Chevrolet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Bernt
Rookie
Rookie

Chevrolet

Inlägg av Bernt »

Jag ser i en del annonser att man skriver "Chevrolet Corvette C6", men är det inte så att Corvette blev ett eget bilmärke i samband med att senaste generationen kom?

Bilmärket Chevrolet fick ju ett koreanskt bilmärke ta över. "Suck".

/Bernt
-68 C3 Coupe 327/350
-10 C6 GrandSport
-12 Volvo V70 T6

Tidigare: -03 C5 Convertible. HD Sportster 883R -02. C5 Coupé -02. -69 Convertible 427/400. Två 73:or med 454. Pontiac Trans AM 1970. Renault Gordini 1967. Honda CBX 1000. GoldWing 1976, mm, mm.
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Ja du, nog kan man sucka dubbelt över det.

När man inom GM skriver att Corvette är ett eget
bilmärke kan man ju också tycka att de auktoriserade
svenska corvettehandlarna i sina sökmotorer på sina
hemsidor kan följa det och inte blanda ihop det med chevrolet.

Men å andra sidan är det inte bättre när man kollar
loggan på framsidan av 2005 års svenska insstruktionsbok,
en C5-logga. Inget fel på C5-loggan, inte alls, men lite
noggrannare tycker jag att våra handlare och översättare
kunde vara.

Men "skit i det", när man sitter i corvetten och trycker
på gasen upplever man att det är ett riktigt jänkejärn
(förlåt jänkealuminium) och inte nå't koreanskt krockfarligt
leksaksmärke man avnjuter.

Vi syns på sommarmötet i en riktig Corvette och jag ber
att få lyfta på kepan för alla Chrvrolet Corvetter från 1953-
2004.

/Janne
Senast redigerad av Janne Strandberg den ons jun 14, 2006 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag suckar mer är DUBBELT! Har köpt en ny Z06 men instruktionsboken är till en "vanlig" C6 och det är mycket som skiljer bilarna åt. Har varit i kontakt med Cadillac Sverige om problemet men har ej fått något besked ännu.

Vidare fick jag STOR nummerskylt fram. Eftersom jag precis som du Janne sökt om personlig skylt så tänkte jag att det rättar till sig då - men icke. Fick mina nya skyltar igår och STOR skylt fram igen!!!!!

Ringer vägverket där tjänstemannen säger att jag inte kan få liten skylt fram. Jag ber han då titta på ditt "nummer" Janne och får svaret att du har små skyltar både fram och bak! Då är det väl inga problem för mig heller tycker jag.

Jo det är det för Jannes bil är en Corvette säger han och det kan han inte se att min är, utan min är en Chevrolet Chevrolet?? När vi tittar närmare på det så är min bil felaktigt inregistrerad. Man har satt dit Chevrolet två gånger istället för Chevrolet Corvette Z06.

Inte konstigt man har fått "billig" försäkringspremie!!!

Så man kan nog lugnt säga att Chevrolet lever kvar - i mitt fall i dubbel bemärkelse! Hoppas det kommer lite "GM" folk till sommarmötet då jag har lite synpunkter på några saker :evil: :evil: :evil:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Ja du Lars du får väl försöka se det från den positiva sidan det kunde ju stått DAEWOO stavat på detta sätt "[호국 보훈의 달] 나눔으로 " :lol:

Nej skämt åsido visst är det frustrerande med dessa små misstag och sedan den byråkratiska skiten man får höra när man ska försöka få det fixat.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Ja du Lars, vi får väl löpa linan ut. På sommarmötet kommer jag att särskilt be styrelsen att inrätta en klass för Chevrolet-Chevrolet där dessa fordon med stora skyltar kan stå....

Nej, nog med skämt, jag lider med dig.

Jag som handlade via Vette Småland fick ett helt fantastiskt personligt kundbemötande och de lyssnade på mina önskemål. Som t ex när Jörgen på Vette Småland skulle regbesiktiga min nya cab framförde han mitt önskemål att jag på det ordinarie regnumret ville ha en 6:a som slutsiffra.
Besiktningsstaionen fixade detta i samråd med Jörgen samtidigt som man fyllde i handlingarna så att jag fick små skyltar.

Nog tycker man att den svenske auktoriserade importören - Läs Cadillac Sweden - kunde prata med vägverket och fixa dessa små, men ack så viktiga detaljer.
Men det är klart, tycker man den europeiska skylthållaren (anpassad för stora tyska skyltar), som skruvas fast ovanför grillen i karossen är snygg, så bryr man väl sig inte om att de flesta kunderna vill ha de mindre skyltarna.

Som sagt, jag lider med dig Lars, men ge inte upp, byråkratin behöver inte få segra över förnuftet.

/Janne
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag ger aldrig upp - allt går utom ofödda barn och tennsoldater :lol:

Naturligtvis har det skett ett misstag vid registreringen som kan rättas till.

Värre tycker jag är att man inte uppmärksammat/gjort något åt att det inte finns en korrekt instruktionsbok :?

Dock tycker jag det är toppen att du skall försöka få till en ny klass till utställningen. Jag har fått många priser på mina tidigare Corvetter vid olika utställningar, men aldrig något på Corvette clubens.
Så nu har jag kanske chansen? :wink:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Du har min röst i "stora skylt" klassen, jag skall skriva det med STORA BOKSTÄVER på röstsedeln.

Sen håller jag med dig om instruktionsboken, nog kunde den vara mer proffsigt skriven.

Vi hörs och syns till helgen.
/Janne
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Janne Strandberg skrev:Du har min röst i "stora skylt" klassen, jag skall skriva det med STORA BOKSTÄVER på röstsedeln.

Sen håller jag med dig om instruktionsboken, nog kunde den vara mer proffsigt skriven.

Vi hörs och syns till helgen.
/Janne
Jag hade varit glad om jag fått en som beskriver min bil :(

Vi ses i Borgholm! :D :D :D

/Lars/ (möjligen DAEWOO Z06 ägare)
Skriv svar