tändning
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
tändning
Tänkte byta ut min tändning på min 454 -74. hur gör jag med varvräknaren? Ska jag byta ut den mot en elektronisk? Vet inte riktigt vilken tändning jag ska ha ännu.
454 Power -74
- Black`n Mad
- Rookie
- Inlägg: 59
- Blev medlem: mån mar 01, 2004 20:25
- Ort: fridlevstad/Karlskrona
- Kontakt:
jag har bytt min fördelare till en hei fördelare med mekaniskt varv räknar uttag hittade hei fördelaren på blocket Mvh Benny/73 coupe-350
corvette-73-svart-midnightblue
saab v4-68-bäbisblå-föredetta skogsvrak
puch Dakota-74-guld/såld
http://www.garaget.org/?car=26265
saab v4-68-bäbisblå-föredetta skogsvrak
puch Dakota-74-guld/såld
http://www.garaget.org/?car=26265
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
vette
Vad ska man säga? Du har en mycket snygg Vette. Var rädd om den.
Själv har jag en orginalröd från 74 som behövs lackas lackas om.
Vill eg ha en svart men det blir så mycket att lacka då så jag får vänta ett år eller två dä jag tänkt att göra ett ramlyft.
Svart är coolt och mycket läckert.
Själv har jag en orginalröd från 74 som behövs lackas lackas om.
Vill eg ha en svart men det blir så mycket att lacka då så jag får vänta ett år eller två dä jag tänkt att göra ett ramlyft.
Svart är coolt och mycket läckert.
454 Power -74
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Tändning
Hej!
Jag har bytt ut mitt tändsystem till MSD fördelare med mek.varvräknaruttag, MSD tändbox och MSD tändspole blaster 3. Fungerar kanon.
Jag har bytt ut mitt tändsystem till MSD fördelare med mek.varvräknaruttag, MSD tändbox och MSD tändspole blaster 3. Fungerar kanon.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Tändning
den MDS tändningen du har, är det brytarlöst system eller? Brytarlöst är väl det bästa man kan ha har jag hört men det finns ju många åsikter om den saken som med allt annat.
Behöver man byta ut allt som har med tändningen att göra? Är det en stor kostnad?
Behöver man byta ut allt som har med tändningen att göra? Är det en stor kostnad?
454 Power -74
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej!
Det är ett brytarlöst system och du byter fördelare, tändspole , tändkablar (för brytarlöst system) och så måste man ha en tändbox. Kostade mig ca 6.500:- inkl. tändkablar för 3 år sen. Jag köpte mitt från Summit men det finns ju flera som säljer MSD. De flesta anser nog att MSD är det bästa systemet.
Det är ett brytarlöst system och du byter fördelare, tändspole , tändkablar (för brytarlöst system) och så måste man ha en tändbox. Kostade mig ca 6.500:- inkl. tändkablar för 3 år sen. Jag köpte mitt från Summit men det finns ju flera som säljer MSD. De flesta anser nog att MSD är det bästa systemet.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Eftersom du inte avser att trimma din motor speciellt mycket, dvs. inte köra på så höga varvtal så finns ett mycket enklare alternativ!
Köp en Ignitor-sats till din fördelare. Det är en liten "elektronikpryl" som ersätter själva brytarna i din originalfördelare! Kostar ca 1100 kr att köpa. Med den behåller du originalfördelaren etc., men slipper krånglet med att hålla brytarna justerade rätt. Du använder också original tändspole etc.
"Ignitor" är fabrikatet på satsen och säljs på de flesta tillbehörsfirmor för amerikanska bilar. Brukar också finnas annonser i t.ex. Power eller Wheels.
Visst, MSD systemen med sin tillhörande elektroniska styrning är något helt annat, men för att du ska märka någon skillnad måste du bygga en vassare motor (högre kompression/varvtal). Går du över till MSD så "öppnas" givetvis en helt annan värld. Det finns massor av tillbehör som varvtalbegränsare, mer avanserade elektroniska boxar för styrning av tändningen, kraftigare gnista för att klara hög kompression etc. etc.
Mvh, Björn
Köp en Ignitor-sats till din fördelare. Det är en liten "elektronikpryl" som ersätter själva brytarna i din originalfördelare! Kostar ca 1100 kr att köpa. Med den behåller du originalfördelaren etc., men slipper krånglet med att hålla brytarna justerade rätt. Du använder också original tändspole etc.
"Ignitor" är fabrikatet på satsen och säljs på de flesta tillbehörsfirmor för amerikanska bilar. Brukar också finnas annonser i t.ex. Power eller Wheels.
Visst, MSD systemen med sin tillhörande elektroniska styrning är något helt annat, men för att du ska märka någon skillnad måste du bygga en vassare motor (högre kompression/varvtal). Går du över till MSD så "öppnas" givetvis en helt annan värld. Det finns massor av tillbehör som varvtalbegränsare, mer avanserade elektroniska boxar för styrning av tändningen, kraftigare gnista för att klara hög kompression etc. etc.
Mvh, Björn
Håller med Björn att det finns "enklare" men ändå väl fungerande tändmoduler att montera in i bef fördelare.
Är du helt säker på att du aldrig kommer att vilja trimma och modda motorn så köp en billig lösning.
Om du däremot har lite funderingar på att ta ut mer hk ur din bil då skall du satsa på bästa kvalitet från första början.
Crane har också en grunka som man kan montera inuti bef fördelare.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Är du helt säker på att du aldrig kommer att vilja trimma och modda motorn så köp en billig lösning.
Om du däremot har lite funderingar på att ta ut mer hk ur din bil då skall du satsa på bästa kvalitet från första början.
Crane har också en grunka som man kan montera inuti bef fördelare.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h