Batteri drar ur vid vinteravställningen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
pelo1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:12
Ort: Göteborg

Batteri drar ur vid vinteravställningen

Inlägg av pelo1 »

Hej
Mitt batteri drar ur sig vid vinteravställningen. Är det vanligt att C5 drar lite ström vid avstängd tändning? Läste i service bok att vid längre stillestånd skall batteri frånkopplas annars dras batteri ut. Går det någon mA ström till något?
Per
1998 C5 manuell
henrikmmx
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: fre aug 17, 2007 14:09
Ort: Trelleborg

Inlägg av henrikmmx »

Rekommenderar att du kopplar in en batteriladdare när du har bilen avställd. Har hört om vissa batterier som dött redan efter någon vecka utan laddning. Exakt vad som drar ström kan jag inte svara på. Batteriladdare typ ctek eller liknande med snabbanslutning är både bra och enkelt. :)
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Räkna med att batteriet blir urladdat på 4-6 veckor om du inte kör med bilen. Detta beror på att bl.a. datorn, larmsystemet etc. drar lite ström fastän tändningen är av.

Smart att koppla in en liten CTEK laddare - finns exempel på forumet hur du kopplar in den via fast inkoppling på batteriet eller cigguttaget här på forumet. Köp CTEK'en billigt på JULA för cirka 400:-.

Jag brukar låta CTEK'en vara påkopplad tills den gröna lampan lyser - tar några dagar, sen kopplar jag bort den under ett par veckor, för att åter koppla in den under några dagar. Känns alltid lite oroligt att ha en batteriladdare på kontinuerligt - uppstår något fel eller kortslutning kan obehagliga saker hända inbillar jag mig - därför alltid bortkopplad när jag är ute och reser.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Jag brukar använda en vanlig laddare som jag redan hade och en vanlig dygnstimer i vägguttaget som slår på några timmar per dygn. Funkar perfekt.
LEV SNABBARE !
Skriv svar