Hydraliska/mekaniska lyftare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Hydraliska/mekaniska lyftare

Inlägg av stingray350 »

Jag undrar hur man ser skillnad på mekaniska och hydraliska ventillyftare.
Är det skillnad på kamaxlar och topplock o.s.v.
Lite nyfiken bara :oops:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Topplocken är det ingen skillnad på. Kamaxlen i sin tur slipas efter vilken typ av lyftare som ska användas, så man ska aldrig ändra från en typ till en annan med samma kam. Du kan byta mellan mekanisk kam och hydraulisk kam i en motor oberoende av topplock, ventiler osv.

Ett första enkla steg är att ta bort ventilkåpan och kolla om du har ett spel mellan vipparmen och toppen på ventilen. V8:or med mekaniska lyftare har relativt stort spel och det brukar "klattra" ganska så hörbart om motorn går på tomgång pga av detta.

Väldigt få V8 modeller har mekaniska (solid) lyftare från början, så du kan utgå från att det mer eller mindra alltid sitter hydrauliska lyftare. Har du lyft av ventilkåpan så kan du också trycka på vipparmen så att du trycker ner stötstången. Dom hydrauliska lyftarna brukar alltid fjädra lite grann (du kan dock få trycka rätt hårt!).

Dagens hydrauliska lyftare har också blivit mycket bättre (= klarar högre varvtal), så därför är det inte lika intressant med mekaniska lyftare längre.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ok Tack så mycket!
Skriv svar