Nu satsar jag på att ha den klar till påsk för då ska den ställas ut på Elmia

Den här bilen har varit med i Bilsport ett antal gånger, i Clubcorvettes tidning och på Elmia två gånger tidigare. Den låg etta ett kort tag i Bilsports Superstage för många år sedan och är fortfarande snabbaste Corvetten i Superstage

Såhär ser den ut nu, lägg märke till listen i bakkant på hjulhuset bak, den är från C6 Z06 men kraftigt modifierad för att passa C5. Nu är passningen mot karossen bättre än vad den är original på C6 Z06.
Sidokjolar med integrerad kylning för bakbromsarna, kylningen har en slang som går hela vägen fram till bromskivan där den är monterad med en LG Motorsports bromskyladapter för optimal kylning.
Det som är kvar att göra är en riktig vinge och en diffusor.

Här ser du mycket av godiset i bakvagnen, Öhlins coilovers, PFADT extreme krängningshämmare med infästningar och nylonbussningar. En ögla om man skulle hamna i en sandfålla. Du ser också lite av PFADTs fäste för diff/låda. Insatsen i högertanken är bortmonterad på den här bilden, det kommer att sitta en extra bränslepump i tanken som kickar in över 4800rpm.

Närbild höger bak, här ser du också Baer Bump steer justeringen för bakvagnen, dvs du justerar för minsta möjliga toe avvikelse över hela fjädringens rörelseområde. Vi kommer ha fyrhjulsinställning samt corner weight hos oss from nästa år så det här blir ett bra övningsobjekt att ställa in.

Närbild på a-armens infästning, inga flexande bussningar här inte. Jag använder heim-joints i alla a-armarnas fästen inklusive dämparens fäste i a-armen bak dvs det är metall-metall, helt stumt.

Lite närbild på diffens/lådans fäste från PFADT. Du ser också de stålomspunna slangarna som går till kylarna för lådan och diffen.

Nu har vi flyttat oss till framvagnen, samma här som bak, Öhlins coilovers, Pfadt Extreme krängningshämmare med fästen, Baer bump-steer justering. PFADT fasta camberbrickor, dvs ingen camber som flyttar sig som den gör med originalprylarna. DRM bromskylkanaler som avslutas med LG Motorsports kyladapter. Heim-joints i a-armarna.

Närbild framifrån, splittern/spoilern saknas så man kan se det mesta. Arean på luftintaget är fördubblad mot original och bakom har jag byggt en helt tät låda i aluminum runt kylare och allt, all luft som kommer in måste gå genom kylarna eller in i luftfiltret, när splittern är monterad så är det helt tätt hela vägen fram till kylaren även i underkant.
Bilen har ingen AC, kylarna du ser är en högkapacitets aluminumkylare som har en inbyggd oljekylare för motoroljan, den mindre svarta kylaren till höger är för servostyrningen, den svarta kylaren till vänster är oljekylare nr2 för motoroljan, den sitter efter kylaren som är integrerad i den stora.

Här ser du lite bättre hur fronten ser ut dock fortfarande utan splittern. En ögla som är bra att ha om man hamnar i sandfållan. Ungefär 2/3 av arean bakom de svarta näten är avdelad och ingår i den täta aluminum lådan för kylning/luftintag.

Här ser du tråget för ARE 3-stegs torrsumpen. LG headersen och a-armarnas infästningar med heim-joints och PFADT camberbrickor.

Närbild på framvagnsupphängningen och kylning, 14" slitsade skivor och AP-racing sex-kolvsok med Cobalt belägg

Shimsning av övre a-armsfästet för inställning av camber och caster

Lite motorgodis .... 427' C5R motor, nyrenoverad och lämnar 718hk i motorbänk, vi får se sen hur mycket det blir ner i backen på vår Rototest. Observera att detta är en sugmotor

Här ser du också ovansidan av luftlådan jag nämnt tidigare som är byggd för optimal kylning och tryck in i insuget. Insuget är ett modifierat Callaway Honker insug till en C6 Z06, den har också en C6 Z06 MAF vilket ger oss 96mm hela vägen från luftfilter in i plenumet. Elektriska vattenpumpen och remspännaren är inte monterade ännu.

Specialbyggt bränslesystem med dubbla pumpar(en i varje tank) som klarar att förse motorn med soppa upp till 1100hk, systemet matar i framkant på fuelrailsen och regulatorn sitter på returen. Det fina med det här systemet som vi tagit fram är att det är tyst - ingen tjutande soppa pump !

Torrsumptanken, ett par slangar kvar att koppla in. Batteriet sitter bak i bilen.

Det som inte kommer monteras nu är dropped-spindles, det är egentligen ett måste för att återställa geometrin i hjulupphängningen på en kraftigt sänkt bil men det kostar ca $4400 så jag för önska mig dem i julklapp

Jag ska försöka uppdatera tråden efterhand som det händer saker under vintern.