Ny på forumet

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Ny på forumet

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Tänkte presentera mig efter att ha smygit runt här ett tag på forumet och kollat läget.
Corvette har sen jag var liten alltid varit drömbilen för mig och efter mycket velande tog jag för 2 månder sedan mod till mig och sålde min Camaro som jag ägt i 24 år... Har även min P1800 vilken jag ägt i 21 år ute för försäljning och när den är väck skall det handlas Corvette.
Båda bilarna var/är grundligt renoverade med dryga 2000 timmar nedlagt på P1800:an och ca 1000 timmar på Camaron.

Hur som helst är det en Corvette C3, 69-72 som är intressant, BB och manuell låda gäller och jag håller som bäst på att bilda mig en uppfattning om utbudet och priserna.
Det jag velar mellan just nu är om jag skall lägga pengarna på en någorlunda fin bil eller en som är i behov av renovering. Fördelen är ju att med en fin bil kan man genomföra en rullande renovering vilket jag tycker är roligare än renovering av ett vrak som man inte får köra på 5 år. Jag vet, jag har provat båda varianterna...
Jag kommer att leta vidare på detta forum för att lära mig mer om Corvette, kolla era inlägg emellanåt osv. Förhoppningsvis kan jag få lite support från er med frågor som dyker upp under resans gång.

Tack och på återseende från Smuggler :)
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
Holmqvistar
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:39
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Välkommen

Inlägg av Holmqvistar »

Välkommen..!!

Bra val, klart du ska ha en Corvette..

Mvh Fredde
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 175
Blev medlem: mån jun 02, 2008 17:19
Ort: Umeå

Inlägg av Tegman »

Hej smuggler !

Kul att du kom till skott och förverkligade det du ville. Innan jag köpte min vette så hade jag kollat i åratal dels på blocket och på sidor utomlands på just 1969-72 corvetter..saken jag var osäker på va om jag skulle ha en cab 350 eller en coupe BB det blev mycket hit och dit innan jag slutligen bestämde mig för att gå på BB. Hittade en -70 bb på blocket och det va ganska prisvärd..for å kolla på den...va rätt okej..prutade 25 lök..försökte med 35 lök ( skämdes nästan :lol: ) For och hämtade den några dagar senare...den e i bruksskick så det e ju en rullande renovering. Men jag är klart nöjd och lycklig med den. -72 BB dom e det mindre Hk gämfört med 1968-71 BB corvetter om det e lite kräm du e ute efter..men det kan du ganska lätt trimma upp hehehe :twisted:
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Jag rekomenderar att du skall köpa en så fin bil som möjligt. Det är alltid mycket billigare än att renovera. Ofta sticker en renovering iväg till summor man inte ens trodde var möjligt när man börjat. Är det big block du är ute efter så kolla också upp om det är en äkta big block bil eller inte, så du vet vad du betalar för! Lycka till med köpet :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Viktigast av allt... Ska du ha en orginalbil som e så lik som möjligt den bil som en gång rullade ut från fabriken eller vill du ha en som går att köra? :D
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Smuggler »

Jag vet att en renovering sticker iväg, men då jag genomfört några, har jag insett att en viktig del av att ha en hobbybil för mig är att renovera.

Sen är det ju trevligt om bilen man utgår från är i ett någorlunda bra skick, P1800:an var ett skogsvrak och jag fick byta dryga 4m2 plåt på den :shock:

Tanken med Corvetten är att som frisk säger ha en bil som går att åka med. Det skulle isåfall för mig innebära uppdaterat chassie och drivlina.
Gärna en modernare manuell låda, automat fick jag nog av på Camaron...
Original ned till sista skruv är inget krav känns det som. Men dock vill jag gärna ha tag i en bil som haft BB original och man. låda för att slippa krångel på besiktningen. Det jag sett på forumet är att det tycks gå att besiktiga med BB även om bilen haft SB från början?? Någon här som har erfarenhet av detta?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ja!

Har sb från början besiktigat med blanka papper med 502:a i...
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Dom gamla corvetter jag har kört så e det såkallade "slalompaketet" eller nått liknande en otrolig uppryckning i köregenskaperna... Så har din BB kompositfjäder, bussningar i polyurethane osv. så e det grymt! Att köra en gammal yenkare med manuell låda e ju inget racing direkt haha mjölksyran kommer ju ganska snabbt när man ska växla :oops: men kan du kasta i en modern låda så. Själv e jag supernöjd och vill därför ändå rekommendera Th400 med manuellt ventilhus. :wink:
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Smuggler »

Jonathan skrev:Ja!

Har sb från början besiktigat med blanka papper med 502:a i...
Låter ju lovande !

Men man undrar ju om det beror på tacknämlig inkompetens hos besiktningsgubben eller om han var schysst och bara blundade?

Kul att det verkar funka att besikta ett sånt bygge iallafall.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Smuggler »

frisk skrev:Dom gamla corvetter jag har kört så e det såkallade "slalompaketet" eller nått liknande en otrolig uppryckning i köregenskaperna... Så har din BB kompositfjäder, bussningar i polyurethane osv. så e det grymt! Att köra en gammal yenkare med manuell låda e ju inget racing direkt haha mjölksyran kommer ju ganska snabbt när man ska växla :oops: men kan du kasta i en modern låda så. Själv e jag supernöjd och vill därför ändå rekommendera Th400 med manuellt ventilhus. :wink:
Ja, jag har ju förstått att det går att få riktigt bra väghållning på Corvetterna. En av mina arbetskamrater hade en 71:a med SB och han var nöjd med väghållningen i den bilen. Han säger dock att det gäller att hålla i gasen i kurvorna då de gärna släpper i bakvagnen om man lättar på pedalen.
En gammal Muncie M21-M23 är nog kanske inte ett under av precision men det finns ju flera nyare lådor från eftermarknaden som passar, med både 5 och 6 växlar.
Hade TH 350 med ombyggt ventilhus och nållagrad converter byggd av EAT i Camaron (2500rpm stall) och den gick mycket fint. Men nu vill jag gärna pröva manuell låda. Får se vad det blir...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

skick

Inlägg av Ingo »

Att köpa en fin bil lönar sig alltid!!!.
Men fin bil behöver ju inte betyda blanklack,även om corvetterna bara döljer rost på begränsade ställen.
Men bestäm först vilken typ av vette du vill ha,sedan om det ska vara coupe eller convertible,man eller automat,om det gäller en äldre bil,bigblock eller småblock.
Sedan kan du börja söka bil.
Att lära dig optionlistor är ingen dum ide.
Men köp den bil du vill ha,inte en du råkar falla över först eller att den verkar billig.
Ska du ha kvar bilen 10 år eller mer så ångrar du dig om du snålat när du handlade bil.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

storvolym

Inlägg av Ingo »

Smuggler skrev:
Jonathan skrev:Ja!

Har sb från början besiktigat med blanka papper med 502:a i...
Låter ju lovande !

Men man undrar ju om det beror på tacknämlig inkompetens hos besiktningsgubben eller om han var schysst och bara blundade?

Kul att det verkar funka att besikta ett sånt bygge iallafall.
En storvolymsmotor ser ju inte annars ut utvändigt och kan ju vara väldigt snäll på lägre varv. Att den har hög effekt längre upp säger inte så mycket ,för det har ju alla corvetter :D .
mer underligt att motorer med kompressor och insug upp genom huvarna går igenom ibland.....
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Står inte någonstans i några reg papper att det ska sitta en sb i min...
-69, 502, Coupé
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: skick

Inlägg av Smuggler »

Ingo skrev:Att köpa en fin bil lönar sig alltid!!!.
Men fin bil behöver ju inte betyda blanklack,även om corvetterna bara döljer rost på begränsade ställen.
Men bestäm först vilken typ av vette du vill ha,sedan om det ska vara coupe eller convertible,man eller automat,om det gäller en äldre bil,bigblock eller småblock.
Sedan kan du börja söka bil.
Att lära dig optionlistor är ingen dum ide.
Men köp den bil du vill ha,inte en du råkar falla över först eller att den verkar billig.
Ska du ha kvar bilen 10 år eller mer så ångrar du dig om du snålat när du handlade bil.
Tack för alla tipps!

Jag vet nog rätt exakt vad jag vill ha för bil egentligen.
Årsmodell 69-72, BB är ett krav likaså manuell låda.
Coupe är det som gäller. Har inget önskemål om elhissar eller AC. Hade det i Camaron och jag kommer inte att sakna det i Corvetten.
Däremot vill jag nog ha tilt o telerattstång.
Rost är jag inte rädd för att åtgärda men inget jag önskar att hålla på med. Fick liksom nog av det på P1800:an där jag fick lägga ner runt 5-600 timmar på detta.

Visst lönar det sig rent ekonomiskt att köpa en jättefin bil och målet är väl att hitta en i någorlunda bra skick men den behöver inte vara helrenoverad. Då kan jag lika gärna gå och handla en ny Corvette.
En viktig del av mitt hobbybilsägande är att renovera.

Jag jagar vidare :D :D
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Skriv svar