Vilken är den bästa Corvetten ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 12, 2006 21:01

Vilken är den bästa Corvetten ?

Inlägg av RolleC »

Funderar på att byta upp mig..

C6, coupe targa -05 ? verkar bäst !

Jag vill ha en modern bil, c5 är hopplös med sin uråldriga interiör,
kasett på en -04, hallå??? och ac-anläggningen är inte bättre
Z06 läcker men hallå, inget avtagbart tak ???
Det ska vara coupe med avtagbart targatak tycker jag,
den är 10 ggr snyggare än convertible.... :)
Helst skulle det vara med nya Z06- motorn..
Z06-motorn tilltalar men den har väl väghållningspaket
vilket jag inte gillar om det blir hårdare stötdämpare ?

Vilken är bäst ?


Rolle
Blanda inte in mej i mitt liv..
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

C6 ska ju självklart vara en bättre bil än C5. Ny modell med ny teknik, uppdateringar, förbättringar, och allt sånt där. Men sen beror det väl på vad var och en anser vara förbättringar och vad det är man är ute efter. Är det prestanda, utseende, kvalitet, eller kanske pris?
Själv så är jag helnöjd med min C5 och förstår inte vad du menar med uråldrig interiör. C1/C2/C3 har gammal och omodern interiör (inget ont menat om dessa fina bilar!) i jämförelse med C6 men skillnaden tycker jag inte är så stor mellan C5 och C6. Det är större skillnad mellan Saab/Volvo, BMW/Mercedes eller liknande. Visst finns det ett par detaljer som, i mitt tycke, kunde varit snyggare, mer praktiska eller haft högre kvalitet, men så vitt jag vet finns det ingen bil som är perfekt på alla punkter, och helst enligt alla bilförare också.

Kassettspelaren stör jag mig också på, men den går att byta. AC:n har jag inga problem med. Jag bestämmer en temperatur och i de allra flesta fall är jag nöjd med resultatet. I bästa fall är taket av och AC:n avstängd. (Må våren och sommaren komma snart!!)
Jag tycker Z06 är "fulare" än en coupé, när det gäller C5. Cab är snyggast, så länge det är ner-cabbat, annars är det "fulast". Inte för att "fult" är ett passande ord på någon corvette... C6 har en snygg bakände, dock med ordet Corvette felplacerat, men jag kan inte med fronten. Det tog ett tag att vänja sig vid C5 från C4 också, så det kommer säkert med tiden.

Som vanligt så tycker alla olika och i slutändan är det du som måste komma fram till vilken bil som har de bästa egenskaperna för just dig. Hur du än gör så hoppas jag du får en bra Corvette-säsong 2006! :)
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Jaha då var det tycke och smak....
Cabbe tycker jag är klart snyggast. C5 ja, definitivt vackrare än C6, men man måste nog vänja sig vid den....men absolut vackrast är väl de som var premiär Vettarna från 53-57, det är stil. Av de nyare är Stingray speciell stil tycker jag.
Kasett :?:
Min C5 har CD med 12 växlare (i bagaget), övrig interiör är heller inget omordent, har Headup display, lufttryck mätare via displayen, elektriska formbara stolar för alla "kroppsfigurer", mm mm...inget att klaga på, och detta finns inte på vanliga Svensson bilar.[/list]
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
unclebans
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tis apr 26, 2005 23:43

Inlägg av unclebans »

Måste hålla med om att inredningen i C5 inte är den bästa om man tänker på design. Å andra sidan är ju det en amerikanare och då ska det väl vara så? Det är ju det som är charmen...

Jag kan säga att jag höll på att spy första gången jag satte mig i en C5 när jag kollade på alla stora knappar och reglage som var i billig plast men efter ett tag och speciellt när man fått känna på den otroliga prestandan så glömde jag bort interiörn...
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Pojkar...erkänn...C5...cabb...finns det något annat? Coupe :oops:
Nu är jag där igen... :shock:
Max
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag funderade på att köpa en cab men tänkte att jag kör corvette fler dagar om året än det är läge att ha caben nere, och att åka runt med caben uppe.. ja det känns bara så.. fel!
Sen får jag väl erkänna att jag aldrig åkt cab, så du kanske kan bjuda på en åktur vid något lämpligt tillfälle? Vem vet, du kanske omvänder mig :)
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Drabbades av samma. Har alltid kört coupe. Åkte 2 mil toppless på Öland...bytte dirkt till en cabb.
Max
Bjuder på en tur när det passar :D
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Häller med, en gång Cabbe alltid Cabbe, det är känslan som är bara obeskrivlig.
Toppless är frihetskänsla, som att köra hoj nästan. :shock:
Välkommen på en tur, när det passar.
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 12, 2006 21:01

Inlägg av RolleC »

Jag tycker C6 -05 är läcker och nästan ideal,, men....
se..www.seriouswheels.com/top-2005-Chevrole ... tte-C6.htm
kolla interiören och den tecknade bilden.. super..
På nåt sett börjar den tyvärr likna kärringbil...! e de lysena ?
och med värsta motorn som ja vill ha,,!! hallå..

När man kör coupe/targa så tar man bara av taket och får samma känsla som med cabben..men slipper den fula duken..
Det ger mer snyggare stuk också när bakrutedelen är med..
På cabben blir det bara ett stort platt arsel som står ut.
en del gillar väl platta arsel...men inte ja..

Rolle..
Blanda inte in mej i mitt liv..
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Inlägg av 62an »

Grönbladh skrev:C
Jag tycker Z06 är "fulare" än en coupé, när det gäller C5. Cab är snyggast, så länge det är ner-cabbat, annars är det "fulast". Inte för att "fult" är ett passande ord på någon corvette... C6 har en snygg bakände, dock med ordet Corvette felplacerat, men jag kan inte med fronten. Det tog ett tag att vänja sig vid C5 från C4 också, så det kommer säkert med tiden.
Vaddå?

Z06 är den snyggaste och tuffaste av C5:orna. Otroligt cool silhuett... Helt klart!! :D :D :D :lol: :lol: :lol:
David
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån mar 15, 2004 22:09
Ort: Lund

Inlägg av David »

Jag måste instämma med 62ans kommentar ovan :wink:
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

62an skrev: Vaddå?

Z06 är den snyggaste och tuffaste av C5:orna. Otroligt cool silhuett... Helt klart!! :D :D :D :lol: :lol: :lol:
Och FRC ........ :D
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar