Insug till 427 motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Insug till 427 motor

Inlägg av Hånta »

Funderar på att byta insug på min L88 motor.
Funderar på ett sådant http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Vad tror ni om det?
Ska tydligen passa till "Storports toppar" ,kan dessa matcha mina orginal toppar,vilken form har de egentligen?
Har inte tillgång att komma åt min motor och kolla :(

MvH
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av Meatos »

Om du har l88 toppar på så är det rektangulär portar så då ska det insuget du länkade passa vad jag kan läsa mig till iaf. Men varför byta alls? Läs denna tråd :) http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=18157
Medlemsnummer 3955
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av Ricky »

Riktigt. L88 toppar har samma kanaler som gjutjärns storport/rektangelport och dessa insug passar fysiskt på din motor.

Vad som sedan är bäst för din motor blir svårare att svara på.

Jonas som bygger min motor hävdade en betydande effektskillnad med det öppna 1-plans insuget jämfört med 2-plan.

Detta trots att min motor inte kommer at varva över 6000rpm.

Min uppfattning (tror) att det där med att ta bort mellanväggar i ett insug i avsikt att öka plenumet är en absolut individuell historia och bör nog göras i bänk för att man ska få ut max ur modifieringen.

Ungefär som att öka plenumet genom att sätta på en spacer (som heller inte är en universallösning utan som också den lurar ett felaktigt insug till att bli mer "rätt".

Det blir annorlunda om man har ett krav på sig av tex historiska eller tävlingsklass-skäl att hålla sig till ett specifikt insug, då kan hur mycket arbete som helst läggas på en optimering..

Det har nog hänt en del på insugssidan sedan tidiga 70-talet då den senaste L88-an/LS7:an lämnade bandet och det insug som tex jag använder mig av testades först 1973-1974.

Som du vet är inte jag själv någon motorbyggare och har inte praktiserat bromsningar med olika insug utan gör (köper) bara det jag blir tillsagd så det finns absolut mer kompetens därute än vad JAG kan bidra med.

Det gjordes för min motor ett antal olika sammansättningar i Desctop Dyno innan enplansinsuget accepterades.
Resultatet blev att förlusten på låga varv med råge övervägs av vinsten att motorn i gengäld drar lite längre med singelplane. Då räknades det naturligtvis samma förutsättningar i bottendelen/kammen som är samma snälla setup jag haft tidigare i min maskin.

Önskemålet var från början ett Edelbrock Victor men sedan detta inte fick plats under huven utan att fräsas ner i framkant accepterades det beprövade gamla Holley Strip dominator.

Det finns antagligen de som har andra åsikter än de jag nu framfört och mitt råd blir att lägga ner lite mer krut på vad DIN motor behöver.

Jag blev överraskad då jag såg skillnaden mellan dualplane och singelplane som det funderades över till min motor.
Skillnaden var på 32hk.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av KrilleN »

Har du 093 eller 198 insug nu?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av hasseh »

Kidnappar tråden lite...

Ricky vad har du för erfarenhet av DeskTop Dynao.
Jag lekte en hel del med detta förra vintern för att få till en lagom "setup" på min SB.
Tycker det stämmer hyfsat väl men har aldrig sett utfallet vid en bromsning vs DeskTop Dyno.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av Ricky »

Personligen har jag ingen erfarenhet alls av DesctopDyno.

Men min motorgubbe använder sig av det programmet och de resultaten jag sett har varit skrämmande nära verkligheten. :)

Men det är ju på sätt och vis en kalkylator och stoppar man inte in rätt parametrar så kommer inte heller rätt svar ut i andra änden.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Personligen har jag ingen erfarenhet alls av DesctopDyno.

Men min motorgubbe använder sig av det programmet och de resultaten jag sett har varit skrämmande nära verkligheten. :)

Men det är ju på sätt och vis en kalkylator och stoppar man inte in rätt parametrar så kommer inte heller rätt svar ut i andra änden.
Då stämmer det väl med vad jag hört av andra och vad jag upplever själv.
Var himla kul för en oerfaren som jag att testa olika kammar och insug mm
Kollade även mot Comp Cams program men den var/är nog lite glädjekalkylator.
Fick alltid betydligt högre effekt där.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av Hånta »

KrilleN

Jag har 198 insug.

Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Insug till 427 motor

Inlägg av KrilleN »

Hånta skrev:KrilleN

Jag har 198 insug.

Mvh
Lars
Okej, ska du då byta insug så byt till ett enplans. Byta till annat 2 plans är meningslöst.
Skriv svar