Enklare trimning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Enklare trimning

Inlägg av Jonne »

Köpte nyligen ett B&B route 66 avgassystem och funderar på fler förbättringar, såsom Granatelli lufftmängdmätare och Vortex insug.
Vad är en trolig ökning i hästar?
Att byta till kallare termostat, ger det något?
Några andra tips som är på samma nivå i pris?
Va inne på kompressor först vilket vore klart överlägset men pengar och jobbet fick mig att tänka om.
Tacksam för alla råd. :D
LEV SNABBARE !
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit som inte passar..
Senast redigerad av Nutte2 den ons apr 16, 2008 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 189
Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11

Inlägg av turbo_kicken »

Nutte2 skrev:Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit..
jasså är det dålig passform? har själv tänkt o köpa det från vette.se
:(
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

vara-ram insug... :)

Jag slängde på ett KN filter 995:- och kapslade in detta och vips så fick man typ vara-ram insug... Kostnad ca:1000:-

:D
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

KN filter...var finns det och har du nån aning om effekten?
LEV SNABBARE !
BlackSheep-98
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: ons apr 28, 2004 17:46
Ort: Umeå

Inlägg av BlackSheep-98 »

Effekt hit och dit, att döma av de flesta erfarenheter på forumen så är det ju väldigt individuellt. Definitivt kan sägas att det inte går att addera "katalogeffekt" på olika tillbehör och tro att det blir summan av dem. Prylarna måste dessutom lira ihop.

Första grejen brukar vara andningen, luftfilter samt avgas. Dessa ger ju dessutom en trivselhöjning ljudmässigt.

När aptiten växer kommer dessutom en del följdverkningar som uppgrdering av drivlina osv... Lycka till :D
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

Jonne skrev:KN filter...var finns det och har du nån aning om effekten?
Percis som BlackSheep-98 skriver så tro ej på allt som står i kataloger..men helt klar är det bättre med att motor får luft lite lättare!

KN-filtret beställde jag via Mekonomen och detta skall klara effekten vetten har.. (noga så att det fixar det, för det är nog inte så kul om filterdelar följer med ner i insuget)

:idea: kolla på KNs hemsida.. där finns filter av diverse modeller!
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

LW.. Hur kapslade du in filtret? Använder du orginalboxen och har du tagit hål för kallluft?
Det lät prisvärt om det blir lika bra som som dyrare lösningarna. :D
LEV SNABBARE !
Klas80
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: tis aug 30, 2005 15:42
Kontakt:

Inlägg av Klas80 »

varför inte slå till på ett LS6 kitt?
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Kan inte hitta något "LS6" kitt på den länken. :(
LEV SNABBARE !
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

Jonne skrev:LW.. Hur kapslade du in filtret? Använder du orginalboxen och har du tagit hål för kallluft?
Det lät prisvärt om det blir lika bra som som dyrare lösningarna. :D
Beställde KN-filter:RE-0920

Och inhandlade ..en Diskbalja :shock: .. -Jo det är sant .. det funkar fint.

1.bort med org lådan som håller filter..och under finns det en större öppning för luften.
2.montera på filtret.
3.kapade till "Baljan"
4.Målades svart
5. montera på/över "baljan" eller det nya filterskyddet som det blev :lol:
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Ja se där ja...smart. :o
Det måste jag undersöka och försöka göra jag med.
Tack för tipset. :wink:
LEV SNABBARE !
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

En fråga till om nån kan svara.
Slangen som går till orginalfilterboxen, jag antar att det är vevhusventilation, vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna :?:
Tar den luft, eller kommer det skitig luft från vevhuset :?:
LEV SNABBARE !
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

Jonne skrev:En fråga till om nån kan svara.
Slangen som går till orginalfilterboxen, jag antar att det är vevhusventilation, vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna :?:
Tar den luft, eller kommer det skitig luft från vevhuset :?:
Den används av luftpumpen..lev luft till avgasystemet i 4 min efter starten.

Opps..Glömde svara på frågan:- vad gör man med den om man sätter dit ett filter som inte har uttag för denna -

Jag satte ett litet separat filer för just luftpumpen...
Senast redigerad av LW den lör aug 12, 2006 9:53, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Nytt insug gör under för motorn.. vi som plockat bort orginal burken förstår inte var motorn fått luft ifrån innan:)
Gav mkt bättre respons vid gaspådrag.. :D :D :D :D :D
Ska satsa på headers nästa steg 8)
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Äntligen klart ! Får tacka "LW" för tipset, har nu tagit bort orginalburken och satt dit ett KN-filter.
Något hål under orginalburken fanns inte utan det fick jag göra själv med en vass mattkniv (slapp då montera bort hela kåpan för att såga!).
Fick hjälp av en polare att tillverka en låda i aluminium som passar över filtret och täcker hålet helt.
Som andra redan sagt så blev bilen klart piggare, och det kostade under 1000-lappen istället för 3-5000 som dom färdiga alternativen kostar. :D

Är det någon som kan svara på om dessa "power duct´s" som säljs verkligen gör någon skillnad mot orginalkanalen för inluften efter filtret?
Dom är visserligen något vidare och slätare utan "dragspelet" men märks det verkligen? :roll:
LEV SNABBARE !
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

Jonne skrev:Äntligen klart ! Får tacka "LW" för tipset, har nu tagit bort orginalburken och satt dit ett KN-filter.
Något hål under orginalburken fanns inte utan det fick jag göra själv med en vass mattkniv (slapp då montera bort hela kåpan för att såga!).
Fick hjälp av en polare att tillverka en låda i aluminium som passar över filtret och täcker hålet helt.
Som andra redan sagt så blev bilen klart piggare, och det kostade under 1000-lappen istället för 3-5000 som dom färdiga alternativen kostar. :D

Är det någon som kan svara på om dessa "power duct´s" som säljs verkligen gör någon skillnad mot orginalkanalen för inluften efter filtret?
Dom är visserligen något vidare och slätare utan "dragspelet" men märks det verkligen? :roll:
:) Kul att du blev nöjd... alltid bra om man kan fixa en hel del själv..

Du är nu NR2 som har ett "Lelle insug" :D
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Ja jag undrade just vad jag skulle kalla det.... :wink:
LEV SNABBARE !
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

LW skrev: Beställde KN-filter:RE-0920

Och inhandlade ..en Diskbalja :shock: .. -Jo det är sant .. det funkar fint.

1.bort med org lådan som håller filter..och under finns det en större öppning för luften.
2.montera på filtret.
3.kapade till "Baljan"
4.Målades svart
5. montera på/över "baljan" eller det nya filterskyddet som det blev :lol:
kan du inte trolla fram lite bilder på detta :?: :?: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Hej Jonne!
Såg att du skaffat B&B Route 66 till din Vette. Det funderar jag också på. Hur funkar det? Är du nöjd med ljudet? Kan man komma och lyssna? Bor själv i Åkersberga och har just importerat en C6 från USA. Den är i det närmaste ljudlös tråkigt nog så nåt måste göras! / Carle :lol: :lol:
I himlen kör alla Corvette!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Nutte2 skrev:Hej!
Spar ihop pengar och köp ett kompressor-kitt det är ändå det billigaste sättet att trimma för de antal hästar du får. följer med det mesta med kitt typ insug, injectorer, luftfilter, programvara m.m det enda som skulle behövas är typ headers. Lite varning för vara-ram insuget som säljes på t.ex vette.se väldigt dålig passform (amerikaners fel) fast å andra sidan borde man inte sälja sån skit..

Suck, trist med personer som inte ???? är så insatta ... och sablar ner en produkt som är väldigt bra. Har monterat ett 40tal VaraRam vid det här laget, de första som fanns för ett par år sedan var inget vidare men de som finns nu har inga problem, passar perfekt )om man följer bruksanvisningen ......), och är det som ger mest hk för pengarna. Näst bästa är Callaway Honker, Breathless Performance Vortex mfl som tar kall luft framför kylaren.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Visst kan du komma och lyssna om du vill. Men det är fortfarande rätt diskret ljud. Däremot ska jag in till Vette.se nu om en vecka och stoppa i ett kompressorkit och longtube headers med racekattar, så sen kommer det nog låta lite mer. Hoppas inte för mycket i cupen bara.
LEV SNABBARE !
Skriv svar