Z06/C6, mjukvara+diff

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
rma298
Nykomling
Nykomling

Z06/C6, mjukvara+diff

Inlägg av rma298 »

Hej alla Z06 / C6:or

Idag har Hedins och jag, ägnat hela dagen åt omprogrammering av databoxen på grund av ett flitigt förekommande felmeddelande, "steering column lock service" detta beroende på att exportversionen av Z06 ej har rattlås utan backväxeln låses i backläge. (Även detta oklart i sista änden, kan vara tvärtom).

Programmeringen misslyckades då -05 mjukvara användes. (Ny mjukvara är installerad på Z06/C6-06).

Felet verkar uppstå om batteriet är tomt mer än X antal dagar.

Fråga: har ni Z06 ägare/-06 ratt eller backväxellåsväxel???
(På europamodellen).

Ni som har C6 -05-06, kolla oljenivån i diffen, vissa bilar har lämnat fabriken med för lite eller ingen olja alls.

Ha det bra!

Mikael H.
Christian
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian »

Hej Mikael

Såg ditt inlägg på även www.Z06.se men jag har aldrig haft något av de problem som du beskriver. Konstigt för våra bilar borde väl ha en identisk konstruktion?

Möjlig avsaknad av olja i diffen, gäller det även Z06'an?
Gul Corvette C6 Z06
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Christian skrev:Hej Mikael

Såg ditt inlägg på även www.Z06.se men jag har aldrig haft något av de problem som du beskriver. Konstigt för våra bilar borde väl ha en identisk konstruktion?

Möjlig avsaknad av olja i diffen, gäller det även Z06'an?
Felet uppstår när batteriet varit tomt för länge!
Nickl@s
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Nickl@s »

På min bil så var batteriet av hela vintern, sen var batteriet urladdat ändå. så det blev en massa startkablande, då kunde det ibland stå "steering column lock service" jag var och köpte ett nytt batteri men det tog två dagar innan jag monterade det, och under den tiden var bilen helt strömlös. med nu funkar det fint, inget felmeddelande, ännu...

Vilken Hedin bil var du på?

// Nicklas
Skriv svar