Generellt:
Högt komp = hög effekt.
Låg komp = låg effekt, gas/turbo vill inte heller ha för högt komp.
Det som styr ditt kolv val är framförallt kam och toppar, allt måste matcha, annars blir det ankskit av alltsammans.
Läs min tråd om 383 bygget så vet du hur du skall göra sedan.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
Redan i mitt anda inlägg finns teorin om hur du beräknar vilka kolvar du skall välja.
Använd Kb's kalkylator och labba fram en lämplig kombination (använd punkt som decimal separator)
Du måste också ha järnkoll på vad du har för kam och när din insugsventil stänger, brukar vara omkring 55-65 grader.
Sista finliret gör du genom att välja en tunn eller tjock packning.
Med 55 cc volym och en kolvdome på 8cc skulle jag tro att din statiska komp har varit ca 13, vilket kräver en väldigt aggresiv racekam med sen stängning av insuget.
Om jag får gissa så har du en normal eller lite upphottad kam och det förklarar varför du knäckt kolvarna.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h