ljuddämpning
ljuddämpning
Hej här kommer en fråga om ljuddämpning, jag tycker att det låter lite väl mycket i cupen i hastigheter upp till 90km efter den farten planar ljudet ut och blir mer behagligt,vad kan jag göra åt det ,ska jag byta ut ljuddämarna ?MVH Bigmoose 

avgasljud
Har du orginaldämpare med enkla utblås så brukar det vara mest däckljud man hör,i varje fall i caben.
Är det bytt till eftermarknad,eller att katen är rensad då blir det bullrigt.
Re: avgasljud
Hej det ser ut som att det kan vara eftermarknads ljuddämpare detär 2st nedåtböjda utblås på varje dämpare.ska jag byta ut dom ? och isåfall till vad. MVH BIgmooseIngo skrev:Har du orginaldämpare med enkla utblås så brukar det vara mest däckljud man hör,i varje fall i caben.
buller
kring 90 blir det obehagliga vibrationer om man har öppet system på en TPI bil.finns en speciell ypipa som påståst hjälpa
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1333
men det kanske bara är bullret du störs av?
Finns ju orginaldämpare att beställa,men dom är ju lite dyrare.Jag har orginaldämpare fast med fyra utblås.
Är katen rensad blir ju ljudet bra mycket högre ,och även virbrationerna kring 90.
Jag hade apple dämpare o rensad kat och det var som raka rör.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1333
men det kanske bara är bullret du störs av?
Finns ju orginaldämpare att beställa,men dom är ju lite dyrare.Jag har orginaldämpare fast med fyra utblås.
Är katen rensad blir ju ljudet bra mycket högre ,och även virbrationerna kring 90.
Jag hade apple dämpare o rensad kat och det var som raka rör.
-
- Rookie
Hej!
Jag har själv haft stora problem av samma art på min 92a, smärtfulla resonansljud i kupén vid 1500-2000 varv. Börade med att lägga i dubbla lager asfaltsmatta på golvet i bagaget, vilket hjälpte en hel del. Har nu dessutom fått röret omsvetsat och en ny fullflödeskatallysator monterad (Detta borde jag har gjort för länge sedan!). Katalysatorn korsar avgasströmmarna från de båda cylinderraderna och ger ett jämnare flöde bakåt. Bilen har fortfarande ett mulligt ljud, men det är inte längre som att sitta i en resonanslåda. Ska dock plocka ut inredningen i vinter och ljudisolera resten av durken med asfaltsmatta också.
Mvh,
Niclas
Jag har själv haft stora problem av samma art på min 92a, smärtfulla resonansljud i kupén vid 1500-2000 varv. Börade med att lägga i dubbla lager asfaltsmatta på golvet i bagaget, vilket hjälpte en hel del. Har nu dessutom fått röret omsvetsat och en ny fullflödeskatallysator monterad (Detta borde jag har gjort för länge sedan!). Katalysatorn korsar avgasströmmarna från de båda cylinderraderna och ger ett jämnare flöde bakåt. Bilen har fortfarande ett mulligt ljud, men det är inte längre som att sitta i en resonanslåda. Ska dock plocka ut inredningen i vinter och ljudisolera resten av durken med asfaltsmatta också.
Mvh,
Niclas
-
- Rookie