Funderar på att byta insug på min L88 motor.
Funderar på ett sådant http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Vad tror ni om det?
Ska tydligen passa till "Storports toppar" ,kan dessa matcha mina orginal toppar,vilken form har de egentligen?
Har inte tillgång att komma åt min motor och kolla
Om du har l88 toppar på så är det rektangulär portar så då ska det insuget du länkade passa vad jag kan läsa mig till iaf. Men varför byta alls? Läs denna tråd http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=18157
Riktigt. L88 toppar har samma kanaler som gjutjärns storport/rektangelport och dessa insug passar fysiskt på din motor.
Vad som sedan är bäst för din motor blir svårare att svara på.
Jonas som bygger min motor hävdade en betydande effektskillnad med det öppna 1-plans insuget jämfört med 2-plan.
Detta trots att min motor inte kommer at varva över 6000rpm.
Min uppfattning (tror) att det där med att ta bort mellanväggar i ett insug i avsikt att öka plenumet är en absolut individuell historia och bör nog göras i bänk för att man ska få ut max ur modifieringen.
Ungefär som att öka plenumet genom att sätta på en spacer (som heller inte är en universallösning utan som också den lurar ett felaktigt insug till att bli mer "rätt".
Det blir annorlunda om man har ett krav på sig av tex historiska eller tävlingsklass-skäl att hålla sig till ett specifikt insug, då kan hur mycket arbete som helst läggas på en optimering..
Det har nog hänt en del på insugssidan sedan tidiga 70-talet då den senaste L88-an/LS7:an lämnade bandet och det insug som tex jag använder mig av testades först 1973-1974.
Som du vet är inte jag själv någon motorbyggare och har inte praktiserat bromsningar med olika insug utan gör (köper) bara det jag blir tillsagd så det finns absolut mer kompetens därute än vad JAG kan bidra med.
Det gjordes för min motor ett antal olika sammansättningar i Desctop Dyno innan enplansinsuget accepterades.
Resultatet blev att förlusten på låga varv med råge övervägs av vinsten att motorn i gengäld drar lite längre med singelplane. Då räknades det naturligtvis samma förutsättningar i bottendelen/kammen som är samma snälla setup jag haft tidigare i min maskin.
Önskemålet var från början ett Edelbrock Victor men sedan detta inte fick plats under huven utan att fräsas ner i framkant accepterades det beprövade gamla Holley Strip dominator.
Det finns antagligen de som har andra åsikter än de jag nu framfört och mitt råd blir att lägga ner lite mer krut på vad DIN motor behöver.
Jag blev överraskad då jag såg skillnaden mellan dualplane och singelplane som det funderades över till min motor.
Skillnaden var på 32hk.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Ricky vad har du för erfarenhet av DeskTop Dynao.
Jag lekte en hel del med detta förra vintern för att få till en lagom "setup" på min SB.
Tycker det stämmer hyfsat väl men har aldrig sett utfallet vid en bromsning vs DeskTop Dyno.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky skrev:Personligen har jag ingen erfarenhet alls av DesctopDyno.
Men min motorgubbe använder sig av det programmet och de resultaten jag sett har varit skrämmande nära verkligheten.
Men det är ju på sätt och vis en kalkylator och stoppar man inte in rätt parametrar så kommer inte heller rätt svar ut i andra änden.
Då stämmer det väl med vad jag hört av andra och vad jag upplever själv.
Var himla kul för en oerfaren som jag att testa olika kammar och insug mm
Kollade även mot Comp Cams program men den var/är nog lite glädjekalkylator.
Fick alltid betydligt högre effekt där.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."