Kanalinställnig på radion

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Kanalinställnig på radion

Inlägg av redtroll »

På min radio kan jag bara stega frekvenserna i udda steg, dvs 98,1 98,3 98,5 osv. Rätt irriterande eftersom många kanaler ligger på ,0. Är det något som jag gör fel?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Du gör inte fel, tyvärr. I USA använder man tydligen bara de udda frekvenserna. Det ska gå att bygga om radion så den får in de jämna decimalerna också, men jag vet inte vem man ska vända sig till för att få det gjort.

Enklast och billigast vore nog att använda en mp3-spelare som FM-mottagare för att ta emot radiosignalerna och sen använda en FM-sändare istället för hörlurar och ställa den på en frekvens Bose-stereon kan ta emot.
Annars finns ju möjligheten att byta ut stereon till en modernare och vanligare modell. Det finns adaptrar att köpa för att få in vanliga enkel-DIN i corvettens dubbel-DIN (eller var det 1,5-DIN?).
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

Tack för svaret!
Så dumt att göra så...
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

udda

Inlägg av Ingo »

Jo det går att bygga om,har funnits länkar där det beskrivs hur man gör.
Det ska lödas om någon pryl i radion,tydligen rätt enkelt.
tror benndorf brukar göra det även om han väl mest håller på med äldre radioapparater.
Nackdelen är att frekvensbandet blir smalare,så stationer högt upp eller längt ner försvinner.
Vet att man i vissa fall byggt om så att man styr med am/fmknappen om man har ett smalt frkvensband med både udda och jämna eller ett bredare med bara udda.
Men lättast är väl att koppla in en MP3 spelare som både blir musiklager och radio.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Ulf Benndorf sade sig inte kunna bygga om min radio när jag frågade för 3-4 år sedan. Han arbetade inte med så nya apparater.
Det var en i raden av anledningar till att jag senare bytte till en C5... 8)
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Grönbladh skrev:Ulf Benndorf sade sig inte kunna bygga om min radio när jag frågade för 3-4 år sedan. Han arbetade inte med så nya apparater.
Det var en i raden av anledningar till att jag senare bytte till en C5... 8)
Tja ,jag har läst en artikel där benndorf byggde om en vettebose stereo i varje fall...
Undrar om den inte var i vettemagasinet också..
Men på vette net fann jag en artikel,tyvärr är länken död nu.
Men det är en diod som styr mycket.
Om diod 4 är monterad finns frekvensbandet på FM 87,5-104,o med steg på 0,05 mhz
diod 3 installerad FM 76-90mhz 0,1mhz steg
diod 2 INTE installerad ,ingen sökning eller scn funktion
Diod 1 INte installerad Ingen klocka på displayen när radionär avstängd.
Så med diod 4 installerad så förlorar man de högsta kanalerna,vi har ju exempelvis mix megapol på 105,4 och lugnafavoriter på 106,7,så dom går ju bort med jämna stationer också
Skriv svar