DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Inlägg av vette.se »

Eftersom det är så dött här nu så får jag väl slänga upp lite bilder på mitt eget bygge. Den kom inte ut alls denna sommar pga tidsbrist, för många kundbilar ..... ;)

Nu satsar jag på att ha den klar till påsk för då ska den ställas ut på Elmia :D

Den här bilen har varit med i Bilsport ett antal gånger, i Clubcorvettes tidning och på Elmia två gånger tidigare. Den låg etta ett kort tag i Bilsports Superstage för många år sedan och är fortfarande snabbaste Corvetten i Superstage :twisted:

Såhär ser den ut nu, lägg märke till listen i bakkant på hjulhuset bak, den är från C6 Z06 men kraftigt modifierad för att passa C5. Nu är passningen mot karossen bättre än vad den är original på C6 Z06.
Sidokjolar med integrerad kylning för bakbromsarna, kylningen har en slang som går hela vägen fram till bromskivan där den är monterad med en LG Motorsports bromskyladapter för optimal kylning.
Det som är kvar att göra är en riktig vinge och en diffusor.
Bild

Här ser du mycket av godiset i bakvagnen, Öhlins coilovers, PFADT extreme krängningshämmare med infästningar och nylonbussningar. En ögla om man skulle hamna i en sandfålla. Du ser också lite av PFADTs fäste för diff/låda. Insatsen i högertanken är bortmonterad på den här bilden, det kommer att sitta en extra bränslepump i tanken som kickar in över 4800rpm.
Bild

Närbild höger bak, här ser du också Baer Bump steer justeringen för bakvagnen, dvs du justerar för minsta möjliga toe avvikelse över hela fjädringens rörelseområde. Vi kommer ha fyrhjulsinställning samt corner weight hos oss from nästa år så det här blir ett bra övningsobjekt att ställa in.
Bild

Närbild på a-armens infästning, inga flexande bussningar här inte. Jag använder heim-joints i alla a-armarnas fästen inklusive dämparens fäste i a-armen bak dvs det är metall-metall, helt stumt.
Bild

Lite närbild på diffens/lådans fäste från PFADT. Du ser också de stålomspunna slangarna som går till kylarna för lådan och diffen.
Bild

Nu har vi flyttat oss till framvagnen, samma här som bak, Öhlins coilovers, Pfadt Extreme krängningshämmare med fästen, Baer bump-steer justering. PFADT fasta camberbrickor, dvs ingen camber som flyttar sig som den gör med originalprylarna. DRM bromskylkanaler som avslutas med LG Motorsports kyladapter. Heim-joints i a-armarna.
Bild

Närbild framifrån, splittern/spoilern saknas så man kan se det mesta. Arean på luftintaget är fördubblad mot original och bakom har jag byggt en helt tät låda i aluminum runt kylare och allt, all luft som kommer in måste gå genom kylarna eller in i luftfiltret, när splittern är monterad så är det helt tätt hela vägen fram till kylaren även i underkant.
Bilen har ingen AC, kylarna du ser är en högkapacitets aluminumkylare som har en inbyggd oljekylare för motoroljan, den mindre svarta kylaren till höger är för servostyrningen, den svarta kylaren till vänster är oljekylare nr2 för motoroljan, den sitter efter kylaren som är integrerad i den stora.
Bild

Här ser du lite bättre hur fronten ser ut dock fortfarande utan splittern. En ögla som är bra att ha om man hamnar i sandfållan. Ungefär 2/3 av arean bakom de svarta näten är avdelad och ingår i den täta aluminum lådan för kylning/luftintag.
Bild

Här ser du tråget för ARE 3-stegs torrsumpen. LG headersen och a-armarnas infästningar med heim-joints och PFADT camberbrickor.
Bild

Närbild på framvagnsupphängningen och kylning, 14" slitsade skivor och AP-racing sex-kolvsok med Cobalt belägg
Bild

Shimsning av övre a-armsfästet för inställning av camber och caster
Bild

Lite motorgodis .... 427' C5R motor, nyrenoverad och lämnar 718hk i motorbänk, vi får se sen hur mycket det blir ner i backen på vår Rototest. Observera att detta är en sugmotor :shock: Målet är minst 600hk på bakhjulen.
Här ser du också ovansidan av luftlådan jag nämnt tidigare som är byggd för optimal kylning och tryck in i insuget. Insuget är ett modifierat Callaway Honker insug till en C6 Z06, den har också en C6 Z06 MAF vilket ger oss 96mm hela vägen från luftfilter in i plenumet. Elektriska vattenpumpen och remspännaren är inte monterade ännu.
Bild

Specialbyggt bränslesystem med dubbla pumpar(en i varje tank) som klarar att förse motorn med soppa upp till 1100hk, systemet matar i framkant på fuelrailsen och regulatorn sitter på returen. Det fina med det här systemet som vi tagit fram är att det är tyst - ingen tjutande soppa pump !
Bild

Torrsumptanken, ett par slangar kvar att koppla in. Batteriet sitter bak i bilen.
Bild

Det som inte kommer monteras nu är dropped-spindles, det är egentligen ett måste för att återställa geometrin i hjulupphängningen på en kraftigt sänkt bil men det kostar ca $4400 så jag för önska mig dem i julklapp :)
Bild

Jag ska försöka uppdatera tråden efterhand som det händer saker under vintern.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Holmqvistar
Rookie
Rookie
Kontakt:

VAckert...

Inlägg av Holmqvistar »

Vackert...

Den enda komentaren...

Mvh Fredde
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Jaha, den här tråden blir ju inte så bra för ekonomin :? :lol:
Ruskigt snyggt Anders !

Har du någon info om PFADT polybussningar till a-armarna? Om de håller samma kvalité som övriga grejor så.. Priser ? Deras camberbrickor finns inte heller i ditt sortiment på vette.se.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Bengt skrev:Jaha, den här tråden blir ju inte så bra för ekonomin :? :lol:
Ruskigt snyggt Anders !

Har du någon info om PFADT polybussningar till a-armarna? Om de håller samma kvalité som övriga grejor så.. Priser ? Deras camberbrickor finns inte heller i ditt sortiment på vette.se.
Det är mycket som kommer uppdateras i webbutiken nu innan jul, den har tyvärr blivit eftersatt pga av väldigt mycket jobb under säsongen. Just nu pågår uppdatering av Avgassystem för C6'an som ska vara klart till på fredag, sen blir det nog PFADT prylar till C5 & C6. Jag får hem en omgång av PFADTs polybussningar om nån vecka, jag kan höra av mig när de ligger här om du vill kika närmare. Din delade frontkåpa kommer nog in i morgon eller på fredag.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Perfekt, man behöver bara önska sig grejorna så tar du hem dom... *hehe*

/Bengt
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

forsberg skrev:va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:
http://www.rejsa.nu/superstage/
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Masterworks skrev:Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?
Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

1.24.4 vill minnas att det var 2002 - 6 år sedan, jag låg först i två timmar sen kom en totalt ombyggd Mitsubishi EVO tömd på inredning och allt och körde snabbare :lol:

Nya asfalten på Emmaboda som var klar för ett par år sedan gör ca 2 sekunder på tiderna så i teorin skulle min tid kunna vara 1.22.4 idag men med allt som är gjort på bilen satsar jag på en tid under 1.20 när jag övertygat Bilsport att göra en ny test :D
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

vette.se skrev:
1.24.4 vill minnas att det var 2002 - 6 år sedan, jag låg först i två timmar sen kom en totalt ombyggd Mitsubishi EVO tömd på inredning och allt och körde snabbare :lol:

Nya asfalten på Emmaboda som var klar för ett par år sedan gör ca 2 sekunder på tiderna så i teorin skulle min tid kunna vara 1.22.4 idag men med allt som är gjort på bilen satsar jag på en tid under 1.20 när jag övertygat Bilsport att göra en ny test :D
ska du inte köra själv alltså lr :roll: :shock: :?:
..lr ska du låta gullaboindianen jansson köra den :?:
..snabbaste tiden jag har läst att han har presterat är 1.19...
nån som vet snabbaste tiden där .. :?: :?: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

forsberg skrev:

ska du inte köra själv alltså lr :roll: :shock: :?:
..lr ska du låta gullaboindianen jansson köra den :?:
..snabbaste tiden jag har läst att han har presterat är 1.19...
nån som vet snabbaste tiden där .. :?: :?: :roll:[/quote]

Jo jag ska nog köra själv också men ska man få reda på bilens verkliga prestanda behövs något proffs som rattar, Gullabo har kört en bil på 1.17,12 :) Snabbaste som kört där var 1.13,72 :shock: men det var inte nån gatbil.

Som sagt, kolla http://www.rejsa.nu/superstage/ där ser du samtliga bilar som kört Superstage eller i varje fall de bästa.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Monteringen av batteriet, jag använder ett Lingenfelter kit som är lite modifierat.

Den lilla röda boxen till vänster är en Boost-a-pump. Pumparna i både vänster och höger tank är Lingenfelters high-performance pumpar som är specificerade att kunna arbeta kontinuerligt med 16V för ännu högre prestanda. Boost-a-pump levererar 16V konstant till huvudpumpen i vänstertanken medans pumpen i högertanken för nöja sig med batterispänningen när den kickar in, båda pumparna har förstås ett Racetronixkablage.
Bild
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Vad skall man säga!!! helt otroligt snyggt.Bara att grattulera.Kenta C5 Z06 2004
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

vette.se skrev:
Masterworks skrev:Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?
Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.
Vad kostar det? Är det nått liknande till bak?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Masterworks skrev:
vette.se skrev: Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.
Vad kostar det? Är det nått liknande till bak?
Kitet är komplett för både fram och bak och ligger på ca 3600kr:
Bild
fotograf2
Rookie
Rookie
Kontakt:

luftlådan

Inlägg av fotograf2 »

Klarar orginal huven din luftlåda
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: luftlådan

Inlägg av vette.se »

fotograf2 skrev:Klarar orginal huven din luftlåda
Nu har jag visserligen ingen originalhuv men själva ramen och fästena är original. Fästena i huven måste modifieras annars tar hörnen i fästena i luftlådan, det är bara fram med kapen och glasfiber :)
fotograf2
Rookie
Rookie
Kontakt:

luftlådan

Inlägg av fotograf2 »

Det är inga problem att flytta ihop maf sensorn och gasspjället som om du har gjort.

Tanken är att jag eventuellt ska bygga något liknande i kolfiber.
Jag vet, det är kanske att gå över ån för att hämta vatten.

Men jag gillar utmaningen att klara olika saker.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Riktigt grym bil!
Gillar allt med den här bilen.

Listen på bakskärmen var riktigt klockren tycker jag.
Motorrummet är riktigt grymt, ser oerhört bra ut.
Skulle vara kul att se denna mot Insanevetten på Mantorp eller liknande..... :D

Härligt bygge!
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Inlägg av vette.se »

Slut på jul och nyårs slöandet .... avgassystemet på plats igen, det har varit med ett par år men det är så pass bra och med rätt ljud och ljudnivå att det får vara kvar(byggt av Ferrita).
Bild

Sista delen för att få fronten klar, ett par dagars jobb till så ska splittern vara klar att montera på.
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Så var splittern klar och monterad, kan bara inte bestämma mig för om det var snyggt med svart eller inte, kanske att jag lackar om den helt i rött ...

Bild
Senast redigerad av vette.se den tor jan 22, 2009 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Det ser bra ut. :D
Har du stag som hjäper till at hålla upp den så att den inte trycks ner för mycket? Lite svårt att se uppifrån.
Antar att den är löstagbar, tror inte SBP ser värdet av en splitter på samma sätt som frekventa banåkare tyvärr. :(
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Mange_C5 skrev:Det ser bra ut. :D
Har du stag som hjäper till at hålla upp den så att den inte trycks ner för mycket? Lite svårt att se uppifrån.
Antar att den är löstagbar, tror inte SBP ser värdet av en splitter på samma sätt som frekventa banåkare tyvärr. :(
Den har en aluminumkärna och är väldigt styv, dessutom finns två stag från infästningarna närmast luftintaget i mitten upp till ramen. Vid besiktning måste den plockas bort eftersom bilen är för låg att komma in, det räcker dock inte - jag måste dessutom höja bilen ca 40mm vid besiktning :lol:
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Varför höja bilen vid besiktning ? Är den låg blir det "alternativ besiktning". Alltså ingen ramp/bromsprov på rullar m.m. Finns ingen lag på att bilen skall hålla en viss höjd. Ev. kan man säga till i förväg om alternativ besiktning.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

kan du inte begära specialbesigtning... gick att få tidigare om bilen var för låg för att komma in i hallen :)..
C5 flames körde ju alltid på det :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Nu tänkte jag iofs inte på höjden utan mer på vad SBP anser rent trafiksäkerhetsmässigt vid tex krock med gående. Jag kanske målar fan på väggen men men.. :roll:
Skall den ändå plockas bort så finns ju inte det eventuella problemet längre :wink:

vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Tog en bild hur det blev när bilen står på egna hjul - det blev inte så bra att ta genom fönstret men man ser lite .....

Bild
Senast redigerad av vette.se den tor jan 22, 2009 10:12, redigerad totalt 2 gång.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Tack för alla bilder på din härliga bil, tyvärr väcker bilderna habegäret och man börjar fundera på att spendera en & annan krona på sin egen bil(men det kanske är meningen :lol: ).
Men vilka varvtider har du haft som bäst på ex.vis långa Mantorp och med vilka däck :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bilden duger för ändamålet, måste säja att vill ha!-nivån på dina mods är mkt hög och att vetten ser riktigt bra ut i röd/svart. :)

Skriv svar