Problem med bromsar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christofer
Nykomling
Nykomling

Re: Problem med bromsar

Inlägg av Christofer »

Även om det här är en tråd med några år på nacken så var den intressant att läsa.

...men ni som skriver att man inte skall använda annat än DOT3 och absolut inte silicon? Vad baserar ni det på... Rykten?

Alla jag känner som bytt till silicon är super nöjda, inklusive mig själv. Alltså jag har aldrig hört någon med egen erfarenhet som klagat, mesdan de som inte testat har en massa åsikter.

Det vore till väldigt stor nytta för all som läser forum om det som skrivs baseras på fakta och inte en massa rykten och tyckande....

Silicon :D
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
Användarens profilbild
nyqvist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av nyqvist »

Hej! Har kört med silicon i 7 år aldrig några problem.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

Christofer skrev:...men ni som skriver att man inte skall använda annat än DOT3 och absolut inte silicon? Vad baserar ni det på... Rykten?

Alla jag känner som bytt till silicon är super nöjda, inklusive mig själv. Alltså jag har aldrig hört någon med egen erfarenhet som klagat, mesdan de som inte testat har en massa åsikter.

Det vore till väldigt stor nytta för all som läser forum om det som skrivs baseras på fakta och inte en massa rykten och tyckande....
Jag hittar bara en som föredrar DOT3 och en som avråder från DOT5. Fakta är förvisso att DOT4 kan påverka äldre bromskomponenter negativt, och att DOT5 komprimeras mer än glykolbaserade vätskor. Det förstnämnda brukar kunna lösas med moderna packningar, och det sistnämnda är egentligen bara ett problem vid bankörning/extrema temperaturer.

Fast blir inte ett diskussionsforum lite trist om man inte får tycka saker? :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Christofer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christofer »

Om det vore en diskussion så visst, men oftast är det någon som ber om hjälp med ett problem. Att då förmedla saker man inte vet utan bara saker man tror eller tycker hjälper inte den som bett om hjälp, eller hur.
När jag letar lösningar i forum, både svenska och amerikanska, så finns dessa tyckare. Det gör det problematiskt att då finna verkliga råd baserad på erfarenhet.
I vårt forum har jag läst att silicon tex inte kan blanda sig med dot3 eller 4.... andra har påstått att det bäckar igen och förvandlas till en "sörja" om man blandar.
Vem hjälper sånna kommentarer?
Man får alltid leta i 7 trådar och försöka listat ut vilka skitsmackarna är innan man kan ta ett tips på allvar. Jag tror inte att det är så vi vill att ett forum skall vara.
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
Skriv svar