn och byta kam etc.
Insug och runner kostar ju kring tiotusen och ger kanske max 10 hästar på en i övrigt orörd motor..
Tycker du ska köra en sommar innan du börjar skruva alltför mycket.
tpi
Jo det blir nog rätt original i början men jag känner mig själv allt för väl
Dom modifieringarna jag nämnde i tidigare inlägg var de jag gjorde på min 88 Trans AM GTA och det slog mkt väl ut (hade headers och 3" avgassystem oxå). Den bilen drog ifrån min kompis Corvette -94 med automatlåda som var tämligen standard.
Ska man greja med MAF:ens kylfenor så bör man ha en justerbar bränsletrycksregulator för MAF:ens kalibrering blir rubbad när man tar ner kylfenorna. Detta medför att motorn får mindre fet bränsle/luftblandning vid varvtal kring 4200 och uppåt. Detta kompenserar man dock med att ställa upp bränsletrycket.
Ökar man bränsletryck från 46-50 så ökar effekten 15 hk på en 305" TPI i standardskick. Det är ganska mkt tycker jag för en så enkel grej.
Grejjen med vässning av TPI-motorn är att man måste byta många saker för att få snurr på det. En eller två grejjer är nästan försumligt.
Personligen så gillar jag TPI-motorns karaktär bättre än LT-1 så det är därför jag gjort mig av med min Z28 -94 och satsar på en Corvette med TPI istället.
Mkt vill ha mer!

Dom modifieringarna jag nämnde i tidigare inlägg var de jag gjorde på min 88 Trans AM GTA och det slog mkt väl ut (hade headers och 3" avgassystem oxå). Den bilen drog ifrån min kompis Corvette -94 med automatlåda som var tämligen standard.
Ska man greja med MAF:ens kylfenor så bör man ha en justerbar bränsletrycksregulator för MAF:ens kalibrering blir rubbad när man tar ner kylfenorna. Detta medför att motorn får mindre fet bränsle/luftblandning vid varvtal kring 4200 och uppåt. Detta kompenserar man dock med att ställa upp bränsletrycket.
Ökar man bränsletryck från 46-50 så ökar effekten 15 hk på en 305" TPI i standardskick. Det är ganska mkt tycker jag för en så enkel grej.
Grejjen med vässning av TPI-motorn är att man måste byta många saker för att få snurr på det. En eller två grejjer är nästan försumligt.
Personligen så gillar jag TPI-motorns karaktär bättre än LT-1 så det är därför jag gjort mig av med min Z28 -94 och satsar på en Corvette med TPI istället.
Mkt vill ha mer!
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
trim
Har för mig att 87,orna hade kring 41 i bränsletryck och 88orna kring 48.
Visst kan flödet förändras något av att kylflänsarna är borta,men det är nog marginellt jämfört med vad som sker med öppnare ljuddämpare och rensad kat.
Och förakta inte airfoilens magiska kraft
Visst kan flödet förändras något av att kylflänsarna är borta,men det är nog marginellt jämfört med vad som sker med öppnare ljuddämpare och rensad kat.
Och förakta inte airfoilens magiska kraft

air-foil
Air-foil ska kunna ge 5-10 hk. Man kännder ju inte nån skillnad men det ska tydligen bli lite bättre gasrespons.
Det som ger mest när det gäller maf:en är gallrena.
Det som ger mest när det gäller maf:en är gallrena.
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
- Skp
- Corvettefantast
Bränsletryck
Med högre bränsletryck och motorn i Closed Loop kommer datorn att korta ner spridartiderna så mängden soppa vid högre bränsletryck kommer att bli oförändrat med det lägre trycket. Inget mer bränsle = ingen mer effekt. En vinst man får att lågvarvsegenskaperna kan bli bättre då ett högre tryck ger bättre finfördelning av bensinen.
Skp
Skp
Re: trim
Jaja,ska läsa noggrannare nästa gång..eller nått.Stefan skrev:Peter skrev:Sen kan man ju smeta dit en AirFoilIngo skrev:Och förakta inte airfoilens magiska kraft
Kasta inte bäver i trähus.
Re: trim
De hade inget med de å göra... utan själva airfoil ja va skeptisk tillPeter skrev:Jaja,ska läsa noggrannare nästa gång..eller nått.Stefan skrev:

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Re: Bränsletryck
Så sant såSkp skrev:Med högre bränsletryck och motorn i Closed Loop kommer datorn att korta ner spridartiderna så mängden soppa vid högre bränsletryck kommer att bli oförändrat med det lägre trycket. Inget mer bränsle = ingen mer effekt. En vinst man får att lågvarvsegenskaperna kan bli bättre då ett högre tryck ger bättre finfördelning av bensinen.
Skp

Men som SKP sa att bara höjja tycket är bara bra för regeringen.. Till en viss grad kan ökat soppatryck och höjd tändning ge nån häst.. på en högkompmotor och etanol, ger en balandning nedåt eller lägre AFR 7-8 (altså dubbla mängden soppa mot bensin eller mer) maxeffekt.. Det är alltså samma anledning till att dumheter som V-power, bara gynnar statsfinanserna och cheferna på shell

Senast redigerad av Jake den mån jan 16, 2006 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
ha ha
Jag har airfoil också,men skryter inte om den.
Faktum är att jag har sett tester på trimmade motorer där an sett en bevisad effektökning med airfoli,det var visst TPIS som utförde den
.
Å andra sidan kan nog effekten i en bromsbänk variera 8-9 hästar beronde på hur varm motorn är
Faktum är att jag har sett tester på trimmade motorer där an sett en bevisad effektökning med airfoli,det var visst TPIS som utförde den

Å andra sidan kan nog effekten i en bromsbänk variera 8-9 hästar beronde på hur varm motorn är

Nu vet vi alla vem du ser upp tillPeter skrev:http://airfoil.istheshit.net/

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Jake: Man får visst mer effekt med fetare blandning än A/F 14,7:1. Mappar man en sugis får man mest mos vid ca 12,5-12,7 så är man inte där vid open loop/WOT så finns det mer att hämta.Jake skrev:Så sant såSkp skrev:Med högre bränsletryck och motorn i Closed Loop kommer datorn att korta ner spridartiderna så mängden soppa vid högre bränsletryck kommer att bli oförändrat med det lägre trycket. Inget mer bränsle = ingen mer effekt. En vinst man får att lågvarvsegenskaperna kan bli bättre då ett högre tryck ger bättre finfördelning av bensinen.
Skp...... Men man ligger ju inte alltid i closed loop och då kommer bilen att gå sämmre än vad den gjorde innan, eftersom det är ju syremängden man vill öka (om man ligger stökiometriskt korrekt (Lamba 1)), och först sedan skall soppamängden upp (om man nu inte sysslar med alkohol som jag gör).. Alla har vi ju lärt oss den fina formeln n=m/N i kemin på högstadiet
.. Vilken säger att du kan inte få mer effekt än den soppa du kan förbränna.. Mer soppa ger mer oförbrännt brälsle i avgaserna och mer penningar i ringholms plånbok.. Men varför skall jag bry mig egentligen, det ger ju lägre satt till mig
:D, Uch va sarkastisk jag är i dag...
Men som SKP sa att bara höjja tycket är bara bra för regeringen.. Till en viss grad kan ökat soppatryck och höjd tändning ge nån häst.. på en högkompmotor och etanol, ger en balandning nedåt eller lägre AFR 0.7 (altså dubbla mängden soppa mot bensin eller mer) maxeffekt.. Det är alltså samma anledning till att dumheter som V-power, bara gynnar statsfinanserna och cheferna på shell...
MVH
MN
Errr ja, Orgstyrsystemet är mappat för att ligga på lambda 0.86 (A/F 12.6).. labbar du tryck så är det stor risk att motorn börjar gå ÖVERFETT.. då kommer effekten att sjunka och stadskassans intänkter att öka..M Nordin skrev:Jake: Man får visst mer effekt med fetare blandning än A/F 14,7:1. Mappar man en sugis får man mest mos vid ca 12,5-12,7 så är man inte där vid open loop/WOT så finns det mer att hämta.Jake skrev: Så sant så...... Men man ligger ju inte alltid i closed loop och då kommer bilen att gå sämmre än vad den gjorde innan, eftersom det är ju syremängden man vill öka (om man ligger stökiometriskt korrekt (Lamba 1)), och först sedan skall soppamängden upp (om man nu inte sysslar med alkohol som jag gör).. Alla har vi ju lärt oss den fina formeln n=m/N i kemin på högstadiet
.. Vilken säger att du kan inte få mer effekt än den soppa du kan förbränna.. Mer soppa ger mer oförbrännt brälsle i avgaserna och mer penningar i ringholms plånbok.. Men varför skall jag bry mig egentligen, det ger ju lägre satt till mig
:D, Uch va sarkastisk jag är i dag...
Men som SKP sa att bara höjja tycket är bara bra för regeringen.. Till en viss grad kan ökat soppatryck och höjd tändning ge nån häst.. på en högkompmotor och etanol, ger en balandning nedåt eller lägre AFR 0.7 (altså dubbla mängden soppa mot bensin eller mer) maxeffekt.. Det är alltså samma anledning till att dumheter som V-power, bara gynnar statsfinanserna och cheferna på shell...
MVH
MN
Men kanske skulle säga när det kan vara lämpligt att labba tryck..
1. Etanolkonvertering.
2. om man gör flera mindre boltonmodds, tex portat insug, portard maf, airfoil, portade grenrör, rensad cat, byte till 1.6vippor, hedders.
3. eller om man gör större mods på en MAFbil, annan cam/toppar
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)