2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Hej igen..håller som bäst på att fixa tjejens vette..Problem ett är en startspärr som spökar..finns ingen "dosa"som till larm och dyl,,nyckeln är ny..Sitter ju ett chip/transponder i den..om man låser upp bilen och inte startar den inom 1 min så måste man vänta 35-40 min innan den säger flaska igen..tändningen slås på och allt funkar utom startmotorn..är en importbil så jag gissar "immobilizer"eller liknande..men varför väntetiden?trots orginal nyckel?rör man något innan ca35 min sås startar "nedräkningen"om igen...mycket irriterande..nåpgra tips?
Problem 2..bilen är ombyggd till manuell drift av fläkten...(bonnamek jag vet men så är det)saken är den att om man har i fullt med vatten så funkar den tills man stannar.då trycker den ut vattnet ur kylet och kokar som hejsan..fyller man på vatten går den varm direkt..blir någon luft ficka så fort man öppnar locket på kylet eller slår i vatten i exp tanken...när allt funkar så är det låg nivå i kylet och inget i exp tanken..den håller då mellan 90-94grader när man kör landsväg..men går man in i stan eller stannar så sticker den upp om man glömmer fläkten..
Det jag vet(inte mycket)senast jag fyllde på vart det inga problem innan jag slog i vatten..började koka och skicka ut vatten omgående efter.,..idag samma sak..fyllde i 1 liter i kylet men lämnade exp tanken tom..klarade 5 kilometer sen kokar det och vattnet trycker ut..fick svalna..5 kilometer till ingen värme i kupe'n och den trycker ut vatten...Kollar kylet:tomt exp tanken full...fyller på ca 8 liter..kör tomgång får cirkulation och allt ä bra..fullt i kyl och tank..kör 3 mil..stannar och den skickar ut vatten....Kylsystemet är kletigt...någon brun "smet" i kyl och tank..dock ingen oljefilm eller lukt eller vatten i oljan...Ge mig alla tips ni har...Ska den ha speciell kylvätska?vanligt med fel på termostat?usla motorer?
Blev mycket att läsa,,men jag måste förklara..Björn
Problem 2..bilen är ombyggd till manuell drift av fläkten...(bonnamek jag vet men så är det)saken är den att om man har i fullt med vatten så funkar den tills man stannar.då trycker den ut vattnet ur kylet och kokar som hejsan..fyller man på vatten går den varm direkt..blir någon luft ficka så fort man öppnar locket på kylet eller slår i vatten i exp tanken...när allt funkar så är det låg nivå i kylet och inget i exp tanken..den håller då mellan 90-94grader när man kör landsväg..men går man in i stan eller stannar så sticker den upp om man glömmer fläkten..
Det jag vet(inte mycket)senast jag fyllde på vart det inga problem innan jag slog i vatten..började koka och skicka ut vatten omgående efter.,..idag samma sak..fyllde i 1 liter i kylet men lämnade exp tanken tom..klarade 5 kilometer sen kokar det och vattnet trycker ut..fick svalna..5 kilometer till ingen värme i kupe'n och den trycker ut vatten...Kollar kylet:tomt exp tanken full...fyller på ca 8 liter..kör tomgång får cirkulation och allt ä bra..fullt i kyl och tank..kör 3 mil..stannar och den skickar ut vatten....Kylsystemet är kletigt...någon brun "smet" i kyl och tank..dock ingen oljefilm eller lukt eller vatten i oljan...Ge mig alla tips ni har...Ska den ha speciell kylvätska?vanligt med fel på termostat?usla motorer?
Blev mycket att läsa,,men jag måste förklara..Björn
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Ingen som har några idee'r???blir inte klok på varför den ska koka och trycka ut vatten
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Angående wats så går det ju att koppla ur,och det är tidsspärr också om den löser ut..
Har du inget motstånd på nyckeln eller hur menar du?
Manuell fläkt kan bero på att det är problem med datorn,tyvärr.
Men att den går varm är inget bra,toppackningen kanske läcker?
Men kolla först termostaten,är den för varm så kan ju kokningen bero på det.
Men lufta ur kylaren ordentligt.
Kylarlocket kanske också är ett problem.
Har du glykol i motorn?,om inte så får du lägre kokpunkt.
funkar inte värmen är risken stor att du har problem med typ toppackningen,men prova att spola ur med kylarrens..
Har du inget motstånd på nyckeln eller hur menar du?
Manuell fläkt kan bero på att det är problem med datorn,tyvärr.
Men att den går varm är inget bra,toppackningen kanske läcker?
Men kolla först termostaten,är den för varm så kan ju kokningen bero på det.
Men lufta ur kylaren ordentligt.
Kylarlocket kanske också är ett problem.
Har du glykol i motorn?,om inte så får du lägre kokpunkt.
funkar inte värmen är risken stor att du har problem med typ toppackningen,men prova att spola ur med kylarrens..
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
1 Sök på startspärrhttps://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
2 Sök på luftahttps://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
Hoppas att du hittar något som kan vara användbart.
2 Sök på luftahttps://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
Hoppas att du hittar något som kan vara användbart.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Tycker 94 grader låter mycket vid landsväg, min ligger runt 72 grader men det kan j uvara att jag har annan termostat. Jag har själv manstryning av fläktarna och det funkar hur bra som helst.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Jodå nycklarna är nya med nya motstånd..
Men kylningen är det primära..hur luftar man detta kylsystem enklast/rätt???Något att tänka på?trix?avluftningsskruv?
Kan det vara så ekelt att kylet är igensatt utvändigt?
Vet att vissa BMW måste stå i lutning för att kunna luftas..Har även trilskats med några ford cosworth som inte ville luftas som vanligt..
Men kylningen är det primära..hur luftar man detta kylsystem enklast/rätt???Något att tänka på?trix?avluftningsskruv?
Kan det vara så ekelt att kylet är igensatt utvändigt?
Vet att vissa BMW måste stå i lutning för att kunna luftas..Har även trilskats med några ford cosworth som inte ville luftas som vanligt..
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Ja det är lätt för corvettekylaren att lägga igen utifrån ,eftersom den tar in luften så lågt.så skit som ligger på vägen sugs lätt upp.
Att lufta vete sjutton om det är något speciellt,man fyller upp kylaren full.
Men jag brukar ha bilen på tomgång och fylla upp kylaren tills det rinner över,sedan dra upp varvet på motorn(enklast med en medhjälpare)och fylla upp kylaren full,och så på med locket.
en liten skvätt i exepansionskärlet skadar inte.
Sedan stänger man locket(stickan) på expensionskärlet,och se till att packningen tätar någorlunda.
När motorn blir varm trycker den ut överskottet till kärlet,och tar även tillbaks,trots tryckelocket på kylaren.
Ett trycksatt corvette system med glykol kokar inte förrän närmare 110 grader..
men kolla tempen på termostaten,så den inte är för varm.
har man igång ac,n går ju bilen alltid varmare..
Att lufta vete sjutton om det är något speciellt,man fyller upp kylaren full.
Men jag brukar ha bilen på tomgång och fylla upp kylaren tills det rinner över,sedan dra upp varvet på motorn(enklast med en medhjälpare)och fylla upp kylaren full,och så på med locket.
en liten skvätt i exepansionskärlet skadar inte.
Sedan stänger man locket(stickan) på expensionskärlet,och se till att packningen tätar någorlunda.
När motorn blir varm trycker den ut överskottet till kärlet,och tar även tillbaks,trots tryckelocket på kylaren.
Ett trycksatt corvette system med glykol kokar inte förrän närmare 110 grader..
men kolla tempen på termostaten,så den inte är för varm.
har man igång ac,n går ju bilen alltid varmare..
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Jo den luftar sig genom expkärlet så det är inga konstigheter,
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Känns som om en rejäl renspolning av kylsystemet och kontroll av termostaten skulle vara en bra start. Brukar oxå sitta mängder med boss och skräp i AC kylaren som blockerar flödet genom denna och den vanliga kylaren.
MN
MN
Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Tror vi har löst problemet nu..spolade ur och blåste rent genom kylarna..körde igenom kylar rens och spolade rent..en vända rent vatten sen i med glykol..står att den skall ha etylenglykol.så det fick den..men den har tidigare gått på "vanlig"glykol..tror även att jag lyckats sätta locket på kylaren åt fel"håll" alltså pilarna linjerade inte med exp slangen..Körde ca 3 mil efter rengöringen utan att starta manuella fläkten och den låg mellan 88-92 på landsväg....Håller tummarna för att det funkar nu....
Tackar för alla snabba och hjälpsamma tips..
Tackar för alla snabba och hjälpsamma tips..