Hej!
Har en Corvette -91 som alltid gått som en klocka. Fram tills det var dags att ta ut den i år...
Den startade fint och gick som vanligt när jag först provade den. Sedan tänkte jag justera vajern som ställer kickdown etc vid gasspjället (minns inte vad den heter nu). Efter det storknade motorn när man kom upp över 2000 varv. Ju mer gas man gav desto mindre ville den gå. Har aldrig pillat på den vajern tidigare så jag förknippade först felet med detta men felet kvarstod efter tillbakajustering och blev större ju längre tiden gick. Jag kan lossa vajern och felet är kvar. Jag tror alltså att det är en slump att felet kom just i samband med detta.
Har kollat flera gånger efter felkoder men där är det tomt. Efter att ha kopplat ur batteriet en stund brukar den gå lite bättre, men den är helt orkeslös, orkar numera inte gå mer än på tomgång och knappt det med växeln i. På tomgång går den dock jämnt och fint.
Kan även tillägga att jag varmkört motorn ett par gånger under vintern och då tyckt att den rök ganska mycket innan den blev varm.
Efter att ha läst på forumet så började jag misstänka spridarna. Ohm-mätte dessa och fann två stycken som låg runt 7-8 ohm, så de är ju helt klart kass. Har därför plockat ner fuel rail och inväntar 2 nya spridare.
En lång inledning för att komma fram till två frågor:
1. De nya spridarna är av högimpedanstyp (ca 14ohm). Kan man blanda dessa som jag tänkt med de gamla originalspridarna? De låg ett par ohm högre vill jag minnas)
2. Låter det troligt att motorn kan gå så illa pga problem med 2 spridare eller kan man tro att det är något ytterligare problem?
Kraftlös motor
Kraftlös motor
Mvh
Daniel
Daniel
Den går riktigt illa om spridarna är kass. Jag råkade u för samma sak för ett tag sen. det fanns ingen ork alls i maskinen över 15-2000 varv. Jag mätte spridarna och det var hade 3st som var riktigt dåliga. Bytte dessa och bilen gick som den skulle efter bytet. Om du kan blanda spridarna vet jag inte. Men det bör ju någon annan här kunna svara på..
dbrannwik: har har haft lite strul med min å mätte upp spridarna, hade oxå två med felaktigt motstånd, en på 10ohm och en på 13ohm men min går att köra bra, går lite ojämt på tomgång och dåliga avgasvärden (om de beror på spridarna?)
du kanske har något annat fel oxå, låter iaf som om den får för lite soppa
du kanske har något annat fel oxå, låter iaf som om den får för lite soppa
Min bil gick hyffsat ok med dåliga spridare tills det blev kortslutning i en av dom och jag fick bogsera hem bilen.
Jag har hört många teorier om varför 90-91 multech/rochester spridarna blir kortslutning i spolen.
En teori är att dom inte tål den 5% iga etanolinblandningen som bensinen har.
22,5 :er är inte lättast att få tag på men man kan köpa ett snäpp större eller mindre och korrigera med antingen att höja/sänka bränsletryck eller programmera om spridarstorleken i chippet.
Kommer man hyffsat nära (2%) så lär sig styrsystemet att justera bränslemängden genom BLM.
Efter att man bytt spridare så bör man åtminstone göra bilen strömlös så att styrsystemet får börja sin inlärningsprocess på nytt.
Jag köpte ford 24:er från en 99 mustang på Ebay för 100$ inkl. frakt
Dom tickar högt men fungerar bra.
Mvh
Pelle
-90 cab
Jag har hört många teorier om varför 90-91 multech/rochester spridarna blir kortslutning i spolen.
22,5 :er är inte lättast att få tag på men man kan köpa ett snäpp större eller mindre och korrigera med antingen att höja/sänka bränsletryck eller programmera om spridarstorleken i chippet.
Kommer man hyffsat nära (2%) så lär sig styrsystemet att justera bränslemängden genom BLM.
Efter att man bytt spridare så bör man åtminstone göra bilen strömlös så att styrsystemet får börja sin inlärningsprocess på nytt.
Jag köpte ford 24:er från en 99 mustang på Ebay för 100$ inkl. frakt
Dom tickar högt men fungerar bra.
Mvh
Pelle
-90 cab
är de lika spridare på en -89a, varför tål dom inte etanol blandningen? tankade 30%E85 i dag för at få genom den i besiktningen i morgon, har för höga avgasvärden. hade runt 0 i Co, hc nuJakobsson skrev:Min bil gick hyffsat ok med dåliga spridare tills det blev kortslutning i en av dom och jag fick bogsera hem bilen.

har kört andra bilar bilar på e85 ett längre tag utan problem
Jag vet inte om det har med etanolen att göra men här har du en länk med lite teorier.
En spole består av kopartråd med isolerad yta.
Isoleringen på ytan kan brytas ner av några anledningar ,bland annat
Dåligt material ,ålder
Värme
läckage från bensindelen till spolen vilket gör att isoleringen bryts ner.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... =rochester
Enl. dom flesta "experter" så blir dessa 89-91 Multec spridare defekta.
Frågan är bara hur lång tid det tar.
Mvh
Pelle
En spole består av kopartråd med isolerad yta.
Isoleringen på ytan kan brytas ner av några anledningar ,bland annat
Dåligt material ,ålder
Värme
läckage från bensindelen till spolen vilket gör att isoleringen bryts ner.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... =rochester
Enl. dom flesta "experter" så blir dessa 89-91 Multec spridare defekta.
Frågan är bara hur lång tid det tar.
Mvh
Pelle