Strul med dimljus
Strul med dimljus
Hej
Vet någon hur dimljusen är kopplade på en C5 97, och hur jag kan felsöka dom?
Mina lampor tänds 1 gång av 10 när jag vrider på spaken och ibland så hoppar dom igång under färd när vredet är påslaget.
Lamporna tänds när jag larmar av bilen som dom ska och vanliga halvljuset funger också perfekt.
Det är väl bara en tidsfråga in farbror blå kommer och berättar jag inte har något lyse.
Jonas
Vet någon hur dimljusen är kopplade på en C5 97, och hur jag kan felsöka dom?
Mina lampor tänds 1 gång av 10 när jag vrider på spaken och ibland så hoppar dom igång under färd när vredet är påslaget.
Lamporna tänds när jag larmar av bilen som dom ska och vanliga halvljuset funger också perfekt.
Det är väl bara en tidsfråga in farbror blå kommer och berättar jag inte har något lyse.
Jonas
Har du en amerikabil med annorlunda reglage/funktion än jag? Min eu-sålda 00:a stämmer inte riktigt in på hur du beskriver det.
Dimljuset tänds inte när jag larmar bilen, bara blinkers.
Har du en knapp ovanför ditt vänstra knä där du startar dimljuset och som lyser grönt när de är tända? (Under förutsättning att parkeringsljuset är påslaget genom att vrida ett steg på spaken för ljus/blinkers)
Kan det vara så att datorn inte sparar inställningen för att dimljusen ska vara igång mer än någon gång ibland? Det skulle iofs inte förklara varför de plötsligt börjar fungera under körning...
Jag hoppas någon annan har bättre erfarenhet av detta!
Dimljuset tänds inte när jag larmar bilen, bara blinkers.
Har du en knapp ovanför ditt vänstra knä där du startar dimljuset och som lyser grönt när de är tända? (Under förutsättning att parkeringsljuset är påslaget genom att vrida ett steg på spaken för ljus/blinkers)
Kan det vara så att datorn inte sparar inställningen för att dimljusen ska vara igång mer än någon gång ibland? Det skulle iofs inte förklara varför de plötsligt börjar fungera under körning...
Jag hoppas någon annan har bättre erfarenhet av detta!
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Hej
Jag har en knapp ovanför vänster knä som lyser gult när lyset är på, och då är parkeringslyset påvridet på spaken.
Bilen är en import från texas och blinkar med dimljus och backljus när jag larmar på bilen och samma lampor lyser i ca 2 min när jag larmar av.
Nu är funktionen helt oregelbunden och lyset fungerar bara när det själv vill. vad kan det vara? kanske ett relä?????
Jonas
Jag har en knapp ovanför vänster knä som lyser gult när lyset är på, och då är parkeringslyset påvridet på spaken.
Bilen är en import från texas och blinkar med dimljus och backljus när jag larmar på bilen och samma lampor lyser i ca 2 min när jag larmar av.
Nu är funktionen helt oregelbunden och lyset fungerar bara när det själv vill. vad kan det vara? kanske ett relä?????
Jonas
elfel c5 97
Nu har mina baklysen och instrumentbelysning slocknat och dimljusen fungerar nu ännu sämre!!!
Var ska jag leta efter fel, har någon ett tips?
Var ska jag leta efter fel, har någon ett tips?

Det finns inga felkoder!
P ljusen fungerar och tänds när jag slår på tändningen, dimljusen fungerar och tänds när jag larmar av bilen.
Däremot så har dom nu som sagt slutat att fungera helt, lampan på knappen tänds inte heller.
När dom tidigare fungerade "ibland" så kunde jag höra ett reläljud ner vid golvet på pasagerarsidan.
Kan det reläet styra även inne och bakljus?
Jonas
P ljusen fungerar och tänds när jag slår på tändningen, dimljusen fungerar och tänds när jag larmar av bilen.
Däremot så har dom nu som sagt slutat att fungera helt, lampan på knappen tänds inte heller.
När dom tidigare fungerade "ibland" så kunde jag höra ett reläljud ner vid golvet på pasagerarsidan.
Kan det reläet styra även inne och bakljus?
Jonas
Det finns inga felkoder!
P ljusen fungerar och tänds när jag slår på tändningen, dimljusen fungerar och tänds när jag larmar av bilen.
Däremot så har dom nu som sagt slutat att fungera helt, lampan på knappen tänds inte heller.
När dom tidigare fungerade "ibland" så kunde jag höra ett reläljud ner vid golvet på pasagerarsidan.
Kan det reläet styra även inne och bakljus?
Jonas
P ljusen fungerar och tänds när jag slår på tändningen, dimljusen fungerar och tänds när jag larmar av bilen.
Däremot så har dom nu som sagt slutat att fungera helt, lampan på knappen tänds inte heller.
När dom tidigare fungerade "ibland" så kunde jag höra ett reläljud ner vid golvet på pasagerarsidan.
Kan det reläet styra även inne och bakljus?
Jonas
Funkar så här....
När du trycker in dimljknapp. går en request till BCM. Denna matas från säkring 32 15A vid pass.fötter. Lampan i knappen tänds om relä 39 (under huven) har dragit, detta på order av BCM via request från dimljknappen. Då matas 12 ut till dioden i knappen och till båda dimljusen via säkring 6 10A (sitter under huven) och det lyser.
Kolla relä 39 först. Byt det mot något annat som sitter i säkringslådan eller knacka på det. Kolla också säkring nr 6 så att den inte glappar.
Börja med detta.
// Max
När du trycker in dimljknapp. går en request till BCM. Denna matas från säkring 32 15A vid pass.fötter. Lampan i knappen tänds om relä 39 (under huven) har dragit, detta på order av BCM via request från dimljknappen. Då matas 12 ut till dioden i knappen och till båda dimljusen via säkring 6 10A (sitter under huven) och det lyser.
Kolla relä 39 först. Byt det mot något annat som sitter i säkringslådan eller knacka på det. Kolla också säkring nr 6 så att den inte glappar.
Börja med detta.
// Max
Nu har jag kollat och mätt säkringar och relän men hittar fortfarande inget direkt fel.
Jag har ström på säkring 32 men ingen spänning på säkring 6 hur jag än ställer lysvredet på spaken eller trycker på dimljusknappen.
Jag har inte heller någon varningsklocka när dimljusen står på men däremot så plingar det när jag slår på halvljuset.
Jonas
Jag har ström på säkring 32 men ingen spänning på säkring 6 hur jag än ställer lysvredet på spaken eller trycker på dimljusknappen.
Jag har inte heller någon varningsklocka när dimljusen står på men däremot så plingar det när jag slår på halvljuset.
Jonas
Jag har skiftat relän och så det är inte troligt att det är trasigt.
Jag har försökt att mäta från dimljusknappen för att se om det kan vara något fel där, vet ej vilken kabel som är signalen till BCM
(vad är BCM igentligen?)
Jag hade tidigare när det fungerade varningsklocka på dimljusen!
Kollade lamporna i bakljusen i går kväll och dom är hela, så det finns ingen ström dit och inte heller till instrumentbelysningen.
Jonas
Jag har försökt att mäta från dimljusknappen för att se om det kan vara något fel där, vet ej vilken kabel som är signalen till BCM
(vad är BCM igentligen?)
Jag hade tidigare när det fungerade varningsklocka på dimljusen!
Kollade lamporna i bakljusen i går kväll och dom är hela, så det finns ingen ström dit och inte heller till instrumentbelysningen.
Jonas
BCM = Body Control Module denna sköter allt utom motorstyrning. Sitter bakopm luckan vid pass. fötter.
Kabeln från knappen är orange/svart. BCM sätter jord till den kabeln när knappen är till. Vid från ska du ha 12 v på den oranga kabeln.
Kan du tända dimljusen utan att ha pljus tänt??
Har du ingen spänning på någon sida på säkring 6 så drar inte relä 39. På relät ska du ha 12v på ena sidan Finns det? Saknas 12v där funkar inte Tutan, Backljusen, Kylfläkt 1
Max
Kabeln från knappen är orange/svart. BCM sätter jord till den kabeln när knappen är till. Vid från ska du ha 12 v på den oranga kabeln.
Kan du tända dimljusen utan att ha pljus tänt??
Har du ingen spänning på någon sida på säkring 6 så drar inte relä 39. På relät ska du ha 12v på ena sidan Finns det? Saknas 12v där funkar inte Tutan, Backljusen, Kylfläkt 1
Max
jaha då har jag kollat igen..
Utan tändningen påslagen kan jag bara få halvljuset att lysa men inte i bak, dimljus funkar ej.
Med tändningen påslagen lyser sido pos och fram pos samt halvljus och helljus men inte bak, dimljus funkar ej.
Med motor igång samma som med tändning på.
Konstantström 12 v på orange kabel vid knapp och 12 v på orange/svart när jag håller knappen inne.
Relä 39 har 12 volt på ben 2och3
Tutan och backljus fungerar.
Jonas
Utan tändningen påslagen kan jag bara få halvljuset att lysa men inte i bak, dimljus funkar ej.
Med tändningen påslagen lyser sido pos och fram pos samt halvljus och helljus men inte bak, dimljus funkar ej.
Med motor igång samma som med tändning på.
Konstantström 12 v på orange kabel vid knapp och 12 v på orange/svart när jag håller knappen inne.
Relä 39 har 12 volt på ben 2och3
Tutan och backljus fungerar.
Jonas
Konstantström 12 v på orange kabel vid knapp och 12 v på orange/svart när jag håller knappen inne....detta betyder att brytaren är OK och att Request går fram till BCM om inte kabeln är av på vägen eller BCM trasig.
Relä 39 har 12 volt på ben 2och3....kan inte se var 2 och 3 går men jag antar att du då har 12v på reläspolens ena sida och på reläkontakten. Relät är en elmanövererad strömbrytare, Request kopplar jord, via BCM, till relä 39 som drar och kopplar 12v via säkring 6 till dimljusen.
Jag skulle nog sattsa på relä 39 (igen), kontrollera att det drar och att kontakterna inte är brända. Du kan också koppla 12 direkt till säkring 6. Då ska lamporna tändas och indikatorlampan i knappen lysa. Kolla även att kontakterna som går in i BCM sitter ordentligt. Hade du haft fel på BCM borde B2403 finnas.
Nu är det sovdags // Max
Relä 39 har 12 volt på ben 2och3....kan inte se var 2 och 3 går men jag antar att du då har 12v på reläspolens ena sida och på reläkontakten. Relät är en elmanövererad strömbrytare, Request kopplar jord, via BCM, till relä 39 som drar och kopplar 12v via säkring 6 till dimljusen.
Jag skulle nog sattsa på relä 39 (igen), kontrollera att det drar och att kontakterna inte är brända. Du kan också koppla 12 direkt till säkring 6. Då ska lamporna tändas och indikatorlampan i knappen lysa. Kolla även att kontakterna som går in i BCM sitter ordentligt. Hade du haft fel på BCM borde B2403 finnas.
Nu är det sovdags // Max
Har kollat relät igen och kan helt utesluta att det är felet.
Kollade felkoder dom med ett h på slutet är väl history om jag mins rätt.
Det finns koder på 40-BCM
B0502 HC
B0507 H
B2482 HC
B2527 H
B2587 H
B2592 H
La direktplus på säkring 6 och då lyser dimljusen.
Det sitter två microrelän på kortet i BCM kan det vara något av dom som skall dra?
kan jag prova en annan BCM utan att det blir tokigt? tänkte låna kompisens och testa om det är ok.
Instrumentbelysningen lyser inte hur jag än gör heller.
Suuuuck!!
Jonas
Kollade felkoder dom med ett h på slutet är väl history om jag mins rätt.
Det finns koder på 40-BCM
B0502 HC
B0507 H
B2482 HC
B2527 H
B2587 H
B2592 H
La direktplus på säkring 6 och då lyser dimljusen.
Det sitter två microrelän på kortet i BCM kan det vara något av dom som skall dra?
kan jag prova en annan BCM utan att det blir tokigt? tänkte låna kompisens och testa om det är ok.
Instrumentbelysningen lyser inte hur jag än gör heller.
Suuuuck!!
Jonas
Felkoderna ger ingen direkt ledning
B0502 RH DRL Relay Circuit
B0507 LH - " -
B2482 Bacup Relay Circuit
B2527 Horn Relay Circuit
B2587 Colum Lock A
B2592 Colum Lock B
Gemensamt är att BCM styr kretsarna.
Om man tittar på schemat över dimljusen så har du 12v på översidan spolen och reläkontakten. Jorda undersidan av spolen. Om ljusen tänds vet du att felet ligger i BCM, där sitter ett relä som ska jorda spolen vid Request. BCM är den gemensamma nämnaren för alla dina problem.
Kompisens BCM??? Njaee. Vet inte. BCM är programerad till DIN bil men eftersom du bara ska testa lyset kan det fungera...men JAG VET INTE. Att något skulle gå sönder tror jag inte, din bil kommer inte att starta med kompisens BCM men det kvittar ju i det här läget.
Max
B0502 RH DRL Relay Circuit
B0507 LH - " -
B2482 Bacup Relay Circuit
B2527 Horn Relay Circuit
B2587 Colum Lock A
B2592 Colum Lock B
Gemensamt är att BCM styr kretsarna.
Om man tittar på schemat över dimljusen så har du 12v på översidan spolen och reläkontakten. Jorda undersidan av spolen. Om ljusen tänds vet du att felet ligger i BCM, där sitter ett relä som ska jorda spolen vid Request. BCM är den gemensamma nämnaren för alla dina problem.
Kompisens BCM??? Njaee. Vet inte. BCM är programerad till DIN bil men eftersom du bara ska testa lyset kan det fungera...men JAG VET INTE. Att något skulle gå sönder tror jag inte, din bil kommer inte att starta med kompisens BCM men det kvittar ju i det här läget.
Max
Det finns ett testförfarande för BCM...Diagnostic System Check-Body Control System. Detta måste göras av någon som har en TECH II och som kan Corvetten. När du sen köpt en ny BCM måste den programeras med dina RPO koder. Även här används en TECH II. Så hur du än gör behövs verkstadshjälp. Det är oerhört ovanligt att BCM går sönder men man vet aldrig.
Priset kan jag inte men Klintberg kan säkert svara. Du måste då uppge ditt VIN.
Jag förutsätter att du kollat alla relevanta säkringar inne i bilen.
Har du testat att jorda reläspolen "manuellt"?
// Max
Priset kan jag inte men Klintberg kan säkert svara. Du måste då uppge ditt VIN.
Jag förutsätter att du kollat alla relevanta säkringar inne i bilen.
Har du testat att jorda reläspolen "manuellt"?
// Max
Nu känns en Volvo från 67 som ett alternativ... jag har inte kört Corvetten på nästan en månad pga att jag inte får ordning på mitt ljusproblem.
Vet någon vad det är för färg på kablarna från spaken där man vrider på lyset, tänkte mäta och se så att jag har ström där.
Är det någon som känner till någon som kan hjälpa mig med elen?
Vad skulle ett ev byte av BCM kunna kosta.
Jonas
Vet någon vad det är för färg på kablarna från spaken där man vrider på lyset, tänkte mäta och se så att jag har ström där.
Är det någon som känner till någon som kan hjälpa mig med elen?
Vad skulle ett ev byte av BCM kunna kosta.
Jonas