Sida 1 av 1

Ang besiktning med kompressor

Postat: ons apr 22, 2009 11:49
av Porginal
Hur gör ni som åker med kompressor när ni besiktigar?

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: ons apr 22, 2009 18:59
av 745
Här är några svar.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... kompressor
Om jag har förstått det hela rätt har den besiktningsmannen på SBP som godkännt en viss Porsche fått sluta, vilket borde innebära att om man är rädd om sitt arbete (som många är i dessa tider) borde vara ganska nogrann med vad man godkänner.

Men det är ju alltid kul med mer effekt :twisted: men du gör nog helt rätt som tar med SBP i dina planer :(

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: ons apr 22, 2009 20:18
av Porginal
Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump. :twisted:

Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: ons apr 22, 2009 20:44
av Mange_C5
Säkraste måste väl att ta bort prylarna.
Hade jag varit besiktningsman och nån kommer in med endast remmen borttagen så skulle iallafall jag bli provocerad och undra om de tog mej för en idiot. :evil:
Är den kvar så är väl risken stor att de begär återställande till orginalskick.
Sällan att nån beskriver hur det går på röven, bara när de lyckas. :roll:

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: tor apr 23, 2009 18:44
av acko
Porginal skrev:Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump. :twisted:

Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
Bilen kommer med stor sannolik att bli förelagd för reg bes. Kollade runt lite på jobbet ifag i våra "regler" med anledning av lustgas installation, allt som har med lustgas måste vara bortplockat vid bes. Det räcker alltså inte i praktiken att man inte har flaskan tillkopplad utan nosslar o allt måste vara bortplockat, sen är det ju så att alla inom mitt yrke inte tänker på eller väljer att titta bort i vissa fall. Kan bara säga att man nog inte skall chansa då man som sagt kan bli förelagd om reg bes alt återställande.

//Acko

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: tor apr 23, 2009 19:17
av 745
Hej Acko :!:
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.

Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).

Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden) :?:

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: tor apr 23, 2009 19:33
av acko
745 skrev:Hej Acko :!:
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.

Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).

Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden) :?:
Headers tror jag inte ngn bes skulle lägga märke till, skall inte ha ngn betydelse alls, vad jag vet kan vi inte anmärka på ngt ang detta, så länge kat o ljudnivå är ok. Sen är det ju som jag sagt innan med ljudnivån, den är mkt godtycklig, vissa tycker om muller o vissa är bara avundsjuka o på så sätt griniga för att de måste köra volvo o inte V8.

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: tor apr 23, 2009 19:59
av 745
Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare :D

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: tor apr 23, 2009 21:08
av acko
745 skrev:Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare :D
Godkänd motor kan innefatta mkt utan att vi kan se det :D . Tror bestämt att man får höja effekten 10% o vridet 20%. Sen kan man ju fråga sig hur vi kan avgöra om du höjt mer så länge det inte är åt h-vete mer effekt, då kan vi begära bromsintyg, men det skall riktigt mycket till innan vi ens börjar fundera i de banorna. Kompressormatning o lustgas e ju rätt lätt att se o förstå att det ger mer än angivna siffror. Kan forska mer i detta på jobbet om det är ngn som e intresserad.

//acko

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: fre apr 24, 2009 8:55
av Jake
Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.

det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.

Stämmer detta eller ??

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: fre apr 24, 2009 18:20
av acko
Jake skrev:Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.

det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.

Stämmer detta eller ??
Vad menar du med papper på detta? Pratade med bes inget-görerna och de sa att 10 resp 20% är ok.

Mvh Acko

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: fre apr 24, 2009 21:09
av Ingo
helbilsgodkänd är ju 96 och senare.
Men före det är det väl avgastreningskrav som gäller så ett öppnare insugssystem eller avgassystem är ok bara det inte bullrar mer har jag förstått?
är bilen före 89 behöver ju inte ens avgasreningen fungera,men den ska sitta där.
Så då är det ok att slå spettet genom katalysatorn tex.

Re: Ang besiktning med kompressor

Postat: fre apr 24, 2009 21:49
av 745
Här kommer en användbar länk för oss som funderar över reglernahttp://www.sfro.com/bilarframe.html