Ang besiktning med kompressor
Ang besiktning med kompressor
Hur gör ni som åker med kompressor när ni besiktigar?
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Re: Ang besiktning med kompressor
Här är några svar.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... kompressor
Om jag har förstått det hela rätt har den besiktningsmannen på SBP som godkännt en viss Porsche fått sluta, vilket borde innebära att om man är rädd om sitt arbete (som många är i dessa tider) borde vara ganska nogrann med vad man godkänner.
Men det är ju alltid kul med mer effekt
men du gör nog helt rätt som tar med SBP i dina planer 
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... kompressor
Om jag har förstått det hela rätt har den besiktningsmannen på SBP som godkännt en viss Porsche fått sluta, vilket borde innebära att om man är rädd om sitt arbete (som många är i dessa tider) borde vara ganska nogrann med vad man godkänner.
Men det är ju alltid kul med mer effekt


Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Ang besiktning med kompressor
Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump.
Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump.

Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Ang besiktning med kompressor
Säkraste måste väl att ta bort prylarna.
Hade jag varit besiktningsman och nån kommer in med endast remmen borttagen så skulle iallafall jag bli provocerad och undra om de tog mej för en idiot.
Är den kvar så är väl risken stor att de begär återställande till orginalskick.
Sällan att nån beskriver hur det går på röven, bara när de lyckas.
Hade jag varit besiktningsman och nån kommer in med endast remmen borttagen så skulle iallafall jag bli provocerad och undra om de tog mej för en idiot.

Är den kvar så är väl risken stor att de begär återställande till orginalskick.
Sällan att nån beskriver hur det går på röven, bara när de lyckas.

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Ang besiktning med kompressor
Bilen kommer med stor sannolik att bli förelagd för reg bes. Kollade runt lite på jobbet ifag i våra "regler" med anledning av lustgas installation, allt som har med lustgas måste vara bortplockat vid bes. Det räcker alltså inte i praktiken att man inte har flaskan tillkopplad utan nosslar o allt måste vara bortplockat, sen är det ju så att alla inom mitt yrke inte tänker på eller väljer att titta bort i vissa fall. Kan bara säga att man nog inte skall chansa då man som sagt kan bli förelagd om reg bes alt återställande.Porginal skrev:Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump.![]()
Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
//Acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Re: Ang besiktning med kompressor
Hej Acko
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.
Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).
Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden)

Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.
Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).
Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden)

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Ang besiktning med kompressor
Headers tror jag inte ngn bes skulle lägga märke till, skall inte ha ngn betydelse alls, vad jag vet kan vi inte anmärka på ngt ang detta, så länge kat o ljudnivå är ok. Sen är det ju som jag sagt innan med ljudnivån, den är mkt godtycklig, vissa tycker om muller o vissa är bara avundsjuka o på så sätt griniga för att de måste köra volvo o inte V8.745 skrev:Hej Acko![]()
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.
Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).
Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden)
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Re: Ang besiktning med kompressor
Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Ang besiktning med kompressor
Godkänd motor kan innefatta mkt utan att vi kan se det745 skrev:Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare

//acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Re: Ang besiktning med kompressor
Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.
det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.
Stämmer detta eller ??
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.
det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.
Stämmer detta eller ??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Ang besiktning med kompressor
Vad menar du med papper på detta? Pratade med bes inget-görerna och de sa att 10 resp 20% är ok.Jake skrev:Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.
det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.
Stämmer detta eller ??
Mvh Acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Re: Ang besiktning med kompressor
helbilsgodkänd är ju 96 och senare.
Men före det är det väl avgastreningskrav som gäller så ett öppnare insugssystem eller avgassystem är ok bara det inte bullrar mer har jag förstått?
är bilen före 89 behöver ju inte ens avgasreningen fungera,men den ska sitta där.
Så då är det ok att slå spettet genom katalysatorn tex.
Men före det är det väl avgastreningskrav som gäller så ett öppnare insugssystem eller avgassystem är ok bara det inte bullrar mer har jag förstått?
är bilen före 89 behöver ju inte ens avgasreningen fungera,men den ska sitta där.
Så då är det ok att slå spettet genom katalysatorn tex.
Re: Ang besiktning med kompressor
Här kommer en användbar länk för oss som funderar över reglernahttp://www.sfro.com/bilarframe.html
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug