Bilbesiktningen...
Bilbesiktningen...
Har några funderingar kring bilbesiktningen som jag tänkte lufta lite och se om någon annan har erfarenhet utav.
Jag har en Corvette -92 som jag tog in i vintras. Fick hjälp av en kille, som jag sannolikt inte skulle anlita igen, för han verkar ha väldigt goda vänner på bilprovningen...
Hur ser bilprovningen på följande?
- Helröda bakljus
- Headers och 3" avgassystem (Ljudnivån är ju en aaaaning högre)
- Min bil läcker styrservoolja
Nu är det ju ett tag innan det är dags för besiktning igen, men kunde ju vara trevligt att höra vad man kan förvänta sig när det är dags...
/N.
Jag har en Corvette -92 som jag tog in i vintras. Fick hjälp av en kille, som jag sannolikt inte skulle anlita igen, för han verkar ha väldigt goda vänner på bilprovningen...
Hur ser bilprovningen på följande?
- Helröda bakljus
- Headers och 3" avgassystem (Ljudnivån är ju en aaaaning högre)
- Min bil läcker styrservoolja
Nu är det ju ett tag innan det är dags för besiktning igen, men kunde ju vara trevligt att höra vad man kan förvänta sig när det är dags...
/N.
Pologrön Corvette Coupe LT1 -92 Länk till bilen på Garaget.org
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Gör som jag gjorde....tog in en 96:a från USA för två år sen.
Är det registreringsbesiktning du skall göra då? (Eftersom du tog in den i vintras)
Åk dit och se vad dom slår ner på, fixa det sen.....lättast egentligen. Jag tyckte jag hade en klar bild av vad som inte skulle gå igenom vs. vad som skulle gå igenom. Det visade sig inte alls stämma, så även om jag fixat och donat innan reg. bes. så hade jag gjort saker i onödan, samt inte gjort saker som var nödvändiga.
Lycka till!
Är det registreringsbesiktning du skall göra då? (Eftersom du tog in den i vintras)
Åk dit och se vad dom slår ner på, fixa det sen.....lättast egentligen. Jag tyckte jag hade en klar bild av vad som inte skulle gå igenom vs. vad som skulle gå igenom. Det visade sig inte alls stämma, så även om jag fixat och donat innan reg. bes. så hade jag gjort saker i onödan, samt inte gjort saker som var nödvändiga.
Lycka till!
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Nej, det är en vanlig besiktning. Har en känsla av att killen som tog in bilen åt mig var lite tjenis med besiktningsmannen, för bilen var behäftad med vissa brister som besiktningen normalt borde ha slagit ner på (exempelvis en monsterläcka av motorolja).
Tänkte mest se vad oddsen är att få igenom den med de egenskaper jag nämnt ovan.
/N.
Tänkte mest se vad oddsen är att få igenom den med de egenskaper jag nämnt ovan.
/N.
Pologrön Corvette Coupe LT1 -92 Länk till bilen på Garaget.org
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Ok, jag fattade nog det i efterhand när jag läste det där om killen som hjälpte dig förra gången.....
Röda bakljus skall ju inte gå igenom om Du inte har dispens (typ flyttgods) men många skriver ju om att dom inte bryr sig vid vanlig besiktning. Själv har jag tillverkat två av Biltemas släpvagnslampor (39 spänn styck) som jag slänger dit vid besiktningen, så slipper jag oroa mig. Annars kör jag helrött, allt annat ser ju mesigt ut.
Avgasssystemet och servoläckan vet jag inte...men dom måste ju ha sett alla möjliga olika avgassystem på Corvetter, så låter den inte alltför illa och avgasvärdena är OK så borde det väl vara OK.
Är det inte mest oljeläckage från motorn dom brukar kunna slå ner på?
Har dom några andra läckagekoder i sitt system....
Röda bakljus skall ju inte gå igenom om Du inte har dispens (typ flyttgods) men många skriver ju om att dom inte bryr sig vid vanlig besiktning. Själv har jag tillverkat två av Biltemas släpvagnslampor (39 spänn styck) som jag slänger dit vid besiktningen, så slipper jag oroa mig. Annars kör jag helrött, allt annat ser ju mesigt ut.
Avgasssystemet och servoläckan vet jag inte...men dom måste ju ha sett alla möjliga olika avgassystem på Corvetter, så låter den inte alltför illa och avgasvärdena är OK så borde det väl vara OK.
Är det inte mest oljeläckage från motorn dom brukar kunna slå ner på?
Har dom några andra läckagekoder i sitt system....

- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
-
- Nykomling
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
- Ort: Köping
Det här med dom röda bakljusen verkar vara mycket olika. Vissa "släpper" igenom bilen, vissa slår ner på det direkt.
Avgasljudet tror jag inte du behöver vara orolig för, jag har inga dämpare överhuvudtaget och har under dom 5 senaste besiktnigarna inte haft några som helst problem med det. Däremot frågade jag vid ett tillfälle om det var ok att ta bort Katalysatorn. Min är en 85:a så det behövs ju ingen då egentligen. Då fick jag till svar att det fick jag inte, Den skulle sitta där men behövde ej fungera!!! Typiskt svensk lagstiftning... "någon skrev en lag, men ingen vet varför".
Ang. servo-läckaget så heter det att, det får vara fuktigt undertill men ej droppa. Men som sagt, Det handlar nog mer om tur när man ska besiktiga.
Avgasljudet tror jag inte du behöver vara orolig för, jag har inga dämpare överhuvudtaget och har under dom 5 senaste besiktnigarna inte haft några som helst problem med det. Däremot frågade jag vid ett tillfälle om det var ok att ta bort Katalysatorn. Min är en 85:a så det behövs ju ingen då egentligen. Då fick jag till svar att det fick jag inte, Den skulle sitta där men behövde ej fungera!!! Typiskt svensk lagstiftning... "någon skrev en lag, men ingen vet varför".
Ang. servo-läckaget så heter det att, det får vara fuktigt undertill men ej droppa. Men som sagt, Det handlar nog mer om tur när man ska besiktiga.
Katalysatorns vara eller inte vara.
Innan hade jag en volvo -88:a, där skulle katalysatorn finnas men behövde inte fungera, så när jag byggde om avgassystemet så tog jag en gammal katalysator och tömde, sen kapade jag upp hålen i ändarna så mycket så jag kunde trä den burken över avgassystemet, och svetsade fast den på röret. Jag tror inte ens det blev tätt melan röret och burken, men det sa dom inget om, det såg ju ut som en katalysator på 1 meters håll i alla fall.
Daniel
Innan hade jag en volvo -88:a, där skulle katalysatorn finnas men behövde inte fungera, så när jag byggde om avgassystemet så tog jag en gammal katalysator och tömde, sen kapade jag upp hålen i ändarna så mycket så jag kunde trä den burken över avgassystemet, och svetsade fast den på röret. Jag tror inte ens det blev tätt melan röret och burken, men det sa dom inget om, det såg ju ut som en katalysator på 1 meters håll i alla fall.
Daniel
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Bra ide´ !!Christian Nilsson skrev:Ok, jag fattade nog det i efterhand när jag läste det där om killen som hjälpte dig förra gången.....
Röda bakljus skall ju inte gå igenom om Du inte har dispens (typ flyttgods) men många skriver ju om att dom inte bryr sig vid vanlig besiktning. Själv har jag tillverkat två av Biltemas släpvagnslampor (39 spänn styck) som jag slänger dit vid besiktningen, så slipper jag oroa mig. Annars kör jag helrött, allt annat ser ju mesigt ut.
Avgasssystemet och servoläckan vet jag inte...men dom måste ju ha sett alla möjliga olika avgassystem på Corvetter, så låter den inte alltför illa och avgasvärdena är OK så borde det väl vara OK.
Är det inte mest oljeläckage från motorn dom brukar kunna slå ner på?
Har dom några andra läckagekoder i sitt system....

Vaddå tillverkat bakljus?
Ni har ju redan bakljus? Har det med blinkersen att göra, hur gör ni då i så fall?
Jag vill helst oxå köra helrött bak!
mvh ammis


mvh ammis
Corvette Cab -91
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Precis - det är blinkers som är felaktigt röda enligt SBP. Kravet komm till 1971 vad jag förstår. Lite trist. Jag håller med om att helt röda lampor är snyggast. Jag har det på min äldre camaro.
Däremot orkar jag inte byta lampor till varje besiktning eftersom jag nu måste montera oranga till regbesiktningen. Jag har ju också fått göra om eldragningen och det är ju då inte bara att byta mellan glasen hur lätt som helst. Jag kör alltså numera med oranga blinker och får leva med att yttre lampan bara är halvröd.
Det viktiga är inte att hänga upp sig på småsaker här i livet. När du kör ifrån folket bakom så hinner de ju inte se ljuset iallafall

Däremot orkar jag inte byta lampor till varje besiktning eftersom jag nu måste montera oranga till regbesiktningen. Jag har ju också fått göra om eldragningen och det är ju då inte bara att byta mellan glasen hur lätt som helst. Jag kör alltså numera med oranga blinker och får leva med att yttre lampan bara är halvröd.
Det viktiga är inte att hänga upp sig på småsaker här i livet. När du kör ifrån folket bakom så hinner de ju inte se ljuset iallafall


Gul blinkers
Gul blinkers är krav från 1975.
Ett ekonomiskt handeslhinder som europa hittade på för att minska importen av amerikanska bilar.
Likadant med gul sidoblinkers som blev krav 1986. Den skulle ju minska påkörningsolyckor.
faktum är att man har mindre påkörningsolyckor i USA än i europa ,trots att man har röda blinkers bak och ingen sido blinkers.(Från en ljusprofessor som har sin sommarstiuga granne med min speedshops ägares stuga)
Slälvklart har man röda dubbla bakljus på corvetten
.
Ett ekonomiskt handeslhinder som europa hittade på för att minska importen av amerikanska bilar.
Likadant med gul sidoblinkers som blev krav 1986. Den skulle ju minska påkörningsolyckor.
faktum är att man har mindre påkörningsolyckor i USA än i europa ,trots att man har röda blinkers bak och ingen sido blinkers.(Från en ljusprofessor som har sin sommarstiuga granne med min speedshops ägares stuga)
Slälvklart har man röda dubbla bakljus på corvetten

Hur klara besiktn med röda blinkers?
Ingo) hur klarar du nesiktn med röda blinkers? Mvh ammis
Corvette Cab -91
Re: Hur klara besiktn med röda blinkers?
Flyttgods!!!ammis skrev:Ingo) hur klarar du nesiktn med röda blinkers? Mvh ammis

Jag åker ju med blackout kit också,men plockar bort det när jag besiktar.
För tiotalet år sedan frågade besiktningsmannen (som nu är chef) varför jag tog bort dom när jag besiktade,jag svarade sanningsenligt att det var för att slippa tjafs ,och han flinade och sa att trolgtvis är det lagligt,eftersom bilen var såld med det i Usa:men så långt har jag inte börjat gå attj ag låter det sitta på,fram har jag dessutom tappat ett glas

Mina kurvljus väcker också uppståndelse när jag besiktar.
Men jag plockar fortfarande bort lamporna i de livsfarliga röda sidomarkeringsljusen.

Inget flyttgods...
Åh min är inte flyttgods....
Förstår inte det där andra du skriver om, kanske jag får tillfälle att se det nångång! Jag är ju ny i Corvettebranschen, trots många års intresse
Nä jag skulle inte heller våga att låta sakerna sitta kvar, ifall man får tag i nån övernitiskt bes.man, som ska visa sig på styva linan
ammis

Förstår inte det där andra du skriver om, kanske jag får tillfälle att se det nångång! Jag är ju ny i Corvettebranschen, trots många års intresse

Nä jag skulle inte heller våga att låta sakerna sitta kvar, ifall man får tag i nån övernitiskt bes.man, som ska visa sig på styva linan

ammis

Corvette Cab -91
Re: Hur klara besiktn med röda blinkers?
jaha varken kurvljuset eller de röda sidoljusen var nått min bes. kille reagera på... men tog fram rosthammaren å knacka under gjorde han+ han knacka ett par extra ggr efter att jag upplyste honom om att han knackade på plastIngo skrev: Mina kurvljus väcker också uppståndelse när jag besiktar.
Men jag plockar fortfarande bort lamporna i de livsfarliga röda sidomarkeringsljusen.
Men andra ordet som kom ur hans mun var: "är det flyttgods" när han stod och kollade in de röda fina blinkande bakljusen, ja-a då svarade jag med ett skratt å han lommade framåt...

Fick en ETTA på saknad triangel

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Re: Inget flyttgods...
Blackout kitammis skrev:Åh min är inte flyttgods....![]()
Förstår inte det där andra du skriver om, kanske jag får tillfälle att se det nångång! Jag är ju ny i Corvettebranschen, trots många års intresse![]()
Nä jag skulle inte heller våga att låta sakerna sitta kvar, ifall man får tag i nån övernitiskt bes.man, som ska visa sig på styva linan![]()
ammis
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1384
väldigt poppis på 80talet ,och min är ju triple black så den är rätt cool parkerad
kurvljuset fungerar så att när man lägger in blinkers så tänds en lampa åt respektive håll man blinkar åt. Jätte bra när man svänger in på en mörk uppfart.