Steering box

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Steering box

Inlägg av sunel »

Har en 73 vette och kollade precis styrsnäckan. Tog bort "bult b" för att kolla nivån på smörjmedel och det var helt torrt! Som jag fattar det skall man egentligen inte behöva fylla på denna men det är klart att när bilen är 34 år behövs det nog några droppar ibland :oops: Till min fråga... man fyller på i "bult a" Vad är det man fyller på med, står Lubricant, vilket smörjmedel skall jag använda och hur mycket?
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Min var ochså "torr" fick då rådet att fylla den med ett Lithiumfett, det tål nämligen höga temperaturer. Speciellt viktigt om du har headers.
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Ja, jag har headers och det kan vara en anledning till att den var snustorr. Lithiumfett, jaha var får man tag i det? Är det någon som har andra erfarenheter/synpunkter, tack!
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Du kan ju göra en DeLuxrenovering och byta till bra packboxar för att kunna fylla den med olja.
Annars ere bara att fylla den med ett fett som pallar lite temperatur. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
corvette74
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre jun 30, 2006 22:19
Ort: Norrköping

Steering Box

Inlägg av corvette74 »

Hej !

Citerar Service manualen:
The gear housing should be refilled with #1051052 steering gear
lubricant which meets GM specification GM 4673M.

I Zip's sortiment finns det att beställa som artikelnummer: SC-601 (GM steering box lubricant)

En välkänd Corvette firma i Sverige rekommenderade mig att använda vanligt chassifett eller Synthetic Light Weight Shock Proof Gear Oil High-Performance Gear Lubricant vilket visades senare att det inte kunde tas hem med flygfrakt.
De rekommenderade istället Red Line Synthetic Oil Ligthweight Shockproof Gear Oil, (kostar 190 kr på Mekonomen för en liter)

Och som sagt det kanske beror på om man har headers eller om styrboxen är tät vid val av detta.

Jag är ingen expert i frågan bara hört mig för då jag själv kollade nivån
i min -74.
I mitt fall har jag inte headers och styrboxen är relativt tät så jag hällde
i oljan jag köpte på mekonomen.


Mvh,Micke
Dolly
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Olja häller man i om man tänker köra vintertid.
För vanlig sommarkörning duger ett std Micro/Mekonomen fett e.dyl.
Exlusiva lithium fetter tål konstanta höga arbets temperaturer på 150-200 gr, std fett ca 100-150 gr.

Jag använde det här, ett av de billigare på Micro: http://www.valvoline.com/pages/products ... product=67
Klarar "bara" 135 gr konstant men jag kan inte tänka mig att styrväxeln någonsin blir varmare än 100 gr elller mer.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Köpt fett på Mekonomen, SKF VKG 1, lithiumfett som tål upp till 220 gr 428 gr Farenheit! Får hoppas att det duger som smörjning av torr styrväxel!
Skriv svar