Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:
Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?
!70cm bred?Är inte det att den ska vara lika bred som bilen bak?
Om man tittar på en corvette c5R så har den bredare bakskärmar en originalet.Det ser ut som vingen är lika bred som bilen bak .
http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_06.htm


PS Jag fick ett PM av Göran som undrar varför jag skriver smile med en gubbe med tungan ute (hån flinar) :P
Jag har trott att den var en jätte glad smile gubbe.
Sorry Jag få be om ursäkt om jag har sårat er.Nu blir det att köpa starkare läsglasögon.

MVH Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Bengt »

Den kan inte vara smalare än 170cm , då ser den ut som skit. O ju längre ut den sticker, desto bättre.
Ja smalare den är, desto mindre arg blir farbror blå.
Verkar vara svårt att hitta eftermarknadsvingar till budgetpris som är 170cm, eller 172,6 som ni verkar vilja ha, experterna :mrgreen:

Edit APR GTC-300 till C5 är 170cm bred o hittar ni något sexigare, säg till !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Den kan inte vara smalare än 170cm , då ser den ut som skit. O ju längre ut den sticker, desto bättre.
Ja smalare den är, desto mindre arg blir farbror blå.
Verkar vara svårt att hitta eftermarknadsvingar till budgetpris som är 170cm, eller 172,6 som ni verkar vilja ha, experterna :mrgreen:

Edit APR GTC-300 till C5 är 170cm bred o hittar ni något sexigare, säg till !
Vi som tävlar måste också förhålla oss till vissa begränsande regler.
"Bakspoilers/vingar inklusive s.k. endplates, får inte vara högre än bilens yttre takhöjd minus 50 mm eller bredare än avståndet mellan dörrarnas utsida exkl. handtag minus 150 mm"

samt
"Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl. endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm"

Sammantaget gör det att det inte går att skicka på vad som helst. :|
Största problemet är chord eftersom de flesta eftermarknadsvingar ligger på ca 300mm och inte 250mm som reglementet påvisar.

Får se vad jag hittar, har börjat höra mig för om en måttanpassad CCSR Cup-vinge istället, så att man kan tråckla vinge och enplates genom kvadraten. Vi får se vart de landar, racefaktor mer än APRs ankbad blir det i såfall, samma med vingprofil.. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:samt
"Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl. endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm"

Sammantaget gör det att det inte går att skicka på vad som helst. :|
Största problemet är chord eftersom de flesta eftermarknadsvingar ligger på ca 300mm och inte 250mm som reglementet påvisar...
En kvadrat med basen 250mm blir 353mm på diagonalen.. så en djupare vinge än 250mm går igenom.. problemet blir ju the endplates.
745 skrev: Det är inte svårt att få bilen att gå snabbare:
Styva upp den med en riktig bur.
Köp ett ordentligt chassie typ Öhlin eller likvärdigt.
Släng ut allt som inte behövs AC, fönster, stereo, belysning m.m.
Ersätt allt som måste vara kvar så som vindruta, bromsar, fälgar, kaross m.m. med lättviktsgrejor
Se över Aeron.
Köp slicks.
Höj effekten.
Byt växelåda och ändra utväxlingarna...
Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.
Helt rätt när det gäller inredning, rutor m.m. där finns det vissa begränsningar 8)
Man får ha en begränsad splitter och en begränsad vinge men det förutsätter bl.a. att dom är godkända utav en ackrediterad besiktning för gatbruk. :?
Men frågan är hur stor nytta dom gör då :?:
Och jag håller med dig, för dom som har intresset och möjligheten att satsa vad som krävs så är konceptet helt rätt för tex TA.

För oss andra som vill rejsa så kan kanske klass 2 vara ett alternativ :wink:
Undrar hur lång tid det dröjer tills vi får se första C6Z06 med restriktor i CCSR Cup............
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:...Jag kommer ihåg ett avsnitt i Top Gear, där Stig fick köra en bil utan modifiering och sedan så började dom slänga på R däck och större bromsar.Resultatet blev att den gick långsammare.
Dom fortsatte att modda med bilen(150,000kr) Vinge,spolier och slängde ut stolar mm, det gav ca 4 sekunder :P ...
Fifth Gear hade ett liknande test. Där lät man en tjej köra en original Golf (tror jag det var) och sätta snabbaste tid. sedan gjorde man följande uppgraderingar och mätte henner varvtider var för sig:
1. R-däck
2. Avgas/effekt
3. Utbildning

Efteråt stod det klart att för att kapa sekunder på varvtider bör man uppgradera i följande ordning:
1. Förarutbildning
2. R-Däck
3. Effekt.

Jag slår (i vårt fall) även ett slag för bromsar, chassie-uppgradering (poly bussningar) samt stol & bälte.. lista bör således se ut såhär (enligt mig)
1. Förarutbildning
2. Stol & Bälte
3. R-Däck
4. Bromsar
5. Chassie uppgradering
6. Effekt
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Hej! Den där listan har man nästan gjort i rätt ordning;) För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna, Nu är det större delen av den nedlåt.Bild BildJämför c5R Bild
Så här ska det vara på C5;)Bild
Senast redigerad av Ubbe den ons jan 15, 2014 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

End Plates'en ska vara vinkel räta (0°) mot marken när bilen står plant.. sedan ställs downforce'en på den övre listen... lite som på denna (som jag funderar på till nästa år): http://www.aprperformance.com/index.php ... &Itemid=44
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !

Jag är plåtslagare ! :D
Jag har varit det i drygt 30 år.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.
APR GT-1000 vingen finns ju för $1850 så det bör bli SEK 14.940:- (inkl moms, exkl. frakt)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Bengt »

I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Verkar vara sjuka överpriser på APR:s vingar. :roll:

Jag håller på och diskuterar med tillverkare om en airfoil-vinge för 1/3 av APR:s kostnad, dessutom byggd efter mina valda mått & specifikationer.

Återkommer med detaljer när affären är i hamn och vingen är i min hand.
Om det blir en tävlingsmässig fördel, så aldrig! Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Peter Anjou skrev:Hejsan Ubbe ! Jag är plåtslagare ! :D Jag har varit det i drygt 30 år.
Hej Peter!
Jag kan inte se några spolieras på dina bilar;)
Men nu vet jag vem jag ska vända mig till om det blir i plåt;)

Mange! Hoppas att du inte har vingen klar till KM;)
Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Nu får du förklara vad du menar Bengt !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:
Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Nu får du förklara vad du menar Bengt !
Bilden förklarar ganska bra
Bild

Man arbetar med AOA (angle of attack) för att få optimal effekt av vingen, vrider man upp vingen för mycket så släpper luften för tidigt och vingen blir en luftbroms istället.

AOA mäts i grader mellan framkant och bakkant på vingen.
.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Typ så här (bromsklaff) Bild Är det vingen som sitter på C5-R? Som Bengt menar?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Jag slår (i vårt fall) även ett slag för bromsar, chassie-uppgradering (poly bussningar) samt stol & bälte.. lista bör således se ut såhär (enligt mig)
1. Förarutbildning
2. Stol & Bälte
3. R-Däck
4. Bromsar
5. Chassie uppgradering
6. Effekt
Jag tror du är på rätt spår 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidornaBild
Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.
Är inte spåren för att justera? Det ser ut som det sitter något som skulle kunna vara justerskruvar i spåren.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Om det blir en tävlingsmässig fördel, så aldrig! Bild
Det blir hårt i CCSRC i sommar........ 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.
APR GT-1000 vingen finns ju för $1850 så det bör bli SEK 14.940:- (inkl moms, exkl. frakt)
Visst är det så resarch och marknadsföring, sedan tillkommer kostnaden och arbetet med att anpassa den till Corvetten (luften strömmar olika runt olika bilar) :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:
Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidornaBild
Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.
Är inte spåren för att justera? Det ser ut som det sitter något som skulle kunna vara justerskruvar i spåren.
Det är för att justera vinkeln på endplates.
Notera att vingens vinkel (AOA) justeras genom att skjuta vingfästena framåt eller bakåt i sina skåror i bakluckan och man justerar endplates med hjälp av skruvarna ni noterat. 8)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Om inte annat blir det kul att se träningen,
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen:
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen:
Därefter är träningen slut :mrgreen:
Och när racet börjar har vädret slagit om :mrgreen: :mrgreen:

Jag önskar dig lycka till 8) , med risk för att få äta upp det här :oops:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:Om inte annat blir det kul att se träningen, testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen: testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen: Därefter är träningen slut :mrgreen: Och när racet börjar har vädret slagit om :mrgreen: :mrgreen: Jag misstänker att jag kan få äta upp det här :cry: men man måste chansa lite 8) Du är modig som provar, alla kommer att spänt följa ditt test 8)
Du menar Mange?
Jag själv har vinge långt ner på listan nu;)
Jag vet att det är full fart med många uppgradering på corvetter som kör trackday 2014;)
Det är blir ett dyrt år igen;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Du menar Mange?
Jag vet att det är full fart med många uppgradering på corvetter som kör trackday 2014;)
Det är blir ett dyrt år igen;)
Visst menar jag Mange, men jag förstår honom han är snabb och duktig.
Tyvärr har du nog rätt i att det är många som uppgraderar och att det blir dyrt om man ska ha allt. :(

Vad tycker du (eller ni andra) ska vi försöka göra det billigare och enklare att tävla eller är det ok att det blir dyrare och svårare :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:En kanske lite dum fråga men har lite funderingar på nya ljuddämpare på min bil :wink:
Nu blir jag lite orolig om jag klarar 95 db.
Hur högt ljud är det på våra bilar :?:

Hur många db är det på era bilar i CCS RC :?: tex Manges,Görans :?:
Ps Jag har lite och jämföra då :wink:
Jag hade vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning.

Kör numera med headers och standard ljuddämpare och har inte haft några problem någongång, borde dock ligga närmre 95db nu än tidigare.

Toni kör headers med vad jag vill minnas 3" slutrör med två stycken Apple Racing Slimbore (?) dämpare, riktade rakt bak/nedåt (han har tagit bort "baljan" i bagaget)
http://www.nitroz.se/apple/
Kan säga att han har grymt skönt dovt mullrande ljudBild

extra + för Apples prisbild Bild
Märkligt att inte fler använder dessa? :roll:
Nåt för dig Ubbe. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev: Jag hade vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning. Kör numera med headers och standard ljuddämpare och har inte haft några problem någongång, borde dock ligga närmre 95db nu än tidigare. Toni kör headers med vad jag vill minnas 3" slutrör med två stycken Apple Racing Slimbore (?) dämpare, riktade rakt bak/nedåt (han har tagit bort "baljan" i bagaget) http://www.nitroz.se/apple/ Kan säga att han har grymt skönt dovt mullrande ljud extra + för Apples prisbild Märkligt att inte fler använder dessa? :roll: Nåt för dig Ubbe. :wink:
Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:
Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.
Jäpp, håller med, det är dämpare byggda för racing.
Vill man ha en motor som låter potent med riktigt dovt muller utan bullrande raka rör a lá pilsnerhäck så är det Appledämparna man skall ha.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Skriv svar