Rotating Kit

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Rotating Kit

Inlägg av Red Corvette -76 »

Jag skulle vilja ha ett förslag på ett komplett Roatating Kit(vevaxel, stakar o kolvar, balanserat) som passar för mina toppar.
Topparna jag har är Bowtie 14011049 med endast 55cc förbränningsrum och intake runner på 180. Har fösökt chatta lite med Summit, som inte har något bra förslag för vanlig 98 oktan bensin ???
Nog fasen måste det finnas kolvar som skall kunna användas till dessa toppar utan att komprissionen blir för hög.Borrad 0,30.
Jag har tidigare haft kolvar som jag dessvärre inte har kunnat identifiera men då hade jag inga problem med komprissionen även om den var hög. Det var väl så att när denna motorn bygdes ( början 80 talet)så ville man ha högt komp.
Bild
Red Corvette -76
antetran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av antetran »

Numera finns det mycket högkvalitativa packningar att köpa i den tjocklek du vill ha för att ta ner kompen på dessa toppar med 55cc förbränningsrum.

Kika på Cometic´s MLS Head Gaskets.

Går att custom-beställa så du fixar dessa toppars komp utan problem.

(Dom är dessutom mycket bra/högsta kvalitet och tål även att matas med lustgas utan att ge upp i första taget).

Ta kontakt med dem ang ditt problem...

http://www.cometic.com/custom.aspx
505cui-71"cab , 565cui-69"-cab , 59"-cab orginal
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Jo visst kan man använda tjockare packning men är det inte bättre att välja kolvar som sänker kompet. Vad jag kan se ser mina gamla kolvar ut some Dome kolvar typ -8,00cc !!. Borde det inte vara bättre att välja kolvar med typ +12,00cc ?? Hamnar man inte då på runt 10,5 i komp vilket borde vara ok för vanlig bensin. Motorn gick ju faktiskt helt ok med kolvarna på bilden. Vad är fördelarna/nackdelarna med högt komp ?
Red Corvette -76
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Generellt:
Högt komp = hög effekt.
Låg komp = låg effekt, gas/turbo vill inte heller ha för högt komp.

Det som styr ditt kolv val är framförallt kam och toppar, allt måste matcha, annars blir det ankskit av alltsammans.

Läs min tråd om 383 bygget så vet du hur du skall göra sedan.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
Redan i mitt anda inlägg finns teorin om hur du beräknar vilka kolvar du skall välja.
Använd Kb's kalkylator och labba fram en lämplig kombination (använd punkt som decimal separator)
Du måste också ha järnkoll på vad du har för kam och när din insugsventil stänger, brukar vara omkring 55-65 grader.

Sista finliret gör du genom att välja en tunn eller tjock packning.

Med 55 cc volym och en kolvdome på 8cc skulle jag tro att din statiska komp har varit ca 13, vilket kräver en väldigt aggresiv racekam med sen stängning av insuget.
Om jag får gissa så har du en normal eller lite upphottad kam och det förklarar varför du knäckt kolvarna.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Packningmetoden ska du inte använda. Det medför att squisen (avståndet mellan de plana delarna på kolv och topp) blir för stort och gör att inte bränsle luft blandningen rörs om ordentligt i övre dödpunkt => mindre effekt och större risk för knackning.

Generellt så säger man att varje hel enhet av komp (t.ex: 1:10 vs 1/11) ger en effekthöjning om 3%, så med det i minnet är det bättre att välja lite för lite, än lite för mycket komp och riskera knackning och inte kunna ställa tändningen optimalt.

Har du Alu toppar kan du gå upp 0,5 i komp då de leder bort värme bättre.

Bra länk om kompression: http://www.speedomotive.com/t-showbymodel.aspx

Som sagt: Komp vs Kam är det som räknas först och främst.
Senast redigerad av StingrayRacing den tis aug 12, 2008 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Helt rätt påpekat!

Det är ju i deckningen av blocket som finliret görs.
Sikta mot 0.040-0.045" i slutligt avstånd mellan kolvtopp och topplock (inkl packning)
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Tackar för alla bra inlägg. Känns som det blir lite mer komplicerat än vad jag trodde. Försökte fylla i kalkylatorn i länken som gbak hänvisade till med föjande data. Cylinder Head 55cc, Piston volume 16(mycket !!), Gasket thickness 0,040 (hur tjock är en nomal packnining ihoptryckt ??), Gasket bore 4,030, Cylinder bore 4,030, Deck clerance 0,40, Stroke 3,484, Rod length 5,7, Intake closing point 45,5 (Lunati 07104LUN). Om detta är rätt värde så skulle det dynamiska kompet bli 8,758 vilket då skulle vara något för högt för gatbil. Ändå är förmodligen deck clerance på 0,040+packningen 0,040 för högt räknat för idealet. Hur ka jag få ned kompet ytterliggare ?? Ställa kammen 4 grader retard ??
Red Corvette -76
antetran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av antetran »

StingrayRacing skrev:Packningmetoden ska du inte använda. Det medför att squisen (avståndet mellan de plana delarna på kolv och topp) blir för stort och gör att inte bränsle luft blandningen rörs om ordentligt i övre dödpunkt => mindre effekt och större risk för knackning.

Generellt så säger man att varje hel enhet av komp (t.ex: 1:10 vs 1/11) ger en effekthöjning om 3%, så med det i minnet är det bättre att välja lite för lite, än lite för mycket komp och riskera knackning och inte kunna ställa tändningen optimalt.

Min tanke med packningarna var ju att rädda de kolvar han redan hade, (På enklaste sättet förståss), skall man köpa nytt så då är ju ju ändock inga problem.
antetran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av antetran »

antetran skrev:
StingrayRacing skrev:Packningmetoden ska du inte använda. Det medför att squisen (avståndet mellan de plana delarna på kolv och topp) blir för stort och gör att inte bränsle luft blandningen rörs om ordentligt i övre dödpunkt => mindre effekt och större risk för knackning.

Min tanke med packningarna var ju att rädda de kolvar han redan hade, (På enklaste sättet förståss), skall man köpa nytt så då är ju ju ändock inga problem.
Är medveten om att det inte är idealiskt att lägga en tjockare packning, dock är det värt att pröva i min mening på en motor som man ligger på som är ihopskruvad bottendel, (Hade jag gjort), du har så många andra variabler att leka med för att få till det, (olika oktan på soppan, tändförställningen för att ta det enklaste), Iden med att minska Quenchén så är det ju inte att minska risken för knackningen utan att effektivisera förbränningen i givet förbränningsrum. (Vilket du också menade tror jag)

Helt klart skall du vinna kriget på dragstripen så är ju inte detta att rekommendera om du inte törs prova ,(Även om det rent ut sagt kan fungera helt ypperligt då ingen kan säga att det inte funkar i förskott).

(Jag menade bara att få ihop befintliga prylar kan ett packningsbyte fungera helt ypperligt. men fårståss även mindre bra om du har otur- även om jag är skeptisk till att det inte skall funka bra med mindre justeringar, men då har du bara köpt ett par packningar vilket ju inte är någon katastrof)/ option for replacing all parts is still there !.)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Red Corvette -76 skrev: Cylinder Head 55cc, Piston volume 16(mycket !!), Gasket thickness 0,040 (hur tjock är en nomal packnining ihoptryckt ??), Gasket bore 4,030, Cylinder bore 4,030, Deck clerance 0,40, Stroke 3,484, Rod length 5,7, Intake closing point 45,5 (Lunati 07104LUN). Om detta är rätt värde så skulle det dynamiska kompet bli 8,758 vilket då skulle vara något för högt för gatbil. Ändå är förmodligen deck clerance på 0,040+packningen 0,040 för högt räknat för idealet. Hur ka jag få ned kompet ytterliggare ?? Ställa kammen 4 grader retard ??
Gasket bore är vanligen ca 4.100-4.125
45.5 grader låter helt fel, kolla en gång till!
Kolvarna brukar ligga 0.025 nere i blocket om du inte deckat blocket. Har du mätt?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
antetran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av antetran »

Intressant ur perspektivet "Quench/squisen" är att det gjorts bänkning med motor "Gatmotor", med tunn packning respektive tjockare på samma setup av motor/Toppar.

Resultatet visade som förväntat en ökning av effekten med ca 1-2% med minskad Quench/samtidigt ökad comp. Frågan är dock hur mycket av den effektökningen har squishen att göra med i förhållande till kompökningen?.

"SORRY FOR THE OT"- velade bara påpeka att det inte är så farligt att leka med detta med en tjockare packning, framförallt inte på en gatmotor.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

antetran skrev:"SORRY FOR THE OT"- velade bara påpeka att det inte är så farligt att leka med detta med en tjockare packning, framförallt inte på en gatmotor.
Har inte provat själv utan bara läst mej till det, så visst det kan vara fullt möjligt som du skriver. Enligt det jag läst är det dock ingen bra sätt att minska kompet på, då det snarare skulle förvärra risken för spikning, iaf inte minska.

Nog om detta, då han ändå verkar vilja bygga om lite. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Gjorde tydligen ett grunläggande fel i kalkylatorn(United Engine), jag använde komma i stället för punkt , har även dubbelkollat med Desk top Dyno o kommer fram till ett statiskt komp på 10.383 med 12cc kolvar, 0.025 Deck clerance och 0.025 gasket thickness. Enl kamkortet är In close 45.5 ABDC och om jag fattar kalkylatorn rätt skall man lägga på ytterliggare 15 grader. Detta skulle då bli ett Dynamisk komp på 8.554 vilket då skulle var ganska idealiskt. Sen om jag kan uppnå deck clerance på 0.025 är ju nästa problem. Verkar detta rimligt ?? :?:
Red Corvette -76
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja det verkar rimligt!
388ci 460HP 480ft/lbs