tändning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
BlackSusan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
Ort: Uddevalla

tändning

Inlägg av BlackSusan »

Tänkte byta ut min tändning på min 454 -74. hur gör jag med varvräknaren? Ska jag byta ut den mot en elektronisk? Vet inte riktigt vilken tändning jag ska ha ännu.
454 Power -74
Användarens profilbild
Black`n Mad
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån mar 01, 2004 20:25
Ort: fridlevstad/Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Black`n Mad »

jag har bytt min fördelare till en hei fördelare med mekaniskt varv räknar uttag hittade hei fördelaren på blocket Mvh Benny/73 coupe-350
corvette-73-svart-midnightblue
saab v4-68-bäbisblå-föredetta skogsvrak
puch Dakota-74-guld/såld
http://www.garaget.org/?car=26265
Användarens profilbild
BlackSusan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
Ort: Uddevalla

vette

Inlägg av BlackSusan »

Vad ska man säga? Du har en mycket snygg Vette. Var rädd om den.
Själv har jag en orginalröd från 74 som behövs lackas lackas om.
Vill eg ha en svart men det blir så mycket att lacka då så jag får vänta ett år eller två dä jag tänkt att göra ett ramlyft.
Svart är coolt och mycket läckert.
454 Power -74
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Tändning

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Jag har bytt ut mitt tändsystem till MSD fördelare med mek.varvräknaruttag, MSD tändbox och MSD tändspole blaster 3. Fungerar kanon. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
BlackSusan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
Ort: Uddevalla

Tändning

Inlägg av BlackSusan »

den MDS tändningen du har, är det brytarlöst system eller? Brytarlöst är väl det bästa man kan ha har jag hört men det finns ju många åsikter om den saken som med allt annat.
Behöver man byta ut allt som har med tändningen att göra? Är det en stor kostnad?
454 Power -74
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Det är ett brytarlöst system och du byter fördelare, tändspole , tändkablar (för brytarlöst system) och så måste man ha en tändbox. Kostade mig ca 6.500:- inkl. tändkablar för 3 år sen. Jag köpte mitt från Summit men det finns ju flera som säljer MSD. De flesta anser nog att MSD är det bästa systemet. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
BlackSusan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
Ort: Uddevalla

Inlägg av BlackSusan »

Då tackar jag så hemskt mycket för det tipset. Det blir lite dyrt men en sån bil är värd det bästa.
454 Power -74
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Eftersom du inte avser att trimma din motor speciellt mycket, dvs. inte köra på så höga varvtal så finns ett mycket enklare alternativ!

Köp en Ignitor-sats till din fördelare. Det är en liten "elektronikpryl" som ersätter själva brytarna i din originalfördelare! Kostar ca 1100 kr att köpa. Med den behåller du originalfördelaren etc., men slipper krånglet med att hålla brytarna justerade rätt. Du använder också original tändspole etc.

"Ignitor" är fabrikatet på satsen och säljs på de flesta tillbehörsfirmor för amerikanska bilar. Brukar också finnas annonser i t.ex. Power eller Wheels.

Visst, MSD systemen med sin tillhörande elektroniska styrning är något helt annat, men för att du ska märka någon skillnad måste du bygga en vassare motor (högre kompression/varvtal). Går du över till MSD så "öppnas" givetvis en helt annan värld. Det finns massor av tillbehör som varvtalbegränsare, mer avanserade elektroniska boxar för styrning av tändningen, kraftigare gnista för att klara hög kompression etc. etc.


Mvh, Björn
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Håller med Björn att det finns "enklare" men ändå väl fungerande tändmoduler att montera in i bef fördelare.

Är du helt säker på att du aldrig kommer att vilja trimma och modda motorn så köp en billig lösning.

Om du däremot har lite funderingar på att ta ut mer hk ur din bil då skall du satsa på bästa kvalitet från första början.

Crane har också en grunka som man kan montera inuti bef fördelare.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar