Installera ny Control Valve?
Installera ny Control Valve?
hallo
får hem en ny (nyrenoverad) Controlvalve till mitt styrservo nu i veckan, Behövs det ngn kalibrering eller liknande, eller är det bara att smacka dit?
bilen är en -74
Mvh
får hem en ny (nyrenoverad) Controlvalve till mitt styrservo nu i veckan, Behövs det ngn kalibrering eller liknande, eller är det bara att smacka dit?
bilen är en -74
Mvh
Kompressormatad stingray SÅLD!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Re: Installera ny Control Valve?
Hej,eriksson skrev:hallo
får hem en ny (nyrenoverad) Controlvalve till mitt styrservo nu i veckan, Behövs det ngn kalibrering eller liknande, eller är det bara att smacka dit?
bilen är en -74
Mvh
Har för mig att man måste göra en balansering/centrering av den för att allting ska fungera bra. Har dock för mig att det var förhållandevis enkelt. Inte gjort något liknande men skummat igenom en del texter rörandes ämnet.
Kan rekommendera sidan corvettefaq.com när det gäller sånna här saker.
http://www.corvettefaq.com/listing.asp?group=7
Ser minst 9 stycken länkar som handlar om control valve.
Lycka till!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Ja, du behöver göra en balansering, men det är enkelt. Gör i princip enligt nedan:
1. Lossa slangarna till ventilen och dränera ur servoljan.
2. Lossa den gamla ventilen.
3. Montera den nya och fyll på ny olja.
4. Starta motorn och vrid på ratten ett par gånger fram och tillbaka för att få bort all luft.
5. Stäng av motorn och lossa hydraulkolvens infästning i ramen.
6. Ta bort det lilla plåtlocket som sitter i änden på ventilen. Där innanför sitter det en liten mutter.
7. Starta motor igen och låt den gå på tomgång. Vrid nu muttern åt ena hållet tills hydraulkolven rör sig sakta innåt eller utåt. Vrid sedan muttern åt andra hållet till dess att kolven rör sig åt andra hållet. dvs. tvärt emot vad den gjorde tidigare. Vrid till sist tillbaka muttern till mittlägen mellan det två tidigare lägena då kolven började att röra på sig.
I och för sig tror jag att det räcker med att palla upp framvagnen, dvs. du behöver inte lossa kolven utan kolla bara när hjulen börjar att röra på sig åt ena eller andra hållet...det var någon Corvette "guru" (då jag bodde/jobbade i USA för många år sedan...) som sa åt mig att lossa kolven från ramen för då blev det lite tydligare när styrningen börjar att röra på sig.
Mvh, Björn
PS Glöm inte att montera tillbaka det lilla täcklocket!
1. Lossa slangarna till ventilen och dränera ur servoljan.
2. Lossa den gamla ventilen.
3. Montera den nya och fyll på ny olja.
4. Starta motorn och vrid på ratten ett par gånger fram och tillbaka för att få bort all luft.
5. Stäng av motorn och lossa hydraulkolvens infästning i ramen.
6. Ta bort det lilla plåtlocket som sitter i änden på ventilen. Där innanför sitter det en liten mutter.
7. Starta motor igen och låt den gå på tomgång. Vrid nu muttern åt ena hållet tills hydraulkolven rör sig sakta innåt eller utåt. Vrid sedan muttern åt andra hållet till dess att kolven rör sig åt andra hållet. dvs. tvärt emot vad den gjorde tidigare. Vrid till sist tillbaka muttern till mittlägen mellan det två tidigare lägena då kolven började att röra på sig.
I och för sig tror jag att det räcker med att palla upp framvagnen, dvs. du behöver inte lossa kolven utan kolla bara när hjulen börjar att röra på sig åt ena eller andra hållet...det var någon Corvette "guru" (då jag bodde/jobbade i USA för många år sedan...) som sa åt mig att lossa kolven från ramen för då blev det lite tydligare när styrningen börjar att röra på sig.
Mvh, Björn
PS Glöm inte att montera tillbaka det lilla täcklocket!
det var samma som jag kom fram till, tackar!
nu lääääängtar jag till våren så man får slänga på dom nya fälgarna och bara glida!
nu lääääängtar jag till våren så man får slänga på dom nya fälgarna och bara glida!

Kompressormatad stingray SÅLD!
Här e en liten länk till..
http://www.corvettemagazine.com/2000/se ... teerp1.asp
http://www.corvettemagazine.com/2000/se ... teerp1.asp
Kasta inte bäver i trähus.
Inställning av ventilen.
Hej!
Gjorde iordning min ventil förra vintern och bytte packningar.
Fick sedan en bra beskrivning av Björn L. och följde den, men sedan är jag tog ut vetten och provkörde visade det sig att den drog lite åt ena hållet.
Jag hade med mig en lednyckel och tog bort det lilla locket på ventilen ochh lossade lite på muttern (ev får man dra åt beroende på vilket håll den drar) provade lite justerade lite till och nu är styrning ok och bäst av allt, inget läckage.
Rätt eller fel???
Så gjorde jag!
Lennart
Gjorde iordning min ventil förra vintern och bytte packningar.
Fick sedan en bra beskrivning av Björn L. och följde den, men sedan är jag tog ut vetten och provkörde visade det sig att den drog lite åt ena hållet.
Jag hade med mig en lednyckel och tog bort det lilla locket på ventilen ochh lossade lite på muttern (ev får man dra åt beroende på vilket håll den drar) provade lite justerade lite till och nu är styrning ok och bäst av allt, inget läckage.
Rätt eller fel???
Så gjorde jag!
Lennart
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Hmmmm...det har jag aldrig hört talas om tidigare att bilen drar snett. Jag skulle nog palla upp framvagnen igen och dubbelkolla att styrningen inte "vandrar" åt ena hållet. Risken är att du kompenserat något annat problem, med t.ex. framvagninställning, genom att hela tiden låta servostyrningen arbeta emot.
Nåja, förmodligen är det inte ett problem utan bara att justeringen inte blev helt korrekt, eller att någon del "satte sig" i ventilen efter en stunds körning.
Men som sagt var, gör kollen bara för att vara på den säkra sidan.
Mvh, Björn
Nåja, förmodligen är det inte ett problem utan bara att justeringen inte blev helt korrekt, eller att någon del "satte sig" i ventilen efter en stunds körning.
Men som sagt var, gör kollen bara för att vara på den säkra sidan.
Mvh, Björn
styrventil
Ja, det är en möjlighet, att justeringen inte var helt korrekt när kolven var losskopplad.
Jag får väl hissa upp bilen och kolla igen!
Det är ju förmodligen en gammal ventil som jag polerade upp, man vet ju aldrig om det finns något i ventilen som ligger och "bromsar upp".
Framvagnsinställning är planera till våren innan säsong drar igång.
Lennart
Jag får väl hissa upp bilen och kolla igen!
Det är ju förmodligen en gammal ventil som jag polerade upp, man vet ju aldrig om det finns något i ventilen som ligger och "bromsar upp".
Framvagnsinställning är planera till våren innan säsong drar igång.
Lennart