Ang besiktning med kompressor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Ang besiktning med kompressor

Inlägg av Porginal »

Hur gör ni som åker med kompressor när ni besiktigar?
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av 745 »

Här är några svar.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... kompressor
Om jag har förstått det hela rätt har den besiktningsmannen på SBP som godkännt en viss Porsche fått sluta, vilket borde innebära att om man är rädd om sitt arbete (som många är i dessa tider) borde vara ganska nogrann med vad man godkänner.

Men det är ju alltid kul med mer effekt :twisted: men du gör nog helt rätt som tar med SBP i dina planer :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av Porginal »

Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump. :twisted:

Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av Mange_C5 »

Säkraste måste väl att ta bort prylarna.
Hade jag varit besiktningsman och nån kommer in med endast remmen borttagen så skulle iallafall jag bli provocerad och undra om de tog mej för en idiot. :evil:
Är den kvar så är väl risken stor att de begär återställande till orginalskick.
Sällan att nån beskriver hur det går på röven, bara när de lyckas. :roll:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av acko »

Porginal skrev:Varför jag undrade så e det ju för om jag kopplar bort den (dvs luften in i motorn) så är det ju ingen effektökning.
och då vet jag ju att de kommer gnälla ändå, men såg att i mina regpapper står det att det sitter luftpump och det e ju en luftpump. :twisted:

Ne det blir väl till att skruva ur vid besök på sbp, eller åtminstone hänga av remmen och luftslangarna.
Bilen kommer med stor sannolik att bli förelagd för reg bes. Kollade runt lite på jobbet ifag i våra "regler" med anledning av lustgas installation, allt som har med lustgas måste vara bortplockat vid bes. Det räcker alltså inte i praktiken att man inte har flaskan tillkopplad utan nosslar o allt måste vara bortplockat, sen är det ju så att alla inom mitt yrke inte tänker på eller väljer att titta bort i vissa fall. Kan bara säga att man nog inte skall chansa då man som sagt kan bli förelagd om reg bes alt återställande.

//Acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av 745 »

Hej Acko :!:
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.

Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).

Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden) :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av acko »

745 skrev:Hej Acko :!:
Eftersom du är insatt vill jag höra hur SBP hanterar headers.

Jag antar att det inte är tillåtet (därför har jag aldrig brytt mig om att fråga SBP direkt).

Däremot undrar jag vad dina kollegor (alltid lättare att prata om andra) gör när dom ser ett par headers (givetvis med OK ljuddämpare, katt & avgasvärden) :?:
Headers tror jag inte ngn bes skulle lägga märke till, skall inte ha ngn betydelse alls, vad jag vet kan vi inte anmärka på ngt ang detta, så länge kat o ljudnivå är ok. Sen är det ju som jag sagt innan med ljudnivån, den är mkt godtycklig, vissa tycker om muller o vissa är bara avundsjuka o på så sätt griniga för att de måste köra volvo o inte V8.
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av 745 »

Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av acko »

745 skrev:Tack för ditt svar.
Tänk jag som har trott att alla förändringar utav en godkänd motor "i princip" var förbjudna.
Men det och det faktum att du aldrig hört om att någon utav dina kollegor haft synpunkter på headders gör mitt liv ännu lättare :D
Godkänd motor kan innefatta mkt utan att vi kan se det :D . Tror bestämt att man får höja effekten 10% o vridet 20%. Sen kan man ju fråga sig hur vi kan avgöra om du höjt mer så länge det inte är åt h-vete mer effekt, då kan vi begära bromsintyg, men det skall riktigt mycket till innan vi ens börjar fundera i de banorna. Kompressormatning o lustgas e ju rätt lätt att se o förstå att det ger mer än angivna siffror. Kan forska mer i detta på jobbet om det är ngn som e intresserad.

//acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av Jake »

Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.

det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.

Stämmer detta eller ??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av acko »

Jake skrev:Låter intressant.. jag hade en lång disskution med ABSBs tekniska rotel för några år sedan och i konsesus så kom vi fram till att är bilen helbilsgodkänd så får man enl reglerna inte ens byta tändstift till nåt annat än det som motorn är godkänd med.
Men av praktiska skäl så tittar man inte på detta.

det här men 10% effekt och 20% gällde bara bilar som inte är helbilsgodkända, eller har avgasreningkrav. Detta gjorde det i praktiken omöjligt att få papper på detta om bilen var nyare än -76.

Stämmer detta eller ??
Vad menar du med papper på detta? Pratade med bes inget-görerna och de sa att 10 resp 20% är ok.

Mvh Acko
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av Ingo »

helbilsgodkänd är ju 96 och senare.
Men före det är det väl avgastreningskrav som gäller så ett öppnare insugssystem eller avgassystem är ok bara det inte bullrar mer har jag förstått?
är bilen före 89 behöver ju inte ens avgasreningen fungera,men den ska sitta där.
Så då är det ok att slå spettet genom katalysatorn tex.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Ang besiktning med kompressor

Inlägg av 745 »

Här kommer en användbar länk för oss som funderar över reglernahttp://www.sfro.com/bilarframe.html
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar