Sida 1 av 1
Bilbesiktningen...
Postat: tor jul 20, 2006 9:14
av Nicke
Har några funderingar kring bilbesiktningen som jag tänkte lufta lite och se om någon annan har erfarenhet utav.
Jag har en Corvette -92 som jag tog in i vintras. Fick hjälp av en kille, som jag sannolikt inte skulle anlita igen, för han verkar ha väldigt goda vänner på bilprovningen...
Hur ser bilprovningen på följande?
- Helröda bakljus
- Headers och 3" avgassystem (Ljudnivån är ju en aaaaning högre)
- Min bil läcker styrservoolja
Nu är det ju ett tag innan det är dags för besiktning igen, men kunde ju vara trevligt att höra vad man kan förvänta sig när det är dags...
/N.
Postat: tor jul 20, 2006 9:58
av Christian Nilsson
Gör som jag gjorde....tog in en 96:a från USA för två år sen.
Är det registreringsbesiktning du skall göra då? (Eftersom du tog in den i vintras)
Åk dit och se vad dom slår ner på, fixa det sen.....lättast egentligen. Jag tyckte jag hade en klar bild av vad som inte skulle gå igenom vs. vad som skulle gå igenom. Det visade sig inte alls stämma, så även om jag fixat och donat innan reg. bes. så hade jag gjort saker i onödan, samt inte gjort saker som var nödvändiga.
Lycka till!
Postat: tor jul 20, 2006 10:09
av Nicke
Nej, det är en vanlig besiktning. Har en känsla av att killen som tog in bilen åt mig var lite tjenis med besiktningsmannen, för bilen var behäftad med vissa brister som besiktningen normalt borde ha slagit ner på (exempelvis en monsterläcka av motorolja).
Tänkte mest se vad oddsen är att få igenom den med de egenskaper jag nämnt ovan.
/N.
Postat: tor jul 20, 2006 11:20
av Christian Nilsson
Ok, jag fattade nog det i efterhand när jag läste det där om killen som hjälpte dig förra gången.....
Röda bakljus skall ju inte gå igenom om Du inte har dispens (typ flyttgods) men många skriver ju om att dom inte bryr sig vid vanlig besiktning. Själv har jag tillverkat två av Biltemas släpvagnslampor (39 spänn styck) som jag slänger dit vid besiktningen, så slipper jag oroa mig. Annars kör jag helrött, allt annat ser ju mesigt ut.
Avgasssystemet och servoläckan vet jag inte...men dom måste ju ha sett alla möjliga olika avgassystem på Corvetter, så låter den inte alltför illa och avgasvärdena är OK så borde det väl vara OK.
Är det inte mest oljeläckage från motorn dom brukar kunna slå ner på?
Har dom några andra läckagekoder i sitt system....

Postat: tor jul 20, 2006 12:15
av Jakobsson
Eftersom du redan har reg.bes. den så skulle jag prova att köra dit och se vad som händer.
Det är som ett lotteri
Mvh
Pelle
Postat: ons aug 02, 2006 20:46
av Bosse Ahlström
Har headers och lite extraljud, har inte varit några problem alls hittills...har haft min i fyra år.
Har också tillverkat bakljus från släpvagnsljus som åker på besiktningsdagen. Jag klarade första gången med originalen men ville inte chansa en andra gång.
/Bosse
91:a
Postat: tor aug 03, 2006 20:27
av Lasse-HBG
Det här med dom röda bakljusen verkar vara mycket olika. Vissa "släpper" igenom bilen, vissa slår ner på det direkt.
Avgasljudet tror jag inte du behöver vara orolig för, jag har inga dämpare överhuvudtaget och har under dom 5 senaste besiktnigarna inte haft några som helst problem med det. Däremot frågade jag vid ett tillfälle om det var ok att ta bort Katalysatorn. Min är en 85:a så det behövs ju ingen då egentligen. Då fick jag till svar att det fick jag inte, Den skulle sitta där men behövde ej fungera!!! Typiskt svensk lagstiftning... "någon skrev en lag, men ingen vet varför".
Ang. servo-läckaget så heter det att, det får vara fuktigt undertill men ej droppa. Men som sagt, Det handlar nog mer om tur när man ska besiktiga.
Postat: lör aug 05, 2006 13:06
av kothe
Katalysatorns vara eller inte vara.
Innan hade jag en volvo -88:a, där skulle katalysatorn finnas men behövde inte fungera, så när jag byggde om avgassystemet så tog jag en gammal katalysator och tömde, sen kapade jag upp hålen i ändarna så mycket så jag kunde trä den burken över avgassystemet, och svetsade fast den på röret. Jag tror inte ens det blev tätt melan röret och burken, men det sa dom inget om, det såg ju ut som en katalysator på 1 meters håll i alla fall.
Daniel
Postat: lör sep 23, 2006 21:07
av Kattrackarn
Christian Nilsson skrev:Ok, jag fattade nog det i efterhand när jag läste det där om killen som hjälpte dig förra gången.....
Röda bakljus skall ju inte gå igenom om Du inte har dispens (typ flyttgods) men många skriver ju om att dom inte bryr sig vid vanlig besiktning. Själv har jag tillverkat två av Biltemas släpvagnslampor (39 spänn styck) som jag slänger dit vid besiktningen, så slipper jag oroa mig. Annars kör jag helrött, allt annat ser ju mesigt ut.
Avgasssystemet och servoläckan vet jag inte...men dom måste ju ha sett alla möjliga olika avgassystem på Corvetter, så låter den inte alltför illa och avgasvärdena är OK så borde det väl vara OK.
Är det inte mest oljeläckage från motorn dom brukar kunna slå ner på?
Har dom några andra läckagekoder i sitt system....

Bra ide´ !!

Så kommer jag nog oxå att göra
Vaddå tillverkat bakljus?
Postat: sön okt 15, 2006 21:47
av ammis
Ni har ju redan bakljus? Har det med blinkersen att göra, hur gör ni då i så fall?
Jag vill helst oxå köra helrött bak!
mvh ammis
Postat: mån okt 16, 2006 11:08
av Kattrackarn
Precis - det är blinkers som är felaktigt röda enligt SBP. Kravet komm till 1971 vad jag förstår. Lite trist. Jag håller med om att helt röda lampor är snyggast. Jag har det på min äldre camaro.
Däremot orkar jag inte byta lampor till varje besiktning eftersom jag nu måste montera oranga till regbesiktningen. Jag har ju också fått göra om eldragningen och det är ju då inte bara att byta mellan glasen hur lätt som helst. Jag kör alltså numera med oranga blinker och får leva med att yttre lampan bara är halvröd.
Det viktiga är inte att hänga upp sig på småsaker här i livet. När du kör ifrån folket bakom så hinner de ju inte se ljuset iallafall

Gul blinkers
Postat: mån okt 16, 2006 17:07
av Ingo
Gul blinkers är krav från 1975.
Ett ekonomiskt handeslhinder som europa hittade på för att minska importen av amerikanska bilar.
Likadant med gul sidoblinkers som blev krav 1986. Den skulle ju minska påkörningsolyckor.
faktum är att man har mindre påkörningsolyckor i USA än i europa ,trots att man har röda blinkers bak och ingen sido blinkers.(Från en ljusprofessor som har sin sommarstiuga granne med min speedshops ägares stuga)
Slälvklart har man röda dubbla bakljus på corvetten

.
Hur klara besiktn med röda blinkers?
Postat: mån okt 16, 2006 20:06
av ammis
Ingo) hur klarar du nesiktn med röda blinkers? Mvh ammis
Re: Hur klara besiktn med röda blinkers?
Postat: tis okt 17, 2006 12:35
av Ingo
ammis skrev:Ingo) hur klarar du nesiktn med röda blinkers? Mvh ammis
Flyttgods!!!
Jag åker ju med blackout kit också,men plockar bort det när jag besiktar.
För tiotalet år sedan frågade besiktningsmannen (som nu är chef) varför jag tog bort dom när jag besiktade,jag svarade sanningsenligt att det var för att slippa tjafs ,och han flinade och sa att trolgtvis är det lagligt,eftersom bilen var såld med det i Usa:men så långt har jag inte börjat gå attj ag låter det sitta på,fram har jag dessutom tappat ett glas

.
Mina kurvljus väcker också uppståndelse när jag besiktar.
Men jag plockar fortfarande bort lamporna i de livsfarliga röda sidomarkeringsljusen.

Inget flyttgods...
Postat: tis okt 17, 2006 19:02
av ammis
Åh min är inte flyttgods....
Förstår inte det där andra du skriver om, kanske jag får tillfälle att se det nångång! Jag är ju ny i Corvettebranschen, trots många års intresse
Nä jag skulle inte heller våga att låta sakerna sitta kvar, ifall man får tag i nån övernitiskt bes.man, som ska visa sig på styva linan
ammis

Re: Hur klara besiktn med röda blinkers?
Postat: tis okt 17, 2006 22:47
av Stefan
Ingo skrev:
Mina kurvljus väcker också uppståndelse när jag besiktar.
Men jag plockar fortfarande bort lamporna i de livsfarliga röda sidomarkeringsljusen.

jaha varken kurvljuset eller de röda sidoljusen var nått min bes. kille reagera på... men tog fram rosthammaren å knacka under gjorde han+ han knacka ett par extra ggr efter att jag upplyste honom om att han knackade på plast
Men andra ordet som kom ur hans mun var: "är det flyttgods" när han stod och kollade in de röda fina blinkande bakljusen, ja-a då svarade jag med ett skratt å han lommade framåt...
Fick en ETTA på saknad triangel

Re: Inget flyttgods...
Postat: ons okt 18, 2006 18:46
av Ingo
ammis skrev:Åh min är inte flyttgods....
Förstår inte det där andra du skriver om, kanske jag får tillfälle att se det nångång! Jag är ju ny i Corvettebranschen, trots många års intresse
Nä jag skulle inte heller våga att låta sakerna sitta kvar, ifall man får tag i nån övernitiskt bes.man, som ska visa sig på styva linan
ammis

Blackout kit
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1384
väldigt poppis på 80talet ,och min är ju triple black så den är rätt cool parkerad
kurvljuset fungerar så att när man lägger in blinkers så tänds en lampa åt respektive håll man blinkar åt. Jätte bra när man svänger in på en mörk uppfart.