Bakaxeltätning
Bakaxeltätning
Hej, någon som kan tala om hur jag enklast byter bakaxeltätning till kardanen?
Har lossat drivaxlar o kardan samt tagit bort gummiupphängningen till bakaxelklumpen. Tänkte sen lossa muttern som håller tätningen, men ack vad jag bedrog mej, den sitter stenhårt och det är inte gott om plats direkt.
Måste jag lossa hela bakaxeln eller ? Kan man i så fall lossa så att man liksom viker ner framkant på klumpen så man kommer åt.
Tacksam för svar på detta då det känns som jag kört fast just nu.
Har lossat drivaxlar o kardan samt tagit bort gummiupphängningen till bakaxelklumpen. Tänkte sen lossa muttern som håller tätningen, men ack vad jag bedrog mej, den sitter stenhårt och det är inte gott om plats direkt.
Måste jag lossa hela bakaxeln eller ? Kan man i så fall lossa så att man liksom viker ner framkant på klumpen så man kommer åt.
Tacksam för svar på detta då det känns som jag kört fast just nu.
Exakt!!Peter skrev:Absolut lättast e att ta ner klumpen och arbeta med den på en rejäl arbetsbänk,du har ju gjort mer än halva jobbet redan. En rejäl muttersmacka fixar jobbet med muttern men mät noga upp hur muttern sitter så du får dit den exakt som den satt när du tog bort den.
Det sitter en klämhylsa innanför som du inte bör spänna mer så märk upp ordentligt och håll räkningen på antal varv när du tar bort muttern så går det säkert bra.

Är ju fruktansvärt frustrerade när man inte får loss muttrarna.Håkan1 skrev:Har nu försökt med en mutterdragare men det är lönlöst, hur hårt sitter eg denna mutter![]()
Har börjat demontera axeln istället, ber att få återkomma om det dyker upp problem som jag inte löser själv
//Håkan
Vet inte vad du köpt för någon mutterdragare.
Men det är stor skillnad på en proffs muterdragare och dom som säljs billigt, på flertalet ställen.
Ta reda på hur hårt den sitter ungefär och väll något ur Ingersoll rands serie av mutterdragare, som klarar att dra så mycket som det behövs.
Även så kallat lika starka maskiner brukar vara stor skillnad på när man köper proffs maskiner. Hade en stor 3/4" dels mutterdragare tidigare för hobby brukare, den orka mindre än ingersoll rands 2130 gör, trotts att den bara är 1/2" maskin.
http://www.irtools.com/
Lycka till med bakaxeln.
Mvh
MrV8
Obs. Crossmember cushin e svåra att få tag på här hemma... eller iaf va de det i sommras när jag försökte få tag på dom. Kolla runt innan. kan va surt att ha bilen ståendes om ev. leverans drar ut på tiden. Sen får man önska lycka till med att få loss dom j-vlarna! fick borra sönder dom gamla totalt... mycke blod svett och tårar hehe på nått som verkar så enkelt 

När du lossar skruvarna som håller Crossmembern,så skruva inte bort dom helt utan låt som sitta kvar med ett antal varv för att fånga upp klumpen.
Ang muttersmackan så kräver dom att man har en bra lufttilförsel och slang. Minst en 3/8" slang för en hyffsad muttersmacka,helst 1/2".
Ang muttersmackan så kräver dom att man har en bra lufttilförsel och slang. Minst en 3/8" slang för en hyffsad muttersmacka,helst 1/2".
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
Förutom våld, brukar det gå bra med att värma muttern med gasol och gärna då också kyla "axeln" med tryckluft samtidigt. Prova sedan snabbt med att ta muttermaskinen igen.
Lycka till igen!
//Lasse

Lycka till igen!
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'