Kickdown kontakt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Kickdown kontakt

Inlägg av Dav7812 »

Har till min stora glädje fått kickdownen att fungera idag. :D Blir helt klart mycket roligare att köra bilen nu!

nu till frågan: Kontakten som påverkas när man trampar pelle i botten hur justerar man den? Har när jag trampar i botten ca 8-10 mm kvar innan kontakten sluter. Har nu tejpat på en frigolitbit på kontakten men det lär ju knappast hålla så länge.

Borde det sitta något på pedalen som trycker på kontakten?

//David
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har för mig att den är självjusterande på något vänster? Kanske måste "nolla" kontaken?
Kasta inte bäver i trähus.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Nolla.. hur menar du? :? Tycker att det verkar som att den sitter fast och inte går att flytta.

//David
corvette74
Nykomling
Nykomling

Kickdownkontakten

Inlägg av corvette74 »

Hej Dav7812 !

Att ''nolla'' betyder är att flytta tillbaks kontaktens fjädring åt
det motsatta hållet, dvs tvärtom mot vad som händer när man
trycker gaspedalen i botten.

Jag hade samma problem med att jag tyckte att det fattades ca
knappt en centimeter som var kvar tills den aktiverades.

Jag tog bort kontakten och kollade om det inte var fel på den,
vilket det inte var när jag konstaterade det när jag hade köpt en ny
och det blev samma problem.

Det jag gjorde till slut var att skära bort en aning av kupemattan och isoleringen bara så litet som behövdes för att gaspedalens arm skulle gå ner det som krävdes för att aktivera kontakten.

Hoppas det hjälper............
Med Vänlig Hälsning
Micke
Dolly
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Det finns ett litet hål som du kan stoppa in en lite ståltråd i och hålla imot samtidigt som du drar "tillbaka" armen. Då flyttar du armen, men inte kontaktläget. Lite svårt att förklara....men du kanske löser det :)
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Förstår inte alls hur du menar :oops: men ska ge det ett försök imorgon så får vi se hur det går.. :D

Är meningen att kontakten ska bli påverkad tidigare på kontakten och att det då ska fungera..? lite luddigt detta med kanske... :?

//David
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Dav7812 skrev:
Är meningen att kontakten ska bli påverkad tidigare på kontakten och att det då ska fungera..? lite luddigt detta med kanske... :?

//David
Japp, helt rätt, man justerar upp "armen" ända upp, sen när du trampar full gas så ställer kontakten in sig. Men som sagt lite svårt att förklara, kolla på den så kanske du förstår. :)
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag tog mig en koll på denna brytare nu ikväll och fick den att fungera.

För att konstatera att solenoiden i lådan fungerade så kopplade jag en separat kabel och en lös brytare inne i kupén, en testrunda gav resultatet att kickdown-funktionen var OK.

Nästa steg blev att konstatera att brytaren var ok med hjälp av en summer och genom att manövrera brytaren tilld den kopplade till.

För att få tillslag genom gaspedalen fick jag göra en enkel lösning: ett par bitar 10-millimeter bränsleslang, en trädd över tappen på brytaren och en slitsad bit slang trädd över staget på gaspedalen och vips var kickdown-funktionen i drift igen...

Dock får det nämnas att det var bökigt att komma till inne under pedalerna, ögonens fokuseringsförmåga är inte heller densamma längre...
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

En bild på kontakten kanske hjälper.
Har justerat men kommer inte ihåg "nollnongsproceduren" nu, skall leta efter instr.
Men jag tror man skulle trycka på gasen i botten samt trycka på någon av kontaktens vita delar :roll:

Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Gjorde ett försök nu ikväll med kontakten och lyckades efter lite funderande och pillande att nolla kontakten så nu funkar det utmärkt utan diverse frigolitbitar!

Tack för hjälpen :D
Skriv svar