Sida 1 av 1
krockad C5
Postat: tor jul 31, 2008 10:45
av LasseW
Skall köpa en C5:a.
Vilket är det "bästa" (tydligaste) tecknet på att en bil är krockad?
Vill gärna undvika att köpa en krockad bil.
Behöver hjälp med tips o tricks hur jag synar av fordonet.
Lyfta på mattor, nya skarvar, färgnyanser osv osv
Tar gärna emot tips av clubvänner.
Lasse
Re: krockad C5
Postat: tor jul 31, 2008 18:38
av Bengt
LasseW skrev:Skall köpa en C5:a.
Vilket är det "bästa" (tydligaste) tecknet på att en bil är krockad?
Vill gärna undvika att köpa en krockad bil.
Behöver hjälp med tips o tricks hur jag synar av fordonet.
Lyfta på mattor, nya skarvar, färgnyanser osv osv
Tar gärna emot tips av clubvänner.
Lasse
Börja med CARFAX om det gäller importbil. Undvik de billigaste bilarna.
Att hålla en C5 i nyskick som gått några mil kostar - ännu mer om man inte mekar själv.. Mitt tips är att köpa en svensksåld med få mil på
mätaren. De kostar inte mycket mer nu när dollarn är låg och det är billigt att ta hem från US. Importbilar kan vara lika fina men man får kolla mer.
Några exempel. :
http://www.blocket.se/vi/17047333.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17114340.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16798186.htm?ca=11_s (import verkar mest stått i garaget hemma i svedala..)
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Borde gå att pruta minst till 270-280 nu när man får en C6 under 400 tusen...
Jubileumsbilar i nyskick är väl lite mer eftertraktade i vettekretsar. Dessutom är det bara TYP Jubileumsbilar som kan ENTUSIASTFÖRSÄKRAS numera - om man har tur ! Nya regler från LF... Polarn köpte min 2003 jubileum för 280. 2000mil. Bilen är som ny o går som en dröm. O han e jävligt nöjd
Sitter det ching-chong däck på bilen - ägaren snålat - kan man ju undra vad han snålat mer på... Servicebok är ju bra men jag kan garantera att min bil är betydligt mer servad än vad en fylld servicebok visar
Uppgraderade krängningshämmare/dämpare är närmast ett måste på en C5 - blie en annan bil - men kostar inte så mkt(10000). Orginal däck är inget vidare heller.
Kör upp bilen på en lyft. Bilar i nyskick ÄR som nya under. Rena bärarmar osv...
Köpa trimmad bil kan man göra och göra "klipp" men då bör man också veta vad man ger sig in på !
Re: krockad C5
Postat: tor jul 31, 2008 22:26
av forsberg
Bengt skrev:Mitt tips är att köpa en svensksåld med få mil på
mätaren. Importbilar kan vara lika fina men man får kolla mer.
jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom...importbilarna är det 100 % koll på via carfax
en svensk såld bil har du ingen koll på alls
dvs du får kolla mer på en svensksåld..
ps: ju mer du kollar desto säkrare kan du bli på att den inte är krockad..
carfax regerar

Postat: fre aug 01, 2008 10:17
av MackeC5
Sen ska man ju hitta en sv-såld med, hur lätt är det. Då kan man ju lika gärna leta i EU i första hand så man får rätt mätare mm, US i andra hand anser jag. Carfax är ju inte heller 100 %igt, bröderna Dalton i Texas kan ju ha rätat ut och lappat sin C5:a med papper hemma i ladan, då syns ju inte det på nån Carfax.
Macke
Postat: fre aug 01, 2008 10:58
av jonce
Hej! Detta är inget svar på LasseW:s fråga men när vi ändå är inne på ämnet importbilar, det finns väldigt många som ratar importbilar för att dom av någon anledning skulle vara 'sämre' eller sönder skruvade, men går man in på forumet o läser så tycker ju jag iallafall att man kan se att det finns väldigt många som skruvar med sina bilar så väl beg. som en del helt nya knappt körda. så frågan är varför vi här i Sverige får göra det men det är tabu för folk i andra länder att göra modifieringar på sina bilar? då är dom plötsligt sönderskruvade, som sagt var en del är ena riktiga 'energi'knippen (

) när det gäller att skruva på sina bilar. detta är absolut inget fördömande eller på något vis negativt tänkande om någon Corvette broder det var bara mina egna funderingar

Jag har själv en ngt. mild mod. C4. Mvh Jan

Postat: fre aug 01, 2008 13:59
av puramuk
MackeC5 skrev:Sen ska man ju hitta en sv-såld med, hur lätt är det. Då kan man ju lika gärna leta i EU i första hand så man får rätt mätare mm, US i andra hand anser jag. Carfax är ju inte heller 100 %igt, bröderna Dalton i Texas kan ju ha rätat ut och lappat sin C5:a med papper hemma i ladan, då syns ju inte det på nån Carfax.
Macke
nä precis vad är det som säger att du får full info bara för att du tar ett carfax på bilen ?

Postat: fre aug 01, 2008 16:10
av forsberg
jag tror att jänkarna har rätt bra koll på läget
dem garanterar ju att bilen inte är kvaddad när du tar ett carfax
skulle den sen så vara så köper ju dem tillbaka bilen
ps: när jag letade bil för 1 år sen så hittade jag 3 utdömda bilar (skrot alltså)av carfax som snurrade på våra vägar
så lite bra är det allt.
ps2: dem har tillgång till alla polisregister vad det gäller krockar fortkörningar etc.
även till alla försäkringsbolag och verkstäder.
så risken att nån slinker emellan är otroligt liten eller näst intill obefintlig..

Postat: fre aug 01, 2008 17:25
av Bengt
forsberg skrev:jag tror att jänkarna har rätt bra koll på läget
dem garanterar ju att bilen inte är kvaddad när du tar ett carfax
skulle den sen så vara så köper ju dem tillbaka bilen
ps: när jag letade bil för 1 år sen så hittade jag 3 utdömda bilar (skrot alltså)av carfax som snurrade på våra vägar
så lite bra är det allt.
ps2: dem har tillgång till alla polisregister vad det gäller krockar fortkörningar etc.
även till alla försäkringsbolag och verkstäder.
så risken att nån slinker emellan är otroligt liten eller näst intill obefintlig..

En ren CARFAX är dock absolut ingen garanti för att bilen är i bra skick.

Men det är en bra början på en US import bil; den är förmodligen inte krockad. Sen börjar det vanliga beg-bil rejset

En svensksåld lågmilare eller en privatimporterad dito som man köper av importören själv, som säkert letat ett tag, borde inte bjuda på många överraskningar... För att återgå till grundfrågorna så är det inte lätt att se att bilen varit skadad om den repererats enligt konstens alla regler. O då är den ju kanske helt ok.... Man kan leta efter saker som inte är orginal. Skiftningar i lacken, skruvar som saknas eller ser annorlunda ut. Hur som helst: många mil - mer slitage.