Topplocken är det ingen skillnad på. Kamaxlen i sin tur slipas efter vilken typ av lyftare som ska användas, så man ska aldrig ändra från en typ till en annan med samma kam. Du kan byta mellan mekanisk kam och hydraulisk kam i en motor oberoende av topplock, ventiler osv.
Ett första enkla steg är att ta bort ventilkåpan och kolla om du har ett spel mellan vipparmen och toppen på ventilen. V8:or med mekaniska lyftare har relativt stort spel och det brukar "klattra" ganska så hörbart om motorn går på tomgång pga av detta.
Väldigt få V8 modeller har mekaniska (solid) lyftare från början, så du kan utgå från att det mer eller mindra alltid sitter hydrauliska lyftare. Har du lyft av ventilkåpan så kan du också trycka på vipparmen så att du trycker ner stötstången. Dom hydrauliska lyftarna brukar alltid fjädra lite grann (du kan dock få trycka rätt hårt!).
Dagens hydrauliska lyftare har också blivit mycket bättre (= klarar högre varvtal), så därför är det inte lika intressant med mekaniska lyftare längre.