import stop från usa??
import stop från usa??
ja har hört att det är import stop från usa från förste jan detta år??
det är något papper som man ska ha eller något. som chevrolet inte släpper ut längre om blirarna är nyare än 1970 tror ja de va...
stämmer detta??
och i så fall är det stop från tyskland också i så fall eller går det fortfarande då de är ett eu land??
det är något papper som man ska ha eller något. som chevrolet inte släpper ut längre om blirarna är nyare än 1970 tror ja de va...
stämmer detta??
och i så fall är det stop från tyskland också i så fall eller går det fortfarande då de är ett eu land??
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor jan 11, 2007 5:12
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: import stop från usa??
http://www.vv.se/templates/page3____703.aspxn_brio1 skrev:ja har hört att det är import stop från usa från förste jan detta år??
det är något papper som man ska ha eller något. som chevrolet inte släpper ut längre om blirarna är nyare än 1970 tror ja de va...
stämmer detta??
och i så fall är det stop från tyskland också i så fall eller går det fortfarande då de är ett eu land??
Har blivit lite ändringar vid nyår gällande intygen.
Dessa skrivs inte längre ut i sverige utan man måste vända sig till Europa kontoret.
Knaske kan bli problem med språket?
Det ligger väl i Belgien eller vart håller dom till?
Ja ska ta hem en nyare Silverado pickup till sommaren och hoppas att det ska gå bra.
Dessa skrivs inte längre ut i sverige utan man måste vända sig till Europa kontoret.
Knaske kan bli problem med språket?
Det ligger väl i Belgien eller vart håller dom till?
Ja ska ta hem en nyare Silverado pickup till sommaren och hoppas att det ska gå bra.
Mvh. Stefan Thull
Va äre här för dj**la trams som man nu har hittat på?
Var protesterar man!
Varför måste man ge sig på bilintresserade?
Det ända som händer är att fordon från icke EU land blir importerat till EU från EU-land med enklare (billigare) regler och sedan vidaresålt via bulvaner med fuskande mtarställning m.m.
Jag har alltid varit intresserad av en tidig 70-tals Bigblock cab men nu får man tydligen köpa en äldre.
Är tull och moms samma som tidigare 30-års regeln ?
Etanol ,batterdrift ,vätgas och allt annat tycker jag är bra men för den skull ska man inte fördärva för hobbyintresserade Svenskar som försöker ha lite roligt mellan allt allvarligt jobbgnetande.
Mycket av det intresse och den kunskap man tillgodoser sig med att hålla på med ett genuint bilintresse ger framtidens ungdomar ,ideer och Sverige en livsgnista som är enorm.
Var är Volvo ,var är Saab ,var är ASEA ?
VAKNA!!!!!
Mvh
Pelle
Var protesterar man!
Varför måste man ge sig på bilintresserade?
Det ända som händer är att fordon från icke EU land blir importerat till EU från EU-land med enklare (billigare) regler och sedan vidaresålt via bulvaner med fuskande mtarställning m.m.
Jag har alltid varit intresserad av en tidig 70-tals Bigblock cab men nu får man tydligen köpa en äldre.
Är tull och moms samma som tidigare 30-års regeln ?
Etanol ,batterdrift ,vätgas och allt annat tycker jag är bra men för den skull ska man inte fördärva för hobbyintresserade Svenskar som försöker ha lite roligt mellan allt allvarligt jobbgnetande.
Mycket av det intresse och den kunskap man tillgodoser sig med att hålla på med ett genuint bilintresse ger framtidens ungdomar ,ideer och Sverige en livsgnista som är enorm.
Var är Volvo ,var är Saab ,var är ASEA ?
VAKNA!!!!!
Mvh
Pelle
Håller med dig!
Kolla bara löpsedlar.
Vart i H-E är Svedala på väg!!!
Släppa ut en Psykopat som slår ihjäl barn är ok!!!
Men som seriös bilfanatiker ta hem en bil eller delar? Då får man på nöten av MYNDIGHETERNA!!!
Har inte TULL och MYNDIGHETERNA något bättre än seriösa bilentusiaster att jaga? Kanske borde dom lägga pengar på att hålla *skiten* inne istället för att jaga seriöst folk. Som värnar om sin hobby.
Vette rockar™
Kai P™
Kolla bara löpsedlar.
Vart i H-E är Svedala på väg!!!
Släppa ut en Psykopat som slår ihjäl barn är ok!!!
Men som seriös bilfanatiker ta hem en bil eller delar? Då får man på nöten av MYNDIGHETERNA!!!
Har inte TULL och MYNDIGHETERNA något bättre än seriösa bilentusiaster att jaga? Kanske borde dom lägga pengar på att hålla *skiten* inne istället för att jaga seriöst folk. Som värnar om sin hobby.
Vette rockar™
Kai P™
Fick ett mail ikväll: Bil är inköpt, Står nu i Florida
Kul, Nu får man jaga någon på europa kontoret som kan skriva intyg på svenska.
Annars så får man ta den via tyskland å regga på den där en dag.
Ja frågade Teknikern på Bilprovningen varför det var enklare att ta den via Tyskland med han menade att det skulle det inte vara.
Men det är det ju?
Ja ja nu ska ja kolla lite tillbehör att skicka med bilen.
Nej ja ska gå å lägga mig istället.
Kul, Nu får man jaga någon på europa kontoret som kan skriva intyg på svenska.
Annars så får man ta den via tyskland å regga på den där en dag.
Ja frågade Teknikern på Bilprovningen varför det var enklare att ta den via Tyskland med han menade att det skulle det inte vara.
Men det är det ju?
Ja ja nu ska ja kolla lite tillbehör att skicka med bilen.
Nej ja ska gå å lägga mig istället.
Mvh. Stefan Thull
Jag ringde till bilprovningen centralt och blev kopplad till en tekniker där, han sa till mej att man måste ha godkänt intyg på broms, avgas och stöld för att kunna besikta i Sverige. Det var då jag ringde GM i Stockholm o kollade med dom. Fick då besked att GM Europa har förbjudit Stockholm att lämna ut intyg, dom skulle bara avsluta påbörjade fall.
Det brukar ju kunna vara så att man får olika svar beroende på vem man pratar med, tyvärr.
//Håkan
Det brukar ju kunna vara så att man får olika svar beroende på vem man pratar med, tyvärr.
//Håkan
Det här kan bli ett riktigt moment 22..
men är det bara cadillac europa som har gått och fått storhetsvansinne. vad händer om en tar in en ford eller dodge? har vi tur så skickar de intygen på engelska, också får vi hoppas att besigtningsgubben inte är helt värdelös på engelska..
Kan nog bli ett herrans liv och många besvikna bilköpare som fastnar i nån evig stämpel byrokrati.. ska ta och höra med syrran hon jobbar ju i euparlamentet nu, det finns ju en del federala regler för hur sånt där funkar..
men är det bara cadillac europa som har gått och fått storhetsvansinne. vad händer om en tar in en ford eller dodge? har vi tur så skickar de intygen på engelska, också får vi hoppas att besigtningsgubben inte är helt värdelös på engelska..
Kan nog bli ett herrans liv och många besvikna bilköpare som fastnar i nån evig stämpel byrokrati.. ska ta och höra med syrran hon jobbar ju i euparlamentet nu, det finns ju en del federala regler för hur sånt där funkar..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Råkade ut för detta redan 2005.
Jag köpte en cheva transport 2004 av svenska bil som jag tog på export till Polen, (innan EU) slapp således momsen.
När jag skulle ta in den till sverige efter ett år ringde jag till SBP och kollade vad som skulle behövas i intyg. Deras svar var att inga intyg behövdes då bilen varit förregistrerad i Sverige.
Glad i hågen så bokade jag regbes och tog bilen till Sverige. När jag kom till västberga så dök bror (besiktningsman) duktig upp och talade om att jag måste ha intyg, efter mycket ringande till deras tekniska avdelning som tidigare sagt att jag inte behövde intyg så blev bilen underkänd och jag var tvungen att skaffa fram detta intyg.
Cadilac Sverige hänvisade redan då till GM Holland och deras Homologation department. Efter många turer och mycket administration lyckades jag få ett intyg sänt till Sverige med DHL samma dag som ombesiktningsperioden gick ut och kunde få bilen godkännd genom att bara visa upp intyget för besiktningsmannen.
Om dom vill så kan dom jävlas, eller
Kan dom så djävlas dom

Jag köpte en cheva transport 2004 av svenska bil som jag tog på export till Polen, (innan EU) slapp således momsen.
När jag skulle ta in den till sverige efter ett år ringde jag till SBP och kollade vad som skulle behövas i intyg. Deras svar var att inga intyg behövdes då bilen varit förregistrerad i Sverige.
Glad i hågen så bokade jag regbes och tog bilen till Sverige. När jag kom till västberga så dök bror (besiktningsman) duktig upp och talade om att jag måste ha intyg, efter mycket ringande till deras tekniska avdelning som tidigare sagt att jag inte behövde intyg så blev bilen underkänd och jag var tvungen att skaffa fram detta intyg.
Cadilac Sverige hänvisade redan då till GM Holland och deras Homologation department. Efter många turer och mycket administration lyckades jag få ett intyg sänt till Sverige med DHL samma dag som ombesiktningsperioden gick ut och kunde få bilen godkännd genom att bara visa upp intyget för besiktningsmannen.
Om dom vill så kan dom jävlas, eller
Kan dom så djävlas dom


1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
- Reodor Fälgen
- Rookie
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:05
- Ort: Tjörn
Jag pratade med Åke på Cadillac Sweden igår och fick det bekräftat om att inga intyg skrivs i Sverige längre. Fick även en email adress till
Cadillac Europe som tydligen kan skiva intyg.
homologation@cadillaceurope.com
Skickade ett mail till dom igår så nu kan jag bara vänta.
Om det funkar med Holland så slipper man ju troligen visa upp bilen för någon klantig bilverkstad i Sverige.
Det underlättar ju för oss på landet. Sen undrar man ju också vilket pris det blir för ett intyg.
Cadillac Sweden ville ha 3000kr för broms och avgas.
Jag meddelar så fort jag har hört något från Cadillac Europe.
Jonas
Cadillac Europe som tydligen kan skiva intyg.
homologation@cadillaceurope.com
Skickade ett mail till dom igår så nu kan jag bara vänta.
Om det funkar med Holland så slipper man ju troligen visa upp bilen för någon klantig bilverkstad i Sverige.
Det underlättar ju för oss på landet. Sen undrar man ju också vilket pris det blir för ett intyg.
Cadillac Sweden ville ha 3000kr för broms och avgas.
Jag meddelar så fort jag har hört något från Cadillac Europe.



Jonas
När jag tog hem min 2003 var det ett dokument som heter "COC" som dom krävde!
Bifogar mail och ser att dom krävde bevis på att man ägt bilen 6 månader i landet man tar den från etc. vilket kan vara problem. Jag vet ej om det är beroende på vilken registrering man använder, tror att det i mitt fall var import för eget bruk, eller något liknande.
Thank you for your message.
However, a minimum of vehicle data is necessary as a key to retrieve the requested information.
To ensure possible and quick handling of your request, we kindly request you to submit the following vehicle key data.
Car information
Brand :_______________________________
Model :_______________________________
Design :_______________________________
Year of manufacture :______________________________
VIN number :______________________________
Request information
Reason of request :___________________________
________________________________________________
What information:_______________________________
_______________________________________________
Needed certificates:_______________________________
________________________________________________
From country :________________________________
To country :________________________________
Can you proof, or the customer or the customer, have lived 1 year or more in the country you bought the vehicle?
For instance with a document of registration or a birth certificate ? Yes/no* Can you proof that you owned the vehicle for at least 6 months in the country you, or the customer, bought it?
Way of payment is in advance.
We will take your request in consideration.
With kind regards,
Cadillac & Corvette Europe Homologation Helpdesk.
Cadillac & Corvette Europe B.V.
Homologation Helpdesk
P.O. Box 616 ? 2400 AP . ALPHEN A/D RIJN ? The Netherlands Tel. : +31 (0) 172 245 424
Website: www.cadillaceurope.com <http://www.cadillaceurope.com/>
E-Mail: homologation@Cadillaceurope.com <mailto:homologation@Cadillaceurope.com>
Bifogar mail och ser att dom krävde bevis på att man ägt bilen 6 månader i landet man tar den från etc. vilket kan vara problem. Jag vet ej om det är beroende på vilken registrering man använder, tror att det i mitt fall var import för eget bruk, eller något liknande.
Thank you for your message.
However, a minimum of vehicle data is necessary as a key to retrieve the requested information.
To ensure possible and quick handling of your request, we kindly request you to submit the following vehicle key data.
Car information
Brand :_______________________________
Model :_______________________________
Design :_______________________________
Year of manufacture :______________________________
VIN number :______________________________
Request information
Reason of request :___________________________
________________________________________________
What information:_______________________________
_______________________________________________
Needed certificates:_______________________________
________________________________________________
From country :________________________________
To country :________________________________
Can you proof, or the customer or the customer, have lived 1 year or more in the country you bought the vehicle?
For instance with a document of registration or a birth certificate ? Yes/no* Can you proof that you owned the vehicle for at least 6 months in the country you, or the customer, bought it?
Way of payment is in advance.
We will take your request in consideration.
With kind regards,
Cadillac & Corvette Europe Homologation Helpdesk.
Cadillac & Corvette Europe B.V.
Homologation Helpdesk
P.O. Box 616 ? 2400 AP . ALPHEN A/D RIJN ? The Netherlands Tel. : +31 (0) 172 245 424
Website: www.cadillaceurope.com <http://www.cadillaceurope.com/>
E-Mail: homologation@Cadillaceurope.com <mailto:homologation@Cadillaceurope.com>
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Det där luktar flyttsak
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Har du hört något från holland?Reodor Fälgen skrev:Jag pratade med Åke på Cadillac Sweden igår och fick det bekräftat om att inga intyg skrivs i Sverige längre. Fick även en email adress till
Cadillac Europe som tydligen kan skiva intyg.
homologation@cadillaceurope.com
Skickade ett mail till dom igår så nu kan jag bara vänta.
Om det funkar med Holland så slipper man ju troligen visa upp bilen för någon klantig bilverkstad i Sverige.
Det underlättar ju för oss på landet. Sen undrar man ju också vilket pris det blir för ett intyg.
Cadillac Sweden ville ha 3000kr för broms och avgas.
Jag meddelar så fort jag har hört något från Cadillac Europe.
![]()
![]()
![]()
Jonas
Har du någon bil stående just nu?
Mvh. Stefan Thull
Sandberg,,,,Sandberg skrev:Det kan stämma jag har ju bott utomlands, köpt bilen på export och det var kanske enklaste sättet.
du måste vända på din "GIF.bild"..Corvette måste komma från en kula, inte bli krossad av en

Hälsa tanten o resten..
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Idag ringde ja till Holland för att kolla om dom kunde hjälpa till.
Tyvärr hade hon som pratade svenska flyttat tillbaka till sverige för ett tag sedan.
Å då blev det lite hackigt att prata med dom för mig.
Så jag har skickat ett mail istället får se hur det går.
Ingen annan som hört något annat?
Om man skulle ta bilen via tyskland så måste man ju ha någon som kan äga den en dag där också.
Tyvärr hade hon som pratade svenska flyttat tillbaka till sverige för ett tag sedan.
Å då blev det lite hackigt att prata med dom för mig.
Så jag har skickat ett mail istället får se hur det går.
Ingen annan som hört något annat?
Om man skulle ta bilen via tyskland så måste man ju ha någon som kan äga den en dag där också.
Mvh. Stefan Thull
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
- Ort: Malmö (Stockholm)
- Kontakt:
Nu har min C5 -01 från USA kommit men....
Jag har fått ett problem med mitt registreringsbevis..det står under Import "Eget bruk kan ej tillämpas"
jag tog in en bil förra året också, så det är problem med 12 månaders regeln. ( det fattades 1 dag till 12 månader )
Frågan är nu:
Vilka intyg krävs för en besiktning och vilka saker måste göras om nu när det blir en tuffare besiktning av bilen?
vore tacksam för några bra svar.
Jag har fått ett problem med mitt registreringsbevis..det står under Import "Eget bruk kan ej tillämpas"
jag tog in en bil förra året också, så det är problem med 12 månaders regeln. ( det fattades 1 dag till 12 månader )
Frågan är nu:
Vilka intyg krävs för en besiktning och vilka saker måste göras om nu när det blir en tuffare besiktning av bilen?
vore tacksam för några bra svar.
/ Mange C3 -78 och C5 -01
Hej!Thullen skrev:Idag ringde ja till Holland för att kolla om dom kunde hjälpa till.
Tyvärr hade hon som pratade svenska flyttat tillbaka till sverige för ett tag sedan.
Å då blev det lite hackigt att prata med dom för mig.
Så jag har skickat ett mail istället får se hur det går.
Ingen annan som hört något annat?
Om man skulle ta bilen via tyskland så måste man ju ha någon som kan äga den en dag där också.
Börjar bli sugen på att importera bil själv från USA. Hur går det för er med intygen från GM
