
Steering box
Steering box
Har en 73 vette och kollade precis styrsnäckan. Tog bort "bult b" för att kolla nivån på smörjmedel och det var helt torrt! Som jag fattar det skall man egentligen inte behöva fylla på denna men det är klart att när bilen är 34 år behövs det nog några droppar ibland
Till min fråga... man fyller på i "bult a" Vad är det man fyller på med, står Lubricant, vilket smörjmedel skall jag använda och hur mycket?

-
- Nykomling
- Inlägg: 27
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 22:19
- Ort: Norrköping
Steering Box
Hej !
Citerar Service manualen:
The gear housing should be refilled with #1051052 steering gear
lubricant which meets GM specification GM 4673M.
I Zip's sortiment finns det att beställa som artikelnummer: SC-601 (GM steering box lubricant)
En välkänd Corvette firma i Sverige rekommenderade mig att använda vanligt chassifett eller Synthetic Light Weight Shock Proof Gear Oil High-Performance Gear Lubricant vilket visades senare att det inte kunde tas hem med flygfrakt.
De rekommenderade istället Red Line Synthetic Oil Ligthweight Shockproof Gear Oil, (kostar 190 kr på Mekonomen för en liter)
Och som sagt det kanske beror på om man har headers eller om styrboxen är tät vid val av detta.
Jag är ingen expert i frågan bara hört mig för då jag själv kollade nivån
i min -74.
I mitt fall har jag inte headers och styrboxen är relativt tät så jag hällde
i oljan jag köpte på mekonomen.
Mvh,Micke
Citerar Service manualen:
The gear housing should be refilled with #1051052 steering gear
lubricant which meets GM specification GM 4673M.
I Zip's sortiment finns det att beställa som artikelnummer: SC-601 (GM steering box lubricant)
En välkänd Corvette firma i Sverige rekommenderade mig att använda vanligt chassifett eller Synthetic Light Weight Shock Proof Gear Oil High-Performance Gear Lubricant vilket visades senare att det inte kunde tas hem med flygfrakt.
De rekommenderade istället Red Line Synthetic Oil Ligthweight Shockproof Gear Oil, (kostar 190 kr på Mekonomen för en liter)
Och som sagt det kanske beror på om man har headers eller om styrboxen är tät vid val av detta.
Jag är ingen expert i frågan bara hört mig för då jag själv kollade nivån
i min -74.
I mitt fall har jag inte headers och styrboxen är relativt tät så jag hällde
i oljan jag köpte på mekonomen.
Mvh,Micke
Dolly
Olja häller man i om man tänker köra vintertid.
För vanlig sommarkörning duger ett std Micro/Mekonomen fett e.dyl.
Exlusiva lithium fetter tål konstanta höga arbets temperaturer på 150-200 gr, std fett ca 100-150 gr.
Jag använde det här, ett av de billigare på Micro: http://www.valvoline.com/pages/products ... product=67
Klarar "bara" 135 gr konstant men jag kan inte tänka mig att styrväxeln någonsin blir varmare än 100 gr elller mer.
För vanlig sommarkörning duger ett std Micro/Mekonomen fett e.dyl.
Exlusiva lithium fetter tål konstanta höga arbets temperaturer på 150-200 gr, std fett ca 100-150 gr.
Jag använde det här, ett av de billigare på Micro: http://www.valvoline.com/pages/products ... product=67
Klarar "bara" 135 gr konstant men jag kan inte tänka mig att styrväxeln någonsin blir varmare än 100 gr elller mer.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h