Bromsproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Enduro
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: ons dec 06, 2006 21:07
Ort: Karlstad

Bromsproblem

Inlägg av Enduro »

Hej,

Jag har problem med att bromsarna går varma.

Under förra årets Mantorps körning gick bromsarna varma efter ca:5 varv. Så till i år försökte jag att förbättra värmetåligheten och bromsverkan.
Jag har bytt bromsslangar till Goodrige, bromsvätska till ATE Super blue racing, skivor till EBC, bromsbelägg till EBC yellow stuff och red stuff.
Resultatet blev inte bra bromsbeläggen brann efter några hårda inbromsningar. Bromsverkan nära noll. :(

Pratade med EBC och de hade haft tillverkningfel så jag fick pengarna tillbaka.

Inhandlade Hawk performance belägg gatvarianten och bytte bromsvätska igen. Allt verkade frid och fröjd. Åkte till Mantorp i år igen, nu gick bromsarna varma efter 2-3 varv :evil:

Jag vet att några använder likadana belägg och tycker att det fungerar bra.

Är det någon som har några bra tips för att bli kvitt problemet?


Erik Berglund
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

Inlägg av vette.se »

Enduro skrev:Hej,

Jag har problem med att bromsarna går varma.

Under förra årets Mantorps körning gick bromsarna varma efter ca:5 varv. Så till i år försökte jag att förbättra värmetåligheten och bromsverkan.
Jag har bytt bromsslangar till Goodrige, bromsvätska till ATE Super blue racing, skivor till EBC, bromsbelägg till EBC yellow stuff och red stuff.
Resultatet blev inte bra bromsbeläggen brann efter några hårda inbromsningar. Bromsverkan nära noll. :(

Pratade med EBC och de hade haft tillverkningfel så jag fick pengarna tillbaka.

Inhandlade Hawk performance belägg gatvarianten och bytte bromsvätska igen. Allt verkade frid och fröjd. Åkte till Mantorp i år igen, nu gick bromsarna varma efter 2-3 varv :evil:

Jag vet att några använder likadana belägg och tycker att det fungerar bra.

Är det någon som har några bra tips för att bli kvitt problemet?


Erik Berglund
Du kan slänga vad som helst på bilen inklusive keramiska bromsar för ett par hundratusen men det hjälper inte så länge du inte fixar kylningen av bromsarna - värmen tar kol på vilka bromsar som helst, må vara efter 2, 6, 10 varv på mantorp men det beror mest på storlek/tjocklek på skivor etc. Det du måste fixa är kylningen av bromsarna.

Det som sitter på C5'an original fram är bara ett skämt - blåser luft in i hjulhuset, inte där det behövs. Ordna en slang från original bromsluftintagen fram hela vägen till oket/skivan där kylluften behövs. Det finns tex DRM brake cooling ducts och som perfekt avslutning LG's kylanslutning vid oket, med detta installerat på bilen kan du köra 30 varv på Gotland Rings långa slinga utan överhettning - jag vet, jag har det på min bil och har kört mycket på Gotland ring.

Det var fram, du bör göra något liknande bak även om bakbromsarna inte är lika hårt utsatta. Z06 original bakbromskylare är enkelt att installera men kräver också att man kompletterar med en kylslang som leder luften dit den behövs. Tyvärr finns inget färdigt kit för det utan du måste bygga något själv, Z06 bakbromskylning blåser också bara luft i hjulhuset utan nån större nytta. Jag har tagit LG's kylanslutning för fram bromsarna och modifierat något och anslutit en slang till kylintagen på sidan.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Enduro
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: ons dec 06, 2006 21:07
Ort: Karlstad

Bromsproblem

Inlägg av Enduro »

Bromskylning har jag tänkt montera under vintern.

Jag tycker att det är underligt att bromsarna går varma tidigare än med orginalgrejer. Bromsvätskan är troligen bättre än den som jag hade innan. Kan det vara något fel på bromsarna som jag har missat?

Måste man göra hål i karossen för bromskylning bak? (Som på Z06:or) Jag har en vanlig C5:a och vill inte såga i karossen.

Erik Berglund
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

Inlägg av vette.se »

Enduro skrev:Bromskylning har jag tänkt montera under vintern.

Jag tycker att det är underligt att bromsarna går varma tidigare än med orginalgrejer. Bromsvätskan är troligen bättre än den som jag hade innan. Kan det vara något fel på bromsarna som jag har missat?

Måste man göra hål i karossen för bromskylning bak? (Som på Z06:or) Jag har en vanlig C5:a och vill inte såga i karossen.

Erik Berglund
Effektivare/bättre belägg genererar mer värme pga av den högre bromseffekten. Om det var din bil jag mappade måste jag säga att EBC beläggen var det sämsta jag provat, både original och Hawk klarar åtminstone en riktigt hård inbromsning från 200 till 0 utan fading. Det borde i varje fall inte ha med bromsskivorna att göra.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Enduro
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: ons dec 06, 2006 21:07
Ort: Karlstad

Bromsproblem

Inlägg av Enduro »

Instämmer om beläggen från EBC, klart sämre än orginal. Det var dock fabrikationsfel på dom.

Nåt tips om intaget av kyluften till bakbromsarna? (Vill inte såga i karossen.)

Erik
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

Inlägg av vette.se »

Enduro skrev:Instämmer om beläggen från EBC, klart sämre än orginal. Det var dock fabrikationsfel på dom.

Nåt tips om intaget av kyluften till bakbromsarna? (Vill inte såga i karossen.)

Erik
Tyvärr finns inget bra sätt om du inte är beredd att sätta in någon form av kylkanal i den nedre glasfiberpanelen. Jag tror inte det skulle fungera att sätta något under kanten med tanke på markfrigången men som sagt tidigare - frambromsarna är viktigast.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Vill bara kommentera några saker som inte kommit riktigt fram i denna diskussion.

1) Nya bromsbelägg (och eventuellt skivor) måste köras in under en period då man gradvis ökar belastningen på bromsarna och låter kyla av dem emellan. Fabrikanten brukar säga upp till 50 mil! På en banbil brukar man göra det under en 3-5 varv. Om man hettar upp beläggen för snabbt smälter bindemedlet i padsen och tränger ut till ytan där en glasbeläggning bildas = släng padsen och börja om på nytt med nya för nu är de kass. Gör man 2-3 snabba inbromsningar från 200 km/timme med nya belägg - så inträffar detta.

2) Monterar du nya belägg med gamla skivor - bör du rugga upp ytan på skivorna med en mellangrov smärgelduk (cirkelrörelse) - detta för att padsen skall slita in sig bättre mot skivorna.

3) Jag har själv kört både en LT1'a och min C5 Z06 ganska hårt under 10-15 varv på bl.a. Kinnekulle Ring och Mantorp utan någon tillstymmelse till mattning. Använder HAWK HP Plus belägg. Jag har bl.a. lärt mig lite om bromsteknik av en "gammal" gubbe på Nurburgring. Han sa att det finns bara två lägen på broms och gas - på eller av! Om man ligger och småbromsar värms bromsarna mer än om man gör enstaka hårda inbromsningar. Ligg inte med vänsterfoten på bromsen om du kör bana med en automat - här saknar man dessutom mycket av motorbromsen i en manuell bil.

4) Och så C5 Z06 kylning till bakbromsarna - tycker de verkar fungera. Bromsducten leder ju nästan fram till oken bak.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Till nya bromsskivor brukar det följa med instruktioner för inkörning, tyvärr gör det inte det till beläggen. Baer har instruktioner på sin hemsida, de är inte specifika för Baer utan gäller allmänt.

Skivor: http://www.baer.com/technical/braking-2 ... soning.php
Belägg: http://www.baer.com/technical/braking-2 ... edding.php

En annan sak som inte framkommit är att destå bättre/effektivare belägget är ju mer gnisslar/dammar det. Det finns ingen magisk formula som gör ett belägg att vara allt samtidigt, det som kommer närmast är keramiska bromsar men det kostar som en begagnad C5'a. Det man använder i gnissel/dammfria belägg är olika typer av friktionsmodifierare för att just bli av med gnissel/damm, tyvärr försämrar det också bromsverkan.

Om vi håller oss till vanliga belägg, ett exempel är Hawk(byt ut till vilket märke du vill):
Hawk HP street, ett bra allroundbelägg som överträffar original, dammar lite och gnisslar inte.
Hawk HP plus, ett belägg för dig som gillar lite bankörning ibland men kör mest på gata, kan gnissla lite och dammar en del.
Hawk HP Blue, ett race belägg som faktiskt fungerar bra på gatan också men man får ta mycket gnissel och damm vid gatkörning.


Ett exempel på rent racebelägg:
PFC-01, kolfiber belägg med oerhörd bromsverkan, redan kalla bromsar de bättre än ett vanligt gatbelägg, varma ........ :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Har nu kört C5 i 2 år och en del bana tidigare med andra bilar så man börjar ju samla ihop lite tankar. Som Robert påpekar så ger man sig inte ut på Mantorp och bromsar fullt på rakan utan att vara förberedd och ha inkörda bromsar. Förra året på Mantorp var det fullt ös som gällde. Maxbroms på rakan hela dan(5-6 varv i taget). Bromsarna höll ihop ganska bra. Pedalen vart förstås lite degig.. Fälgarna fram från silver till en ton i Guld vilket visar vad det handlar om... :twisted: Ingen luft i oken efter detta dock. Men klar överhettning ändå. Anders vet precis vad han talar om.

I år på Mantorp hade jag samma bromsuppsättning. Dock numera med kylning bak men orginal fram. Strategin var lite annorlunda. Inga tokbromsningar på rakan. O det gjorde ju skillnad då de aldrig säckade ihop. Klart, pedalen knallar rätt djupt ned efter några helger på bana med det beror på "PAD TAPER" (om nu stavningen är korrekt). Detta uppstår då beläggen blir tunnare i ena änden och man måste trampa fram mer olja för att belägget skall nå skivan. Man bytar beläggen o så är det som vanligt. Många BB leverantörer har olika diametrar på kolvarna för att hantera sånt.

I helgen körde jag på Kinnekulle. En HELT annan typ av bana. Mjuka långa svängar och bromsarna är inget problem längre på en C5. Nya belägg innan och efter dagen kändes de fortfarande som nya. Dock är inte färgen på bilen som ny längre efter en liten avåkning i 160 knyck.. :oops:

Undviker man tokbroms på Ring Knutstorp, Anderstorp, Mantorp rakorna så funkar C5 bromsarna även utan kylning. Men det verkar annars vara en vettig investering (nu när våra experter ovan tillsammans beaktansvärt pressat ned priserna på C5 delar i Sverige :wink: )

Stegen efter orginalbromsar är Brembo, AP, Stoptech etc.. Själv är jag inne på en Stoptech uppgradering fram, verkar vara mest bromsar för pengarna :idea: Alternativt, försök att få tag på ett par såna här.. http://www.autoblog.com/2007/08/19/stop ... llaway-c1/

Keramiska bromsar lär vara på G till Corvette. Kanske Anders hört något ?

Ett förslag till nästa år på Mantorp är att sätta ut en chikan med koner mitt på rakan för att spara bilarna lite.......
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Johan Dahl
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: fre jun 22, 2007 23:52
Ort: Värnamo

Inlägg av Johan Dahl »

Vill ni ha det absolut bästa i bromsväg så är det PFC skivor och belägg som gäller!!

Har tävlat en del (i BMW i och för sig) och vi provade allt möjligt i bromsväg.
Det finns mycket bra prylar men PFC har bättre verkan och en enorm livslängd! Visst gnisslar dom lite grann men det är rejsigt!!

MEN kylning är även det A och O om man vill maximera sina bromsar!

Kontakta Per Stacke på om ni ska byta bromsar www.peansweden.com.
Han är ruskigt duktig på bromsar och generalagent på bl.a. PFC!
Ralph

Bromsar

Inlägg av Ralph »

Kan bara instämma i ovanstående, PEAN PFC-01 rejsbelägg stoppar det mesta även med i övrigt standard bromsar på bilen.

Körde 6x30 min fullfartspass på Knutstorp förra helgen i samband med SLC tävlingen. Vi var dessutom 2 man i bilen varje pass men hade inga som helst problem med fading.

Jag har en Z06 -01 med standardok, nya standard skivor (Wagner), stålslangar, Castrol SRF bromsvätska, PFC-01 rejsbelägg runtom samt C6-Z06 original bromskylningskanaler fram. Dock inga inga slangar vidare fram till själva skivan!! (Det kommer i vinter)
De passar med lite fix fram på C5 orna (se länk nedan).
Bak original C5-Z06 bromkylningskanal.

Stacke rådde mig att bara byta beläggen först och prova innan man investerar i tex. flytande skivor med alunav. PFC har sådana till C5 or också men det kostar på, beläggen är dyra nog till att börja med.

Det finns en massa eftermarknadsskivor i skiftande kvalitet och med olika hålmönster men vi skall inte glömma att man borrar hål i skivorna, i rejssammanghang f.f.a. för att minska vikten, det har in princip ingen inverkan på kylningen, även om det ser coolt ut :wink:
Det gör däremot att skivorna spricker mycket lättare om man kör riktigt hårt.

Det är billigare att byta standardskivor lite oftare i så fall.

Här kommer länken om en billig lösning på kylkanaler.

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... rake+ducts

Det vi egentligen hade behövt mera av på Knutan var däckgrepp!!
Körde med nya Michelin PS2 fram och FIrestone Wide oval bak och det gick rätt varmt.

Ngn som har hittat bra R-däck till våra bilar så hör av er.

Mvh
Ralph
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsar

Inlägg av vette.se »

Ralph skrev: Det vi egentligen hade behövt mera av på Knutan var däckgrepp!!
Körde med nya Michelin PS2 fram och FIrestone Wide oval bak och det gick rätt varmt.

Ngn som har hittat bra R-däck till våra bilar så hör av er.

Mvh
Ralph
Har kört med Kumho Ecsta V700 (R-däck) några år och tycker det är det bästa hittills, har även provat Michelin Pilot Sport Cup (R-däck) tyckte dock att de är skit, överhettade ganska snabbt trots testande med olika hjulvinklar och lufttryck. Har inte hittat något annat fabrikat som har de storlekar jag kör med (295 ell. 305 fram och 335 ell. 345 bak).

Kör aldrig med hålade skivor oavsett om det är gjutna eller ännu värre - borrade ! Slitsade skivor eller vanliga släta skivor är det bästa, om man har plånbok som räcker till så välj med aluminum hub för det sparar ca 2kg per hjul vilket blir *4 eftersom det är roterande vikt vi pratar om, dvs ca 32kg totalt. Med aluminum hub byter man bara själva skivan när den är slut. Det finns också som nämts tidigare flytande hub men då börjar det kosta väldans mycket och är omotiverbart - åtminstone för oss som kör för det är kul, inte professionellt.

Angående belägg så är som jag nämt tidigare PFC01 ett väldigt bra belägg men gnisslar rejält vid gatbruk, har kört med det i 4 år och är van att folk stirrar :) Köp PFC prylarna direkt från staterna för det är för dyrt här hemma i sverige.

Jag ska ta kort på min bromsuppsättning fram och bak och posta här så snart jag hinner :roll:
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Johan Dahl
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: fre jun 22, 2007 23:52
Ort: Värnamo

Inlägg av Johan Dahl »

Bridgestone RE540 är/var ett super R-däck!
Tillverkas inte längre för oss vanliga dödliga men det kan gå att få tag på om man söker runt lite...
Skriv svar