startmotor-bästa lösningen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

startmotor-bästa lösningen?

Inlägg av Nicke454 »

Hej!

Min corre vill inte starta när startmotorn blivit varm.

Jag har lindat den med värmeband, det blev lite bättre men inte helt bra.

Vad är bästa lösningen på detta problem?

Annars är jag glad för den gick egenom besiktningen idag.

Mitt andra problem är att motorn blir varm om bilen står stilla.
Jag har två fläktar (2000cfm, 3000cfm), när jag kör så är det inga problem med värmen.

Antar att det blir en ny kylare.

Ha det fint i solen/nicke454
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ang startmotorn så finns det väll inget annat att göra än att skaka fram en Ministarter om du åker med headers.
Gällande din motortemp så kolla att tändningen står som den ska.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har själv bytt givarna till kylsystemet precis och slängt bort fläktkåpan och satt ditt 2 nya dyra fläktar och motorn har aldrig varit så kall :D Oavsett om jag står still eller kör. Ministarter e bästa lösningen som Peter säger :wink:
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Så en ministarter klarar värmen bättre en orginalaren då?

Har du originalkylare på din corvette?

Jag blir nog tvungen att köpa en i alu.

Menar ni att tändningen gör att motorn blir varm?
Ralph

Ministarters???

Inlägg av Ralph »

Kolla in Powermaster "XS" series 9515 starter.

De fungerar överlägset bra för att solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet och mao pressar direkt på drevet rakt fram utan hävstång.
Jag hade ministarter för dyra pengar men den hade en gummibussning som "lagrade" hävstången mellan solenoid och den mjuknade i värmen. Där är tom originalstartern bättre konstruerad men den saknar vridmomentet.

Ministarters finns i en mängd varianter men denna fungerar garanterat med headers!!


Mvh
Ralph
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

Tack för tippsen, ska kolla upp startmotorn.

Mina värmeproblem visade sig vara att ena el-fläkten hade pajat.
Den hade gått imot och så bran den upp, det konstiga var att säkringen inte gick.

Nu blir det en bira och kolla på Zlattan!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Så en ministarter klarar värmen bättre en orginalaren då?
Svar= Ja!!
Har du originalkylare på din corvette?
Svar= Ja!!
Jag blir nog tvungen att köpa en i alu.
Svar= Nej! Men det e ju bättre med alukylare.
Menar ni att tändningen gör att motorn blir varm?
Svar= Ja och nej! Om kylsystemet funkar bra ska det inte märkas.
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Denna starter köpte jag av X-Parts, kanonservice med leverans på två dagar! Lättmonterad och funkar toppen på min 355/375 hk

http://www.x-parts.se/images/1,4kww.jpg
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Inlägg av Stingray73 »

Har samma problem med min !
Köpte en Ministarter på X-parts så det är bara att hoppas
att problemet löser sig.
Nu skall bara skiten dit också.
Det man inte vet har man ingen aning om !
Ralph

Inlägg av Ralph »

X-parts har bra priser men köp hellre Power Master 9502/00 i "X" serien som jag skrev tidigare. Dyrare men klart prisvärt!

Den billiga har säkert gummibussningen jag fick problem med. Funkar säkert kanon i 90 fall av 100 men det är de sista 10 tillfällena som räknas, när du verkligen kör så att startern utsätt för hög värme då lägger den av.
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Ralph skrev:X-parts har bra priser men köp hellre Power Master 9502/00 i "X" serien som jag skrev tidigare. Dyrare men klart prisvärt!

Den billiga har säkert gummibussningen jag fick problem med. Funkar säkert kanon i 90 fall av 100 men det är de sista 10 tillfällena som räknas, när du verkligen kör så att startern utsätt för hög värme då lägger den av.
Summit har en jättebillig version med de egenskaperna som är nämnt ovan åxå, + att Summits variant går att vrida in som man vill (Väldigt bra för att passas in mot olika headderstyper etc,).

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde :wink:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Målarn59 skrev:Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde :wink:
Är hur bra som helst, (Har en annat märke själv iof men tror att det är exakt samma modell & spec ändå, de ändrar nog bara till sina respektive namn på dem). & orkar den dra runt min puffra utan problem alls (Mucho komp) så klarar den nog de flesta andras åxå :wink: .
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: Ministarters???

Inlägg av ornet »

Ralph skrev:Kolla in Powermaster "XS" series 9515 starter.


Jag hade ministarter för dyra pengar men den hade en gummibussning som "lagrade" hävstången mellan solenoid och den mjuknade i värmen. Där är tom originalstartern bättre konstruerad men den saknar vridmomentet.


Mvh
Ralph
Kanske jag har fått detta problem med min, är en från JEGS, Pro Starter och den var dyr.
kan bli helt död under en längre tid.
Får införskaffa en värmesköld och testa först
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

STINGRAY454 skrev:
Målarn59 skrev:Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde :wink:
Är hur bra som helst, (Har en annat märke själv iof men tror att det är exakt samma modell & spec ändå, de ändrar nog bara till sina respektive namn på dem). & orkar den dra runt min puffra utan problem alls (Mucho komp) så klarar den nog de flesta andras åxå :wink: .
Instämmer helt!

Har en liknande själv med Nippondenso motor. Och den är mycket stark!!!

Sen att man kan vrida upp start motorn och lägga den mot blocket är ju trevligt när det är trångt och mycket avgasrör som ska få plats.

Hade lite problem med den motorn som den sitter på förut ett tag och då vart kablar och start motor glödvarma vid start men start motrn gick ändå.

Kan bara säga att den motorn gick trögt runt väldigt trögt fick dra runt den med spet men staten orka dra runt den.

Sen är det ju Nippondenso typ samma som Toyota och dom flesta här vet nog hur bra hållbarhet Toyotor brukar ha.
Ursäkta min sissta komentar vet att det inte är riktigt okej i ett Corvette forum. Men det är ju bara att konstatera att Toyota och japanerna vet hur man bygger el som håller bra.

Lycka till med valen av start motor.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

gbak skrev:Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
Det finns viss risk för det, men det är ju bara att köra med orginalisen om det går så länge det går, & sen köpa en sådan som redan sagts här om den inte orkar med sitt nya jobb.

Gjorde själv utav med 2st HP orginalstarters förr (461" med 10,5komp),
den ena var fabriksrenoverad & den andra helt ny, sen köpte jag en superstarter till den motorn istället.

Därmed inte sagt att inte din kan överleva, det vet du ju bara efteråt isf,
Men en sådan som vi länkat till är ju väldigt okänslig mot värme / svinstark + att den drar lite strömming & justerbar monteringposition, så det är ju många plus för lite slantar.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ok!
Vi får väl se hur länge det håller då.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Startmotor

Inlägg av Günter »

Hej!

Jag hade samma problem. Hade jag kört så att motorn blev genomvarm så kunde jag få stå mellan 1/2 och en timma innan vetten ville starta igen. Jag fick rådet att byta batteri. Köpte ett Optima "superbatteri". På 2 år har jag inte haft några problem att starta hur varm motorn än är. Och som bekant kan en 427:a bli rätt het. Det är i alla fall lättare att byta batteri än att byta startmotor.
Günter
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Har också ett optima red top, men icke faen hjälper det :cry:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
TC
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 21, 2004 3:12
Kontakt:

Inlägg av TC »

Tror många missat bussen ,,

ett mkt vanligt fel är helt enkelt för gammal + kabel från batteri (den tjocka) samt dito jordning ,

gamla koppar kablar oxiderar krafigt inuti med åren och tappar totalt ledar förmågan vid belasning, detta gäller all elektronik och märks speciellt vid högre belastningar, ,, det kan vara skillnade i detta fall !!

har fixat detta på många bilar med detta problem

Tommy C
1974 convertible
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.

One day at a time
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Bra tips, skall kolla detta :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

min startmotor har nu gått i flerabitar så det är ju bara att köpa en ny men GUD det finns ju hur många som helst att välja på :shock: Någon som testat startmotorn som STINGRAY 454 Tipsar om. Funderar mest på om den klarar värmen från hedders då det inte verkar finnas rostfria hedders till BB så man kan linda in dom. Tycker den här startern annars ser ganska trevlig ut???
http://store.summitracing.com/partdetai ... w=32&N=700+
bör man köpa till en sköld med eller funkar det bra ändå?
Tänkte sätta på hedders sen i vinter men lika bra och köpa en startmotor som klarar värmen med en gång tänkte jag.
tips mottages gärna :D
mvh
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

kabel

Inlägg av Nicke454 »

Hello!

Nu har jag bytt kabeln mellan batteri och startmotor, ska testa om det blir bättre nu. Det var en skada på den gammla kabeln. Om man har tur så funkar det nu.

Ska bara tanka lite innan jag drar iväg.

Mvh/Nicke454
Skriv svar