Hej !
Jag är ny medlem sen någon månad tillbaka och är mycket imponerad av vårat forum mm.
Så ett stort beröm till alla er som skriver och inte minst besvara alla inlägg.
Dessa har hjälpt mig och säkert många andra.
Nu till min fråga (har många men startar med en)
Jag har en vette 74 och helt plötsligt dog den en dag.
Det visade sig att min vajer frå växellådan upp till rattstången var av.
Inte så farligt tänkte jag och skulle beställa en ny men tyvärr så fanns den varken i Sverige eller i USA (tillverkas ej längre).
Vad göra, har någon nått tips på skroten eller har någon en extra ?
/Dala
Växellådsvajer
Växellådsvajer
Corvette 74 BB 454
-
- Corvetteälskare
Vajern som jag antar att du pratar om är för att du ska lägga i P-läget innan du ska kunna ta ut nyckeln ur tändningslåset. Den behövs inte och du kan plocka bort den (vilket är väldigt vanligt att det redan är gjort på de flesta C3 Corvetter). Om jag kommer ihåg rätt behöver du dock binda en liten ståltråd eller liknande i hävarmen på rattstången så att den hålls upp i sitt övre läge.
Vajern borde inte ha något att göra med att din motor "dog".
Mvh, Björn
Vajern borde inte ha något att göra med att din motor "dog".
Mvh, Björn
Helt rätt.
Jag har redan bundit upp denna "arm" dock funkar det inte.
Med tanke på att det fungerat till 100% innan så var jag inne på att skaffa en sådan "vajer".
Jag har vid tändningen igång, spänning på allt vad gäller lampor mm
dock drar inte startmotorn runt.
Har även spänning fram till starten. 12v tror jag skall kolla vidare.
Jag har redan bundit upp denna "arm" dock funkar det inte.
Med tanke på att det fungerat till 100% innan så var jag inne på att skaffa en sådan "vajer".
Jag har vid tändningen igång, spänning på allt vad gäller lampor mm
dock drar inte startmotorn runt.
Har även spänning fram till starten. 12v tror jag skall kolla vidare.
Corvette 74 BB 454
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Kontakt:
Mycket möjligt.
Någon tipsade mig om det och att det skulle sitta något sådant under instrumenpanelen på rattstången.Har inte hittat något,fastnade dock med att plocka bort det nedre plasthöljen på stången.
Jag tror också det borde vara någon "startspärr" som krånglar.
Är dock inte så hemma i elektroniken.
Någon tipsade mig om det och att det skulle sitta något sådant under instrumenpanelen på rattstången.Har inte hittat något,fastnade dock med att plocka bort det nedre plasthöljen på stången.
Jag tror också det borde vara någon "startspärr" som krånglar.
Är dock inte så hemma i elektroniken.
Corvette 74 BB 454
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Kontakt:
-
- Corvetteälskare
Du har inte skrivit vilken växellåda du har (automat eller manuell). Har du automat så stämmer det att kontakten till startspärren sitter under mittkonsolens täckplatta som en del av växelspakens infästning. Kontakten innehåller även brytaren till backljusen.
Har du en manuell låda så sitter istället startspärrskontakten vid kopplingspedalen, dvs. det krävs att kopplingspedalen är nertryck för att startmotorn ska aktiveras.
Mvh, Björn
Har du en manuell låda så sitter istället startspärrskontakten vid kopplingspedalen, dvs. det krävs att kopplingspedalen är nertryck för att startmotorn ska aktiveras.
Mvh, Björn