hur får jag ut mer Hp ur min 350 L48

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
raceman
Nykomling
Nykomling

hur får jag ut mer Hp ur min 350 L48

Inlägg av raceman »

Jag är just nu ägare till en C3 -74 350 L48 tror jag med 4 xvl låda. Motorn är orginal minndre än 200 Hp är ju inte bra nog. Jag har en ny cam edelbrock insug och edelbrock förgasare 650 Thunder AVC samt headers. Men behöver göra något med toppar och com gissar jag. Vill ha sådär 350-400 Hp

någon som kan ge mej tips är en ännu okunnig bilägare

tack
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Tja, du kan säkert uppnå 350-400hk på flera olika sätt. Här är mina synpunkter...

Topparna är som du säger en svag punkt, de måste nog bytas i vilket fall för att få en bra kombination. Köp inte för extrema (för stora kanaler), om du inte vill bygga vidare i framtiden, utan nöj dig med ett par dart, edelbrock eller vortech toppar eller liknande.
Du bör räkna ut kompet först, så antingen köper du toppar med små förbränningsrum, så att du når lämpligt komp till din nya kam, eller så får du byta kolvarna också. (onödigt om du inte ska köra med överladdning eller gas, utan endast uppnå 350-400hk sugmotor).
Jag tycker kammen är bland det viktigaste i en motor. Du bör inte anpassa motorn efter kammen, utan kammen ska anpassas efter motorn, bilen och drivlinan. det finns säkert 1000-tals färdiga kammar till cheva 350, så det är inte säkert att kammen du har är optimal för just dig...

Vill man vara på säkra sidan, så har ju både Holley och edelbrock m.fl. färdiga kit (toppar, kam, insug, förgasare), för att få en bra och enkel kombination till dina 350-400hk.
Bara att surfa in på deras hemsidor....
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

CHP köpte en Goodwrench 350, lyfte på Trickflowtoppar, Compcam XE268, Edelbrock Performer (RPM?), lagom fugge och normal tändning. Gav väl 416 hk i deras bänkkörning. Dra av en del när den väl hamnar i bilen.

Skit i järntoppar, möjligen Vortec kan övervägas men de måste moddas för att tåla större lyft + egen bultdelning för insuget.

MVH

MN
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Hej på er allihop.
Vet att jag kan ha fel och all med det.

Men hur mycket är du redo att betala för att komma upp i 350-400 hk?
Vet att Jag själv, en kille som kallar sig Fris här(fast han lever på gas)
finns säkert fler, har köpt färdiga motorer från USA, med nya fräscha hk.

Bara som ett alternativ, det finns trådar om det här på hemsidan.

Simma lugnt boys.

Vette Rockar™

Kai P™
Skriv svar