Jag och troligtvis de flesta av er har nån gång varit sugna på ett nytt K&N luftfilter (eller liknande sportfilter) till bilen. Jag hittade något som gjorde att jag kommer köra vidare med original AC Delco.
Läs detta innan ni köper filter nästa gång!
http://home.usadatanet.net/~jbplock/ISO5011/SPICER.htm
Kanske denna borde "klistras"?
Mvh: Tobbe
Sportluftfilter, bäst eller?
Sportluftfilter, bäst eller?
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525

Inte för att ett fräckt luftfilter gör livet bättre (ser ju frächt ut när man lyfter huven) förbättring gör nåt på en standradmotor.. men jag undrar hur mycket det skulle göra på min kompressorsnurra.. Kan tänka mig att om jag skulle harva i orginalfiltret skulle jag tappa 50-100 pållar i stallet.. Detta eftersom för och eftertrycket multipiceras..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hmmm
Precis jake,skulle varit väldigt intressant att se vad resultatet blivit utan luftfilter,eller bara med ett kopparnät?
Ett tätt helskitigt filter renar ju bäst,men flödar givetvis enormt dåligt.
Ett Knfilter är det bästa av två världar,alltså flödar som ett tunnt nätfilter,men oljan fungerar nästan som i ett oljebadsfilter.
Eftersom man "glömde" att visa flödet utan filter kan man direkt koppla bort att det rör sig om ett opartiskt test ,utan en ren partsinlaga.
pappersfilterbranschen har kanske börjat gå dåligt?.
Ett tätt helskitigt filter renar ju bäst,men flödar givetvis enormt dåligt.
Ett Knfilter är det bästa av två världar,alltså flödar som ett tunnt nätfilter,men oljan fungerar nästan som i ett oljebadsfilter.
Eftersom man "glömde" att visa flödet utan filter kan man direkt koppla bort att det rör sig om ett opartiskt test ,utan en ren partsinlaga.
pappersfilterbranschen har kanske börjat gå dåligt?.
filter
Tänk då istället hur mkt slitage som det blir på kolvringar och cylindrar när sportfiltret eller "utan filteråkarna" kört nåra 1000 mil..
Kanske inte så kul att dra in det i sin kompressor som också slits mer. Det enda positiva är väl att man kan se det som kompsänkning så man slipper ju köpa lågkompskolvar när man laddar på med kompressor eller turbo
Ska man köra med kompressor så måste man naturligtvis ha större filterarea och större luftburk och slangar för att det inte ska bli en restriktor.
Kanske inte så kul att dra in det i sin kompressor som också slits mer. Det enda positiva är väl att man kan se det som kompsänkning så man slipper ju köpa lågkompskolvar när man laddar på med kompressor eller turbo

Ska man köra med kompressor så måste man naturligtvis ha större filterarea och större luftburk och slangar för att det inte ska bli en restriktor.
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Mer slitage?
Tja det här går ju att diskutera länge
Men det Jake och jag reagerar på är att man inte har någon riktig referenspunkt eftersom man "glömt "flödet utan filter och hur mycket partiklar som då går igenom..Att ha tabeller som visar den ena eller den andra skalan visar egentligen ingenting.
Sedan ska du veta att orginaltillverkaren är tvingad att ta fram ett filter som ska fungera både i dammaiga miljöer och i fuktiga kalla.
Våra corvetter körs ju sällan i bilköer på grusvägar i ökenlandskap
Dessutom kan man garantera att KN filtret är tillräckligt väl inoljat?,oljar du in det för mycket lär ju flödet minska radikalt men reningen blir ju bättre..
Men ett faktum är att det börjar vara problematiskt att få fram pappersfilter i vissa storlekar,eftersom de tvättbara blivit så vanliga.
Men om du lyckas montera ett orginalfilterhus från en 90 har du nog vunnit det flöde du behöver.

Men det Jake och jag reagerar på är att man inte har någon riktig referenspunkt eftersom man "glömt "flödet utan filter och hur mycket partiklar som då går igenom..Att ha tabeller som visar den ena eller den andra skalan visar egentligen ingenting.
Sedan ska du veta att orginaltillverkaren är tvingad att ta fram ett filter som ska fungera både i dammaiga miljöer och i fuktiga kalla.
Våra corvetter körs ju sällan i bilköer på grusvägar i ökenlandskap

Dessutom kan man garantera att KN filtret är tillräckligt väl inoljat?,oljar du in det för mycket lär ju flödet minska radikalt men reningen blir ju bättre..
Men ett faktum är att det börjar vara problematiskt att få fram pappersfilter i vissa storlekar,eftersom de tvättbara blivit så vanliga.
Men om du lyckas montera ett orginalfilterhus från en 90 har du nog vunnit det flöde du behöver.
Jag hade oljeindränkta filter på min C6, men det är ett problem,
MAF:en har tre små tunna mättrådar som värms upp och via en temperatursond som bedömmer densiteten, beräknas avkylningen av mättrådarna, som liknar termoelement, och därmed kan luftmängden bestämmas.
Kallas även termoanemometer.
Oljeluftfiltrerna släpper små oljedroppar som kan fastna på mättrådarna och därmed ökar uppvärmningen med påföljd att de visar fel eller bränner av och sen är det kört med styrkontrollen och motorfelslampan lyser.
MAF:en har tre små tunna mättrådar som värms upp och via en temperatursond som bedömmer densiteten, beräknas avkylningen av mättrådarna, som liknar termoelement, och därmed kan luftmängden bestämmas.
Kallas även termoanemometer.
Oljeluftfiltrerna släpper små oljedroppar som kan fastna på mättrådarna och därmed ökar uppvärmningen med påföljd att de visar fel eller bränner av och sen är det kört med styrkontrollen och motorfelslampan lyser.
filter
Låter lite långsökt faktiskt
,men tror att C6,an har relativt bra flöde ändå så det är nog lite onödigt att byta luftfilter,åtminstone tills man gör radikala förändringar.
har det hänt eller har du läst att det "kan hända"?
Mafens motståndstrådar bränns ju rena regelbundet just för att luftföroreningar inte ska ställa till det.

har det hänt eller har du läst att det "kan hända"?
Mafens motståndstrådar bränns ju rena regelbundet just för att luftföroreningar inte ska ställa till det.